اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

صادرات ایران در دنیا باید به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران تنها 0.3 درصد صادرات دنیا را دارد، گفت: این در حالی است که با توجه به جمعیت و جغرافیای کشور و سهم GDP باید صادرات ما به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

صادرات ایران در دنیا باید به ۱۵۰  میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا مودودی امروز در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با رویکرد نوسانات نرخ ارز، گفت: حجم صادرات غیرنفتی کشور در 3 ماهه نخست امسال 11.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: واردات در 3 ماهه امسال 10.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.7 درصد کاهش داشته است. 

وی تصریح کرد: جمعیت کشور ما 1.2 درصد جمعیت جهان است و مساحت کشورمان 1.2 درصد جغرافیای جهان را تشکیل می‌دهد و همچنین 1.2 درصد GDP جهان را داریم اما وقتی بحث صادرات غیرنفتی مطرح می‌شود فقط 0.3 درصد از صادرات دنیا را داریم در حالی که باید 150 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم. 

مودودی اظهار داشت: ما در حوزه اقلام صادراتی بالای 50 میلیون دلار تنها 130 قلم کالا داریم که این اقلام 37 میلیارد دلار از صادرات ما را تشکیل می‌دهد. 

وی افزود:  از 8 هزار قلم کالای صادراتی 400 قلم کالای ما رقابت پذیر است که 95 درصد صادرات ما را تشکیل می‌دهد. 

مودودی بیان داشت: شرکت‌های توانمندی صادراتی کشور با ارزش صادراتی بیش از 10 میلیون دلار، 400 شرکت است در حالی که تعداد این شرکت‌ها در کشور ترکیه بیش از 1600 مورد است. 

* سرمایه‌گذاری در فولاد و پتروشیمی 17 میلیارد دلار به افزایش صادرات کمک کرد

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت اگر در در زمینه توانمند سازی صادرات برنامه مدونی نداشته باشیم  نمی‌توانیم به چشم‌انداز هدف‌گذاری شده در  1404 یعنی صادرات بالای 120 میلیارد دلار دست یابیم. 

وی با تاکید بر توسعه مگاپروژه‌های صادراتی بیان داشت: اگر در سال‌های گذشته در پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد سرمایه‌گذاری نشده بود در بخش پتروشیمی 12 میلیارد دلار و در بخش فولاد 5 میلیارد دلار صادرات ما کمتر از میزان صادرات کنونی در این دو بخش بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول