اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترکیه در پاسخ به ریاض و ابوظبی صد تانک و خودوری نظامی در مرز سوریه مستقر کرد

ترکیه در پی جلسات هیأت‌ اماراتی و سعودی با کردهای شمال سوریه حجم انبوهی از تجهیزات نظامی خود را در مرز با سوریه مستقر کرده است.

ترکیه در پاسخ به ریاض و ابوظبی صد تانک و خودوری نظامی در مرز سوریه مستقر کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ترکیه در سه روز گذشته بدون جار و جنجال رسانه‌ای و یا اعلام رسمی تجهیزات نظامی وسیعی را به سرعت در مناطق مرزی خود با سوریه مستقر کرده است؛ به خصوص در نقاطی که به مناطق تحت تسلط نیروهای مدافع خلق (YPG) در شرق فرات مشرف است.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی، این تحرکات سریع پس از آن صورت گرفته است که خبرها از توسعه تحرکات عربستان سعودی و امارات در  مناطق تحت تسلط کردهای سوریه در شرق فرات و ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این نیروها حکایت دارد. همچنین طبق پیش‌بینی‌ها برخی کشورهای غربی با درخواست واشنگتن برای اعزام نیروهای زمینی به شمال سوریه برای جایگزینی نیروهای آمریکایی موافقت خواهند کرد و استقرار این حجم از تجهیزات می‌تواند به خروج احتمالی آمریکا از شمال سوریه مرتبط باشد.

برخی منابع ترکیه‌ای گفته‌اند که یک هیأت عالی‌رتبه سعودی و تنی چند از مسئولان اماراتی نشست‌های را با رهبران یگان‌های مدافع خلق برگزار کرده و به آن‌ها قول ارائه کمک‌های مالی داده‌اند و پس از آن ترکیه نیز فرماندهان گروهک «ارتش آزاد سوریه» و «ارتش ملی سوریه» را به آنکارا فراخوانده و با آن‌ها گفت‌و‌گو و مشورت کرده  است. نشست‌هایی نیز با رهبران عشایر منطقه برگزار شده و  پس از این جلسات سطح آمادگی  نیروها در مناطق «الباب» و «جرابلس» افزایش یافته است. 

در این راستا منابع خبری در ۲۳ خرداد گذشته از سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین به استان «دیرالزور» در شرق سوریه و دیدار با فرماندهان کرد خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

طبق این گزارش، هرچند ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به مرز با سوریه در ماههای گذشته نیز اتفاق افتاده اما در روزهای اخیر حجم و سرعت ارسال تجهیزات به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این تجهیزات شامل تانک، توپخانه، کامیون و تعداد بسیاری نیروی ارتش و نیروی ویژه می‌شود.

طبق نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، فقط در سه روز گذشته صد تانک و خودروی نظامی به نزدیکی مرز با سوریه منتقل شده‌اند تا به نیروهایی که پیش از این در ابتدای سال میلادی جاری به مرز با سوریه اعزام شده بودند ملحق شوند.

القدس العربی در ادامه نوشت که بخش بزرگی از این تجهیزات نظامی به مناطق مرزی در استان «شانلی اورفا» منتقل شده که به مناطق تحت تسلط کردهای سوریه اشراف دارد و پیش از این اردوغان بارها تهدید کرده بود دست به عملیات نظامی برای پاکسازی مناطق شمالی سوریه از نیروهای مدافع خلق کرد خواهد زد.

منطقه «عین‌العرب» (کوبانی) که در بخش شرقی رود فرات  و  میانه مناطق تحت تسلط نیروهای همسو با ترکیه قرار گرفته، اصلی‌ترین هدف تهاجم ترکیه محسوب می‌شود. بخشی از نیروهای ترکیه نیز در مناطق مشرف به منطقه «تل ابیض» که بازهم بارها مورد تهدید اردوغان برای انجام ملیات نظامی در آن‌جا قرار گرفته؛ مستقر شده‌اند. با تمام این تفاسیر اما تا کنون ترکیه هیچ اقدام مستقیم نظامی در شمال سوریه انجام نداده و بالعکس در ماههای گذشته حجم قابل توجه‌ای این تهدیدات در پی مذاکرات این کشور با آمریکا در خصوص ایجاد منطقه امن، کاهش یافته است. منطقه امنی که نیروهای کرد را تا عمق ۱۵ کیلومتری مرز ترکیه دور نگه می‌دارد.

القدس العربی در پایان می‌نویسد که هنوز مشخص نیست که لشکرکشی اخیر ترکیه آیا در چارچوب توافق با آمریکا در رابطه با «منطقه امن» است یا این تصمیم در پی دیدار اخیر اردوغان با ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ اتخاذ شده است یا حتی شاید پیام شکست این مذاکرات باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول