اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

باید اثر کار فرهنگی در حوزۀ عفاف و حجاب را در دانشگاه‌ها ببینیم

نمایندۀ ولی فقیه در استان قزوین در ارتباط با کار فرهنگی در موضوع عفاف و حجاب گفت: باید به نحوی عمل کنیم که اثرش را در مجلس، صدا و سیما و دانشگاه‌ها ببینیم.

باید اثر کار فرهنگی در حوزۀ عفاف و حجاب را در دانشگاه‌ها ببینیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش نقش هویت ایرانی و اسلامی در حفظ عفاف و حجاب که در آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه خدا جبهه‌های کفر و ایمان را در سوره بقره تشریح می‌کند، تصریح کرد: نمی‌شود ما در صف ایمان باشیم و برای صف کفر نگران باشیم و یا در صف کفر باشیم و برای صف ایمان دل بسوزانیم، آن‌هایی که چنین رفتاری داشتند منافقین بودند، زیرا ظاهراً می‌گفتند ما لشکر ایمان هستیم اما در دلشان جور دیگری رفتار می‌کردند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خدا دشمنی شیطان با انسان را دشمنی کاملاً آشکار معرفی کرده است که امروز مشاهده می‌کنیم در قالب استکبار جهانی و تهاجم فرهنگی بروز و ظهور یافته، امام خمینی(ره) وقتی به آمریکا گفت شیطان بزرگ، سخنش تعارف و یا مانور دیپلماتیک نبود بلکه بیان حقیقتی قرآنی بود.

نمایندۀ ولی فقیه در استان قزوین افزود: تقابل بین ایمان و کفر به جایی می‌رسد که کافران و مشرکان اراده می‌کنند نور خدا را با همه امکاناتشان خاموش کنند اما خدا نیز اراده کرده است که نورش تمام عالم را فرا بگیرد، اگر می‌خواهیم از فراگیر شدن نور الهی حمایت کنیم اول باید از نور الهی برخوردار شویم و همۀ مأموریت ما در این عالم همین است.

وی با بیان اینکه خدا با تضمین کردن رزق انسان، حریت و آزادگی را حمایت کرده است، خاطرنشان کرد: به خاطر رزق، سخن حق را به فراموشی نسپاریم. باید کارهایمان را درست انجام دهیم و بدانیم رزق، عزت، آبرو و کرامت فقط دست خداست و اگر تاریخ را بررسی کنیم نمونه‌های زیادی را خواهیم دید که حرف حق زدند و عزتشان روز افزون شد.

امام جمعۀ قزوین با بیان اینکه تقابل بین ایمان و کفر خیلی جدی است، گفت: در آیه 19 سوره نور آمده است برخی‌ها علاقه دارند که فساد و فحشا را در میان مؤمنان دامن بزنند اما عذاب شدیدی دامن آنها را در دنیا و آخرت می‌گیرد و این عذاب بسیار سخت خواهد بود. 

وی تصریح کرد: در مقابل این جبهه کسانی قرار دارند که تلاش می‌کنند شعائر الهی عظمت پیدا کند و دیده شود و برای آن تلاش می‌کنند و این مهم نشانۀ سلامت دل‌ها و قلب‌های سالم‌شان است.

امام جمعه قزوین با اشاره به یک نمونه از اسناد تاریخی مقابله با عفاف و حجاب یادآور شد: از ابتدای صدۀ چهاردهم خورشیدی که جریان‌های روشن‌فکری در کشور ما فعال شده و غرب‌زدگی راهش باز شده بود، انتقاد نسبت به عفاف و حجاب شروع شد.

 

گمان می‌کردند تنها مانع پیشرفت ما حجاب است 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: برخی از فعالان در عرصه مطبوعات که سیاست‌هایی را به رضاخان ابلاغ کرده بودند، بنا را گذاشته بودند به جنگ با عفاف و حجاب برخیزند و گمان می‌کردند تنها مانع پیشرفت ما عفاف و حجاب است.

وی اضافه کرد: وزیر فرهنگ در آن زمان پیشنهاد می‌کند که شاه در موضوع کنار گذاشتن حجاب پیشقدم شود تا مردم از وی تأسی کنند و شاه پس از شنیدن سخنان وزیر، آن را قبول کرد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: ضرورت کشف حجاب از سوی اطرافیان شاه تحت عناوین متعدد از جمله نهضت آزادی زنان که آن را به بی‌حجابی و بی‌عفتی مرتبط کرده بودند در دستور قرار گرفت که طبق آن زنان مجبور بودند بدون حجاب در خیابان‌ها ظاهر شوند.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: آنها وجود حجاب را با تمدن، قانون طبیعت و حضور اجتماعی زنان در جامعه در تقابل می‌دانستند، مخبرالسلطنه به‌عنوان رئیس الوزرا می‌گوید در سال‌های پس از تصویب تغییر لباس که هم برای مردان و هم برای زنان بود، روزی به شاه گفتم تمدنی که آوازه‌اش عالم‌گیر است، دو تمدن است، یکی تظاهرات در بلوارها و دیگری تمدن ناشی از لابراتوارها که ما تمدن بلوارها که کشف حجاب و بی‌حیایی و بی‌بنداری است را گرفتیم و تمدن لابراتواری و آزمایشگاهی را تعطیل کردیم. 

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: کارهای رضاشاه مصداق آیاتی از قرآن است که عذاب دردناک نصیب کسانی می‌شود که تلاش می‌کنند فحشا و منکر رواج پیدا کند و همه دیدیم رضا شاه و محمدرضاشاه در این دنیا دچار عذاب شدند، آن‌ها هم آواره شدند و هم با ذلت مردند. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: باید نگاه عمیق به مسأله عفاف و حجاب داشته باشیم و ببینیم هر کدام در حوزه کاری خودمان چقدر رسالتمان را درست انجام داده‌ایم.

 امام جمعۀ قزوین افزود: باید به نحوی عمل کنیم که اثرش را در مجلس، صدا و سیما و دانشگاه‌ها ببینیم و هر چقدر ما در رسالت‌های خود کوتاهی کنیم جلوۀ جامعه آزار دهنده می‌شود، باید همۀ بخش‌های جامعه کارش را در حوزۀ عفاف و حجاب به درستی انجام دهد تا شاهد اثرگذاری و تحول هر چه بیشتر در این حوزه باشیم.

حجاب بهترین جلوۀ عفاف است

وی در ادامه با بیان اینکه عفاف اختصاص به حجاب ندارد بلکه حجاب بهترین جلوه‌ عفاف است، عنوان کرد: باید در تمام بخش‌های زندگی عفت داشته باشیم و مثلاً اگر کسی هر کلام نا هنجاری بر زبانش جاری شود، عفت کلام ندارد.

آیت‌الله عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: اصل دیگر این است که تا حرف از عفاف می‌شود فکر می‌کنیم مخاطب خانم‌ها هستند، در حالی که عفت و عفاف به آقایان نیز مربوط می‌شود و دربارۀ ازدواج می‌فرماید آن‌هایی که هنوز زمینۀ ازدواج برایشان فراهم نیست، عفت پیشه کنند و اینجا منظورش آقایان است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول