اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش سلول‌های بنیادی در ایران هم‌تراز دنیا است/ از نظر تجهیزات 20 درصد با دنیا فاصله داریم

مسئول روابط بین‌الملل بانک خون رویان با مقایسه جایگاه دانش سلول‌های بنیادی در ایران با دنیا، گفت: از نظر دانش و به روز رسانی دانش دقیقا با دنیا یکسان هستیم اما از نظر تکنیک و تجهیزات 20 درصد فاصله داریم.

دانش سلول‌های بنیادی در ایران هم‌تراز دنیا است/ از نظر تجهیزات 20 درصد  با دنیا  فاصله داریم

سید وحید عسگری مسئول روابط بین‌الملل پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره اقدامات انجام شده برای معرفی دستاوردهای این پژوهشگاه در سطح بین‌الملل در مقابله با اثرات تحریم‌ها، اظهار داشت: بخش روابط بین‌الملل این پژوهشگاه تلاش می‌کند که این مرکز را با تمام ویژگی‌ها و خصوصیات‌اش در سطح جهانی معرفی کند و در تلاشیم این شرکت را در سطح بین‌الملل به مراکز مشابه و به مراکز پژوهشی در کشورهای دیگر معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت پژوهشگاه فقط یک شرکت پزشکی نیست و یک مجموعه علمی است و ذات این شرکت‌ می‌طلبد که خود را از لحاظ علمی به روزرسانی کند. از این رو حضور در کنگره‌ها و نشست‌ها جزء برنامه‌هایی است که در بخش بین‌الملل دنبال می‌کنیم و در صورت نیاز حضور، غرفه و نشست خواهیم داشت تا راحت‌تر و بهتر بتوانیم پتانسیل‌های خود را به دیگران بشناسانیم. 

وی در پاسخ به این سوال که در توسعه ارتباطات پژوهشگاه رویان در سطح بین‌الملل کدام یک از اهداف جذب مشتری، افزایش دانش یا جذب همکار در اولویت است، گفت: نخستین هدف معرفی موسسه برای شناساندن پتانسیل‌های داخلی است. در این رفت و آمد‌ها نسبت به دنیا خود را می‌سنجیم برای مثال به تازگی گروهی از ترکیه از مرکز ما بازدید داشتند که به اذعان خود اعلام می‌کردند که مرکز ما 30 درصد از مرکز آنها جلوتر است که این مزیتی برای ما است؛ اگر هم بفهمیم که نسبت به دنیا عقب‌تر هستیم باز هم مزیت است زیرا برای رفع کاستی اقدام می‌کنیم. 

عسگری ادامه داد: هدف دوم، ارائه محصولات است؛  سلول‌های بنیادی بند ناف علاوه بر خون داخل (که سلول‌های بنیادی از آن گرفته می‌شود) برای بافت هم جمع‌آوری می‌شود و مورد مطالعه قرار می‌گیرد و امروزه بافت بند ناف هم برای برخی پیوندها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین پرده آمینوتیک که امروزه در پژوهشگاه روی آن کار می‌کنند از دیگری محصولاتی است که ارائه می‌کنیم. 

مسئول روابط بین‌الملل بانک خون رویان خاطر نشان کرد: در فرایند سوم قصد داریم به دانش فنی برسیم و با این هدف در کنگره‌ها شرکت می‌کنیم و همکاران ما در بخش آزمایشگاه‌ها در  کنگره‌ها شرکت می‌کنند یا در بخش تکنیکی ارائه سخنرانی و مقاله دارند. 

وی در پاسخ به این سوال که در مقایسه با دیگر کشورها در چه سطحی از این علم قرار داریم، گفت: در بحث علمی و به روز رسانی دانش علمی دقیقا با دنیا یکی هستیم؛ اما از لحاظ تکنیکی و تجهیزات با دنیا فاصله داریم.

عسگری تصریح کرد: اگر به صورت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر صحبت کنیم در منطقه و خاورمیانه رتبه یک را از لحاظ دانش فنی، تکنیکی و تعداد نمونه‌های ذخیره و پژوهش‌ها داریم، اما در مقایسه با دنیا فاصله کمی در حد 15 تا 20 درصد داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول