اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

از دهیارانی که در دسترس نیستند تا نان‌هایی که از ناکجاآباد می‌آیند!

مسؤول واحد مهندسی سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بیرجند از عملکرد دهیاران به شدت گلایه کرد و گفت: متأسفانه دهیاران یا نیستند، یا همکاری نمی‌کنند و یا مسائل اعتباری را مطرح می‌کنند، متأسفانه اولویت دهیاران مسائل بهداشتی نیست و اهتمامی در این خصوص ندارند!

از دهیارانی که در دسترس نیستند تا نان‌هایی که از ناکجاآباد می‌آیند!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، دومین کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بیرجند ظهر امروز به ریاست فرماندار بیرجند و با چند دستور کار و با حضور مسؤولان ذیربط برگزار شد.

مهدی زنگویی‌مطلق رئیس مرکز بهداشت بیرجند، با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در بیرجند، گفت: کاروان بسیج ملی کنترل فشار خون در بیرجند از اوایل تیرماه با هدف اطلاع‌رسانی و دعوت عمومی از گروه هدف به اجرا درآمد.

وی بیان داشت: در راستای اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در شهرستان بیرجند به 100 درصد هدف پیش‌بینی شده وزارتخانه رسیده‌ایم و این در حالی است که حجم فعالیت در مرکز استان فراتر از فعالیت تمام شهرستان‌های استان است.

پلمپ 2 استخر شنا در بیرجند

رئیس مرکز بهداشت بیرجند از پلمپ دو استخر شنا در شهر بیرجند خبر داد و افزود: متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌ها و تذکرات انجام شده دو استخر شنا در سطح شهر بیرجند به دلیل آلودگی زیاد آب و ظرفیت ورودی غیرمجاز پلمپ شدند.

زنگویی‌مطلق با تأکید بر اینکه مدیریت استخرها باید توجه ویژه‌ای بر روی کیفیت آب ورودی به استخرها داشته باشند، مطرح کرد: همچنین برخی استخرها هزینه بلیط استخر را کاهش داده ولی در عوض ورودی به استخر را زیاد کرده‌اند که این موضوع سبب آلودگی بیش از حد مجاز آب می‌شود.

حضوری بدون داشتن اطلاعات!

یکی از دستور کارهای این جلسه موضوع مدیریت پسماندها شهرک صنعتی بیرجند بود. علی‌رغم ارسال دعوتنامه به جلسه، نماینده شهرک‌های صنعتی در جلسه حضور نیافت و نماینده محیط زیست شهرستان نیز در خصوص این موضوع، گفت: کار بنده در بخش دیگری است و اطلاعات کلی از این موضع ندارم لذا خواستارم اجازه دهید یک دقیقه به صورت تلفنی گزارش این مهم را از بخش مربوطه بگیرم!

به دلیل نبود نماینده شهرک‌های صنعتی بیرجند و عدم ارائه توضیحات لازم این مصوبه از دستور کار اعضا خارج و به کارگروه بعدی موکول شد!

موضوع دیگری که در این کارگروه مطرح شد طرح کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر بود.

هشدار مسؤولان درباره افزایش حیوان‌گزیدگی

محمدحسن کربلائیان مسؤول واحد مهندسی سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بیرجند به بیماری‌های واگیردار سالک و هاری، اشاره کرد و گفت: در رابطه با بیماری سالک و هاری در سطح شهرستان بیرجند با افزایش میزان گزش و ابتلا مواجه هستیم.

وی وجود سگ‌های ولگرد را معضل بزرگی در شهر دانست و بیان داشت: باید سگ‌های ولگرد زنده‌گیری و به پناهنگاه منتقل شوند و همچنین سگ‌های بیمار و ناقل بیماری از بین بروند.

عبدالله حمزه‌ای معاون شبکه دامپزشکی بیرجند با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص واکسیناسون سگ‌ها و رهاسازی آن‌ها در محیط، بیان داشت: با این وجود هنوز نگرانی و دلواپسی ما در رابطه با سگ‌های ولگرد وجود دارد زیرا این سگ‌ها آلودگی انگلی بالایی دارند و واکسیناسیون سگ‌ها باید سالی یک بار انجام شود.

عقیم‌سازی و رهاسازی سگ‌ها راهکار نهایی نیست

وی عقیم‌سازی و رهاسازی سگ‌ها را راهکار نهایی ندانست و افزود: رها کردن سگ‌های ولگرد در محیط تبعاتی در محیط شهری خواهد داشت لذا باید در این خصوص تدابیر مهم‌تری اتخاذ شود.

یوسف مقدم کارشناس واحد تخصصی مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت بیرجند با اشاره به افزایش مبتلایان به بیماری سالک در سطح شهرستان بیرجند در سال 97، گفت: با افزایش دو برابری بیماری سالک در سطح شهرستان بیرجند مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 207 هزار مورد گزیدگی در ایران داشتیم که منجر به مرگ شش نفر شد، مطرح کرد: در مورد بیماری هاری واکسیناسیون تنها راه نجات فرد است که متأسفانه هزینه‌های سنگینی نیز در پی دارد به‌طوری که در گذشته هزینه‌ای که صرف این بیماری می‌شد تا سقف یک میلیون تومان بود اما اکنون به‌دلیل تحریم‌ها هزینه واکسیناسیون به بالای چهار میلیون تومان رسیده است.

400 مورد حیوان گزیدگی در بیرجند/ نان‌هایی که از ناکجاآباد می‌آیند!

کارشناس واحد تخصصی مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت بیرجند آمار گزیدگی سالیانه در خراسان‌جنوبی را یک هزار و 800 مورد اعلام کرد و بیان داشت: سال گذشته 400 مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بیرجند داشتیم که 65 درصد میزان گزیدگی توسط سگ‌ها بوده است.

موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه صدور شناسه نظارت بر نان بود که کربلائیان با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده خراسان‌جنوبی رکوددار مصرف نمک در کشور است، بیان داشت: مقداری از این مهم به نان‌های متفرقه‌ای که در سطح برخی مغازه‌ها که معلوم نیست از ناکجاآباد می‌آید، برمی‌گردد.

به گفته وی تاکنون نه در رابطه با سبوس و نه در رابطه با نان کاری در سطح شهر انجام شده است. این موضوع نیز از دستور کار خارج و به کارگروه بعدی موکول شد.

آلودگی آب‌های برخی قنوات

طغیان بیماری‌های ناشی از آب و غذا موضوع دیگری بود که مطرح شد. کربلائیان به آلودگی آب‌های برخی قنوات اشاره کرد و گفت: به‌دلیل شیرینی آب قنوات شاهد اقبال عموم مردم به این سمت هستیم در حالی که آب برخی قنوات دارای آلودگی است و قابل شرب نیست.

وی مطرح کرد: برای منابع و قنواتی که آلودگی آب تشخیص داده نمی‌شود باید تابلوی آب غیر قابل شرب نصب شود که متأسفانه در همین یک ذره کار گرفتار شده‌ایم زیرا در برخی مناطق اقدام به نصب کاغذ و یا پارچه نوشته می‌کنند که کاغذ را باد می‌برد و پارچه سوزانده!

دهیارانی که در دسترس نیستند!/ بی‌توجهی دهیاران به سلامت مردم

مسؤول واحد مهندسی سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بیرجند از عملکرد دهیاران به شدت گلایه کرد و اظهار داشت: متأسفانه دهیاران یا نیستند، یا همکاری نمی‌کنند و یا مسائل اعتباری را مطرح می‌کنند، متأسفانه اولویت دهیاران مسائل بهداشتی نیست و اهتمامی در این خصوص ندارند!

کربلائیان متذکر شد: مباحث پسماند و بهداشتی مسائلی نیست که بر روی زمین بماند و باید به فکر سلامت مردم و حل مسائل بهداشتی آن‌ها باشیم.

علی ناصری فرماندار بیرجند با اشاره به فرآینده زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در سطح شهر، گفت: نیروهای شهرداری تنها به تماس شهروندان اکتفا نکنند و گشت‌های شبانه و روزانه‌ای در مناطق مختلف شهر داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسئله جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تنها مختص شهر بیرجند نیست و روستاهای حاشیه شهر و حتی روستاهای دیگر درگیر این موضوع هستند، تبیین کرد: موضوع مقابله با حیوانات ناقل بیماری به‌ویژه سگ‌های ولگرد از موضوعات اولویت‌دار است و بارها در این خصوص بحث شده و تاکنون نیز اقدامات خوبی انجام شده و باید ادامه‌دار باشد.

دهیاران باید به دنبال کسب درآمد باشند/ ایجاد تعرفه جدید در روستاها!

فرماندار بیرجند با بیان اینکه جمع‌آوری زباله به‌صورت سنتی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: دهیاران باید به دنبال کسب درآمد باشند تا بتوانند خدمات مورد نیاز مردم را به آن‌ها ارائه دهند لذا در روستاهایی که دارای توانمندی بالایی هستند می‌توان تعرفه‌هایی ایجاد و از این محل به مردم خدمات داد.

ناصری از اجرای فاز یک شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مهرشهر خبر داد و عنوان کرد: ادامه پروژه نیز در دست اقدام است و از اعتبارات ملی و استانی برای اجرای این پروژه کمک می‌گیریم تا هر چه سریع‌تر این پروژه جمع‌آوری شود.

وی مسائل بهداشتی و کیفیت آب استخرهای شنا را از ضروریات دانست و گفت: اداره ورزش و جوانان شهرستان باید در خصوص نظارت و یا عدم نظارت بر این اماکن پاسخگو باشد چرا که این اماکن جزو مکان‌های عمومی هستند و باید استاندارهای لازم در آن رعایت شود.

انتهای پیام/69039/ج/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول