اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آغاز شد/ اجرای عدالت برای بروز خلاقیت

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، موضوع جدیدی نیست و از مواریث ماست اما این طرح نیاز به بازآفرینی و معرفی بهتر دارد.

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آغاز شد/ اجرای عدالت برای بروز خلاقیت

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست اعلام فراخوان و معرفی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر ارشاد در امور برنامه‌ریزی و ابراهیم حیدری دبیر اجرائی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، پیش از ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حیدری در ابتدای این نشست که به صورت آنلاین با مشارکت مدیران کل ارشاد استان‌های کشور  همراه بود، گفت: در این شبکه سعی داریم شهرهای خلاق در حوزه فرهنگ و هنر را شناسایی کنیم تا فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در آذرماه، شهرهای پذیرفته شده در این شبکه اعلام خواهد شد.

* رشد کمی و کیفی هنرمندان طی ۴۰ سال گذشته

حسینی در ادامه طی سخنانی گفت: فرهنگ و هنر یکی از مزیت‌های سرزمین ماست و خوشبختانه این میراث، میراثی پراکنده بوده و در گوشه گوشه ایران، ستارگانی درخشیدند و آثارشان ماندگار شده است. به همین دلیل کشور ما از نظر تنوع و تکثر و کیفیت آثار، یکی از کشورهای مولف است.
وی با اشاره به تأکید وزیر ارشاد مبنی بر دسترس‌پذیری آسان به فرهنگ و هنر در سراسر کشور و توزیع یکسان آن در همه کشور ادامه داد: شبکه شهرها این امکان را فراهم می‌کند که با دستیاری هم جریانی را ایجاد کنند که به توسعه و رشد هنر و رویدادها کمک کند.
معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر درآمدزایی هنر در تاریخ هنر ایران گفت: هر یک از شهرهای ما ظرفیت‌های متعدد و متنوعی داشته که می‌توانست موجب جلب سیاحان و گردشگران در آن روزگار شوند و گاهی تا امروز هم استمرار خودش را حفظ کرده است.
حسینی گفت: با شناسایی ابعاد این ظرفیت، می‌توانیم امتیاز بیشتری برای هنرمندان قائل شویم و هم می‌توانیم توان دستگاه‌های مختلف یک شهر با محوریت هنر را گردهم آوریم و این هم‌افزایی در خدمت هنر قرار گیرد.
وی گفت: شمار هنرمندان کشور در ۴۰ سال گذشته رشد کمی و کیفی بی‌نظیری را تجربه کرده و پراکنش هنرمندان در سراسر ایران، پراکنش افتخارآمیزی است و اینگونه نیست که هنرمندان بزرگ ترک جلای وطن کنند و به پایتخت یا شهرهای بزرگ بروند.
معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: بنابراین شبکه شهرهای خلاق، چیز جدیدی نیست و از مواریث ماست اما نیاز به بازآفرینی و معرفی بهتر دارد، نکته‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی آن تأکید دارند.
حسینی تصریح کرد: امروز به طور رسمی فراخوان راه‌اندازی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را اعلام می‌کنم و دست همکارانم در تمامی شهرها را می‌فشارم و از آن‌ها برای کمک به اجرای هر چه بهتر این طرح دعوت می‌کنم.

 

 

* ارتباط مستقیم درجه توسعه‌یافتگی با رشد فرهنگی 

مسعود غلامپور عضو شورای سیاستگذاری شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ادامه جلسه، مزیت‌های شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را برشمرد و گفت: البته این بدان معنا نیست که اکنون کسب و کارهای مبتنی بر فرهنگ و هنر نداریم، بلکه می‌خواهیم این کار را تسهیل کنیم و بر رونق آن بیفزاییم.
وی افزود: صنایع خلاق در جهان رو به رشد است و نرخ رشد فرهنگ در جهان تقریبا ۴درصد بالاتر از باقی بخش‌های اقتصاد در جهان است. 
غلامپور اظهار داشت: حدود یک درصد از جمعیت فعال جهان در این صنایع فعالیت می‌کنند و بین درجه توسعه‌یافتگی،‌ اشتغال فرهنگی و تجارت کالاهای فرهنگی، رابطه مستقیمی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف شبکه شهرهای خلاق، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در جامعه است. توسعه فرهنگ‌بنیان مزیت‌هایی در مقابل توسعه کلاسیک دارد، یکی از این مزایا بومی بودن است. توسعه بومی از ورود تکنولوژی، نیروی انسانی و منابع مالی خارجی بی‌نیاز است.

به گفته عضو شورای سیاستگذاری شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، صنایع خلاق گستره وسیع و عناصر متعددی دارند و به ادبیات و هنرهای تجسمی محدود نمی‌شوند.

غلامپور تأکید کرد: هر چقدر در کشور بتوانیم روی اشتغال‌های مبتنی بر هنر و فرهنگ‌محور به صورت جدی کار کنیم، به توسعه پایدار در کشور بیشتر کمک می‌کنیم و هر چقدر درجه توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر شده، میزان اشتغال و صادرات کالاهای فرهنگی در آنها افزایش پیدا کرده و همین باعث توسعه متوازن در آن کشورها شده است.

 

 

محمدحسین خوشنویس دبیر علمی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش دیگری از این نشست گفت: جامعه امیدوار به دنبال خلاقیت است و اگر خدای ناکرده بهانه‌های بودجه‌ای، تغییر مدیران و... به این طرح صدمه بزند، به اصل قضیه که امیدواری باشد، لطمه می‌زند.
وی افزود: شهر خلاق باید عدالت را دنبال کند و مردم نباید به دلیل حضور در مناطق دورافتاده و دسترسی نداشتن به امکانات و مسئولان، از بروز و ظهور خلاقیت محروم شوند.
خوشنویس ادامه داد: مدیران کشور باید در این طرح به بحث آمایش سرزمینی توجه کنند تا توسعه پایدار اتفاق بیفتد. 

دبیر علمی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تصریح کرد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر باید با یک استراتژی و اهداف درست پیش برود و یک شبکه سازمانی داشته باشد. شهر خلاق بر شهروند خلاق استوار است و شبکه‌هایی این شهروندان خلاق را به هم مرتبط می‌کند.

سیدآبادی هم در این نشست اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تنها یک رویداد نیست، بلکه تغییر نگاه مدیریتی است و برنامه‌ریزی‌ مشارکتی خواهد بود، نه از بالا به پایین.
وی افزود: تغییر روابط بین فرهنگی و تمرکززدایی از مرکز، یکی دیگر از تغییراتی است که با اجرای شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر رخ می‌دهد.
نگاه با آفرینانه و کارآمدی از دیگر مواردی بود که مشاور وزیر ارشاد در امور برنامه‌ریزی برای طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر برشمرد.

 

 

بخش پایانی این نشست به ابراز نکات مدیران کل ارشاد استان‌های کشور به صورت آنلاین اختصاص داشت. 

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اگر چه در نگاه اول از شهرهای خلاق یونسکو الهام گرفته است اما شرایط و مشخصه‌های بومی و فرهنگی را مدنظر دارد. در این طرح، شهرهایی که ظرفیت، استعداد و توانمندی‌هایی در حوزه‌ای از فرهنگ و هنر دارند، بر اساس فراخوانی که امروز اعلام شد، گزارش و برنامه خود را برای عضویت در شبکه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان می‌کنند. نتایج در آذرماه اعلام می‌شود.

در این طرح توسعه پایدار، تمرکززدایی، تقویت ظرفیت‌های بومی و مردمی فرهنگ و هنر و توسعه اقتصاد هنر با کسب و کارهای فرهنگی و هنری و صنایع خلاق مورد نظر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول