اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام سیاسی قزاق: اقدامات ایران در برابر نقض برجام از سوی آمریکا منطقی است

معاون مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان با اشاره به واکنش ایران در برابر نقض برجام از سوی آمریکا گفت: اقدامات انجام شده توسط «تهران» تاکنون منطقی بوده است و با وجود خروج یکجانبه واشنگتن، این کشور همچنان بر آمادگی خود برای همکاری در چهارچوب برجام تاکید دارد.

مقام سیاسی قزاق: اقدامات ایران در برابر نقض برجام از سوی آمریکا منطقی است

به گزارش خبرنگار دفتر خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سانتا کوشکومبایف» معاون مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در مطلبی با اشاره به موضوع برجام و خروج آمریکا از این توافقنامه سخنانی را بیان کرد.

در این مطلب آمده است : موضع قزاقستان در رابطه با موضوع برجام روشن است، کشور ما در رابطه با خروج آمریکا از برجام در سال 2018 اظهار تاسف کرده بود. احتمالا در این توافقنامه هسته ای نواقصی داشت که باید نسبت به این موضوع کارشناسان ابراز نظر کنند. اما باز هم آن نوعی  مصالحه و بهترین نتیجه برای مذاکرات میان ایران و طرف های مربوطه بود که چندین سال ادامه یافت.

بنابراین موضع قزاقستان پایبندی به مصالحه و حل موضوع به صورتی است که همه طرف ها بتوانند از آن نفع ببرند.

در سال 2013 قزاقستان میزبان دو دور از مذاکرات هسته ای ایران بوده و از دستیابی به برجام حمایت به عمل آورده بود. کشور ما هیچ نوع بازنگری یک جانبه این توافق را که از سوی آمریکا اتفاق افتاد، را قبول نکرد ضمن این که کشورهای اروپایی، روسیه و چین نیز این اقدام واشنگتن را مورد انتقاد قرار دادند.

کشکومبایف در ادامه اقدام ایران در برابر نقض برجام از سوی آمریکا را عادلانه و منطقی توصیف کرد و افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهور و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با اشاره به جامع بودن این توافق، با وجود خروج یکجانبه آمریکا بر آمادگی خود برای اقدام در چهارچوب برجام تاکید داشتند. البته با این شرط که سایر کشورهای ضامن قادر به حفظ برجام به صورتی باشند که بر منافع ایران آسیب وارد نشود.

باید گفت که شرکای اصلی تجاری و اقتصادی ایران نه آمریکا و اتحادیه اروپا بلکه کشورهای آسیایی، روسیه و چین می باشند. چنانچه آنها فضای باز اقتصادی خود را حفظ کرده و به تحریم های یکجانبه آمریکا نپیوندند، پس ایران آماده پایبندی به شرایط توافق خواهد بود. اما شرکت های اروپایی و حتی کشورهای که از برجام حمایت کرده بودند، در حال خروج از ایران می باشند که به معنای تبعیت از استراتژی تحریم های آمریکا است.

ایران متوجه این نکته است که برجام در حال فروپاشی بوده و عملا چیزی جز بیانیه های دیپلماتیک باقی نمانده است. بنابراین ایران به دنبال استفاده از حق خود که در مفاد برجام پیش بینی شده است، برآمده است.

معاون مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان با اشاره به این نکته که «آیا ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای خواهد رفت؟»، اظهار داشت: نه، من نسبت به اینکه ایران به فکر تحقق بلندپروازی های هسته ای خواهد برآمد، تردید دارم. رهبر جمهوری اسلامی ایران رسما تولید سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده است. در حقیقت ساخت سلاح هسته ای به دلایل مذهبی و عقیدتی ممنوع دانسته می‌شود. یعنی نکات ظریف زیادی موجود است که طرف های برجام تمایل به شنیدن آن را ندارند.

کشکومبایف برخی از اقدامات تهران طی روزهای اخیر را در راستای وا داشتن طرف های برجام به تداوم دیالوگ و اجرای شرایط این توافق قابل ارزیابی عنوان کرد.

معاون مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان به طرح سوال مربوط به چرایی عدم ارزیابی حقوقی این رفتار آمریکا از سوی جامعه جهانی، گفت: هنوز هم در روابط موجود بین المللی از سیاست استانداردهای دوگانه استفاده می شود. ما شاهد این واقعیت هستیم که برخی از کشورهایی دارای سلاح های هسته ای شرایط توافقات را اجرا نمی کنند ولی بنابر ملاحظات همسویی ایدئولوژیکی، نسبت به آنها نگاه کاملا متفاوتی وجود دارد.

اما در رابطه به ایران جنبه ایدئولوژیکی و سیاسی اختلافات به وضوح برجستگی پیدا کرده است. به همین دلیل است که بلافاصله از تمام مکانیسم های مشروع و نامشروع تاثیرگذاری سیاسی علیه ایران استفاده صورت می گیرد. ضمن این که در زمان امضای برجام رهبری ایران نسبت به پایبندی آمریکا بر شرایط این توافق اظهار شک و تردید کرده بود.

دستاورد دولت «اوباما» امضای برجام بود که در مجموع باعث کاهش تنش در منطقه شد. اما به محض اینکه «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، دولت وی بلافاصله از ضرورت تجدید نظر در مورد برجام صحبت به میان آورد. حتی شرایطی را مطرح کرد که خارج از چهارچوب منطق بود. آمریکایی ها به فهرست تحریم های خود انواع سلاح های (از جمله فن آوی های موشکی) را وارد کردند که به طور مستقیم ربطی به برنامه هسته ای ایران ندارد.

کشکومبایف با تاکید بر غیر قابل اجرا بودن شرایط مورد نظر آمریکا، اظهار داشت: داشتن پروژه های دفاعی از جمله موشک حق مسلم هر کشوری است. به این دلیل معلوم بود که شرایط مورد نظر دولت ترامپ برای ایران غیر قابل قبول می باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول