اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

برداشت گیاهان دارویی از مراتع در 13 استان کشور ارزیابی می‌شود

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در طبیعت باید حفظ شود، گفت: برداشت گیاهان دارویی از مراتع در 13 استان کشور ارزیابی می‌شود.

برداشت گیاهان دارویی از مراتع در 13 استان کشور ارزیابی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، فاطمه سفیدکن در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی تغذیه و مسایل زیست محیطی گیاهان دارویی و معطر که در 2 روز به میزبانی دانشگاه ارومیه و به همت انجمن علمی گیاهان دارویی برگزار می‌شود، بر حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در طبیعت تاکید کرد و گفت: این امر زمانی محقق خواهد شد که بتوان ظرفیت برداشت گیاهان دارویی از مراتع را تا حد امکان کاهش داد.

وی با اشاره به اهلی کردن گیاهان دارویی و کشت آنها نیز اظهار کرد: بهره‌وری در واحد سطح باید در میزان کشت و برداشت گیاهان دارویی به صورت علمی لحاظ گردد.

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور همچنین با بیان اینکه گیاهان دارویی علاوه بر درمان بیماری‌های مختلف در نوع تغذیه و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نیز تاثیر بسزایی دارند، تصریح کرد: متاسفانه مصرف گیاهان دارویی در کشور بیشتر در زمینه درمانی صورت می‌گیرد، در حالی که در سایر کشورها برای تعیین رژیم غذایی افراد نیز از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند که یکی از فاکتورهای شناسایی بازارهای هدف برای فروش محصولات تولیدی گیاهان دارویی است.

سفیدکن اضافه کرد: روند بازاریابی محصولات تولیدی گیاهان دارویی نیز ضعیف بوده و باید دگرگونی و تحولی خاص در این حوزه صورت پذیرد تا بتوان از ظرفیت‌های اقتصادی گیاهان دارویی کشور بهره جست و به دنبال ارزش افزوده بود.

وی ارزیابی برداشت از مراتع را از دیگر فاکتورهای مهم در زمینه گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: پروژه برداشت گیاهان دارویی از مراتع با فاکتورهای خاصی در 13 استان کشور اجرا می‌شود تا میزان برداشت و حفظ ذخایر برای سالیان متمادی بررسی شده و راهکارهای لازم برای افزایش سطح زیرکشت طبیعی و بهره‌وری مناسب به دست آید.

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه 2 هزار گونه مختلف گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: پراکنش این گونه‌ها در سطح استان‌های مختلف کشور مطالعه شده و کار تهیه نقشه و کتاب این مطالعات در 15 استان به اتمام رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه باید از خام فروشی گیاهان دارویی جلوگیری شود، خاطر نشان کرد: محققان باید راه‌های فرآوری گیاهان دارویی را با سرمایه‌گذاران این بخش به اشتراک بگذارند تا ارزش افزوده فروش این محصولات نیز افزایش یابد.

انتهای پیام/ 1310/ پ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول