اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

بیش از ۴۰۰۰ امامزاده درآمدی ندارند

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰۰ امامزاده فاقد درآمد هستند گفت: عدم درآمد در امامزاده‌ها که به معنای عدم وجود نذورات در آنها است دلایل مختلفی شامل صعب‌العبور بودن امامزاده و یا فاقد هیأت امنا بودن آن دارد.

بیش از  ۴۰۰۰ امامزاده درآمدی ندارند

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز دوشنبه ۱۶ تیر ماه در نشست خبری روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان با حضور خبرنگاران اظهار داشت: روز ۵ ذی‌القعده در تقویم رسمی کشور روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان نامگذاری شده است که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان اوقاف پیرامون امامزادگان فرمودند این بقاع متبرکه ذخایر معنوی هستند و دل‌ها را جذب و فضا را تلطیف می‌کنند. هر چه می‌توانید به آنها برسید.

وی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم و روایات بر امامزادگان و اماکن مقدسه تأکید شده است، افزود: حرم امامزادگان دارای حال و هوای حرم امامان معصوم است و حضور در آنها آرامش را برای زائران به همراه دارد. 

عادل با اشاره به اینکه رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه واگذاری هر چه بیشتر امور به مردم است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند هر کجا کار به دست مردم واگذار شد با موفقیت بیشتری صورت گرفت، لذا در سازمان اوقاف و در حوزه بقاع متبرکه تلاش شده است که حداکثر واگذاری امور به مردم صورت گیرد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ماده ۵ قانون سازمان اوقاف این اختیار و اجازه را می‌دهد که اداره اماکن مذهبی به مردم تحت عنوان هیأت امنا واگذار شود که این مهم ظرفیت مغتنمی است تا به جوان‌گرایی و واگذاری امور به مردم بپردازیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۲۲ هزار و ۴۳۸ هیأت امنا به صورت حکم‌دار در امامزادگان مشغول فعالیت هستند، افزود: ۴۰ هزار و ۲۵۴ نفر نیز به صورت حکم‌دار به عنوان خادمان مساجد مشغول فعالیت هستند که اولویت برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بر این است که در آینده هیأت امنای تمام امامزادگان تکمیل شود.

عادل افزود: امسال تمام امور مرتبط با برنامه و بودجه امامزادگان توسط هیأت امنا تدوین شد که بر این اساس هیأت امنا تصمیم‌گیری کردند نذورات امامزادگان به چه صورت هزینه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در سال‌های گذشته به صورت یک برنامه واحد برای امامزادگان تصمیم‌گیری می‌شد که مبلغ حاصل از نذورات چگونه تسهیم شود که بر این اساس ۴۰ درصد سهم امور عمرانی، ۳۰ درصد سهم امور اجرایی، ۲۰ درصد سهم امور فرهنگی و ۱۰ درصد سهم حق تصرف و مدیریت می‌شد که امسال این سهم‌بندی‌ها بر اساس تصمیم هیأت امنا انجام شد و در نهایت برنامه‌های فردی برای هر یک از امامزادگان تدوین شد.

وی با اشاره به تأسیس مراکز افق در امامزادگان طی دهه کرامت، گفت: این مراکز با رویکرد تقویت بُعد اجتماعی فعالیت ها در بقاع و کاهش آسیب‌های اجتماعی آن تأسیس می‌شود که در این راستا همان مراکز فرهنگی امامزادگان به مراکز فرهنگی، اجتماعی و قرآنی توسعه پیدا می‌کند. 

عادل با اشاره به رویکرد تقویت فعالیت‌های اجتماعی در برنامه‌های سازمان اوقاف افزود: امامزادگان و بقاع متبرکه هم از لحاظ تشویق مردم به فعالیت‌های خیر و اجتماعی و هم از لحاظ اجرای فعالیت‌ها در زمینه فقر و محرومیت‌زدایی و یا تسهیل ازدواج جوانان دارای ظرفیت‌های متعددی هستند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: برخی از فعالیت‌های مراکز افق از شب عید نوروز امسال آغاز شد و در این راستا در برخی از استان‌ها تهیه بسته‌های حمایتی برای نیازمندان در دستور کار قرار گرفت که این بسته‌ها با کمک مردم، خیرین و متولیان موقوفات تهیه شد که در مجموع بیش از ۷۰ هزار بسته معیشتی به ارزش مالی ۱۸ میلیارد تومان میان مردم نیازمند توزیع شد.

وی افزود: با توجه به وقوع سیل اخیر در ابتدای سال که همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان کشور بود در این طرح هیأت امنا و مبلغان در حال اجرای برنامه‌ها بودند بلافاصله طلاب حاضر به کمک مردم شتافتند و امامزادگان نیز پایگاه اسکان مردم سیل‌زده شدند و ظرفیت اربعین سازمان اوقاف نیز با برپایی ۳۸ موکب در مناطق سیل‌زده به کار گرفته شد که در مجموع در طول یک ماه خدمت‌رسانی بیش از ۸۰۰ هزار پرس غذا و نان به مردم ارائه کردند که اینها همگی در بستر بقاع متبرکه صورت گرفت و نشان‌دهنده ظرفیت اجتماعی این اماکن است.

عادل از تأسیس ۱۱۰ مرکز افق در امامزادگان طی دهه کرامت خبر داد و تصریح کرد: در سال ۹۸ بنا داریم ۲۰۰ مرکز افق در امامزادگان کشور راه‌اندازی کنیم و در سال آینده این مراکز به ۸۰۰ امامزاده افزایش خواهد یافت که ساختار تشکیلاتی این مراکز زیرنظر هیأت امنا به صورت کاملاً مردمی فعالیت خواهد کرد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مراکز افق دارای سه واحد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی هستند که هر کدام دارای شرح وظایف و اختیارات متعددی هستند و بناست ادارات اوقاف نیز بخشی از فعالیت‌های خود در راستای اجرای نیات موقوفات غیرمقید را در راستای کاهش تصدی‌گری اوقاف به این مراکز واگذار کنند.

وی برنامه دیگر این سازمان را فراهم کردن بستر لازم جهت استقرار هیأت‌های مذهبی در امامزادگان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هیأت رزمندگان اسلام شمیرانات در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر برنامه‌های خود را اجرایی می‌کنند که بنا داریم در آینده بستر لازم را برای حضور دیگر هیئات در امامزادگان فراهم کنیم.

عادل از راه‌اندازی مدارس معارف اسلامی خبر داد و تصریح کرد: حدود ۶ هزار رقبه در کشور با موضوعات آموزشی و مدارس وجود دارد که بنا داریم این موقوفات را در قالب راه‌اندازی مدارس معارف اسلامی ساماندهی کنیم که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در حال انعقاد است تا بستر لازم جهت تأسیس و فعالیت این مدارس فراهم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این مدارس به صورت خیریه‌ای، هیأت امنایی و یا غیرانتفاعی فعالیت خود را از مهر امسال آغاز خواهند کرد. 

وی با اشاره به رویکرد بازمهندسی اجرای نیات موقوفات با رویکرد اجتماعی در سازمان اوقاف تصریح کرد: بازمهندسی نیات بر این اساس است که نیات موقوفات مجدداً بررسی می‌شود و نحوه اجرا بر اساس قیود و شرایط واقف مجدداً مدنظر قرار گرفته می‌شود و در صورت امکان با عدم وجود قیود اجرای آنها در مراکز افق ساماندهی می‌شود.

عادل از تشکیل مجمع خیرین جهان اسلام خبر داد و گفت: هموطنان بسیاری در خارج از کشور علاقه‌مند به فعالیت‌های خیرخواهانه در کشور هستند و دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند که نیازمند انسجام و مدیریت است و در این راستا بنا داریم مجمع خیرین جهان اسلام را راه‌اندازی کنیم که هم اکنون جلسات هماهنگی آن در حال انجام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از تهیه اطلس اجتماعی مناطق مختلف خبر داد و افزود: بنا داریم مناطقی که امامزادگان کشور در آنها حضور دارند از لحاظ آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و در راستای رفع آنها خدماتی ارائه شود.

وی افزود: ابتدای امسال ۴۵۰ زائر اولی از محل موقوفات به اتباع عالیات اعزام شده است و برای مهر امسال نیز از محل موقوفات مرتبط ۳۰ هزار بسته تحصیلی شامل کیف، لباس و لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع خواهد شد.

عادل با اشاره به راه‌اندازی دو مرکز جدید در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دفتر رسیدگی به موقوفات حوزه‌های علمیه به ریاست حجت‌الاسلام آقامیری برای پیگیری و احیای موقوفات این حوزه و مرکز امور خیریه سازمان به ریاست حجت‌الاسلام شرفخانی برای پیگیری امور این حوزه که در سازمان مغفول مانده بود تأسیس شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ثبت هزار ۱۶۱ وقف جدید در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۸ تاکنون ۳۰۵ وقف جدید به ثبت رسیده است که تعدادی از آنها دارای ارزش ریالی بسیار بالایی هستند. 

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری مذهبی در بقاع متبرکه گفت: ۸۰۰ زائرسرا، مهمانسرا، سوئیت و حتی هتل در امامزادگان کشور وجود دارد که قابلیت بهره‌گیری در زمینه گردشگری مذهبی را دارا هستند. همچنین هزار و ۲۸۰ امامزاده کشور هم اکنون در حال اجرای فعالیت‌های عمرانی به مساحت ۸۵۰ هزار مترمربع هستند که هزینه این فعالیت‌ها از کمک‌های مردمی و اجرای طرح مودت تأمین می‌شود که در سال ۹۷ از محل اجرای این طرح ۳۸۰ میلیارد تومان از سوی مردم به صورت وجه نقد و یا مصالح ساختمانی کمک‌رسانی شد.

عادل در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر آنکه بازمهندسی نیات موقوفات و تغییر آنها در چه مواقعی نیازمند اخذ مجوز از ولی فقیه است، گفت: بر اساس نظر تمامی مراجع تقلید در صورت وجود وقف‌نامه ملاک عمل در زمینه موقوفات متن آن است و اگر وقف‌نامه نیز به هر دلیلی وجود نداشته باشد مرکز تحقیق سازمان بر اساس نظر مردم محلی نظریه مصرف صادر می‌کند که مطابق همان وقف‌نامه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با بیان اینکه ۸ هزار بقعه متبرکه و امامزاده در کشور وجود دارد که ۳ هزار ۹۱۶ بقعه دارای درآمد و ۴ هزار و ۱۳۵بقعه فاقد درآمد هستند، تصریح کرد: عدم درآمد در امامزاده‌ها که به معنای عدم وجود نذورات در آنها است دلایل مختلفی شامل صعب‌العبور بودن امامزاده و یا فاقد هیأت امنا بودن آن دارد که در این راستا برنامه‌های مختلفی شامل اجرای طرح مودت، ایجاد ضریح برای امامزاده‌ها و انتصاب هیأت امنا مدنظر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول