اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تعطیلی 2026 بنگاه تولیدی در کشور/ چرخه تولید منتظر نیم‌نگاه بانک‌ها

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دو هزار و 26 بنگاه تولیدی تحت تملیک بانک‌های کشور قرار گرفته و تعطیل شده‌اند، گفت: بانک‌ها، بنگاه‌های تحت تملیک خود را به چرخه تولید برگردانند.

تعطیلی 2026 بنگاه تولیدی در کشور/ چرخه تولید منتظر نیم‌نگاه بانک‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، میثم زالی عصر امروز در حاشیه جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات حوزه صنعت، تولید، تجارت، بازرگانی و امور معادن در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای تسهیل و رفع موانع تولید در کشور، اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از خردادماه سال 1397 قانونی شد و از ابتدای سال طبق تأکید وزیر صنعت، تشکیل کارگروه استانی برای حل و فصل مشکلات خرد و کلان واحدهای تولیدی مبنای فعالیت قرار گرفت.

وی بیان کرد: استانداران برای ورود به این مسأله اختیارات ویژه‌ای دارند و قطعاً باید برای رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی اقدام کنند.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از ابتدای سال قوانین مقررات بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت؛ به‌نحوی‌که از ظرفیت قانونی ستاد به نحو بنگاه‌ها استفاده شود.

زالی اضافه کرد: در ابتدای امسال با مصوبه‌ای که از جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اخذ شد، زمان تقسیط بدهی مالیاتی ماده 167 مالیات مستقیم از سه سال به پنج سال افزایش یافت.

وی بیان کرد: بحث معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی نیز با کمک جلسه سران تمهید شد و تعلیق یک‌ساله اجراییه‌های بنگاه‌های تولیدی و دستگاه‌های خدمات‌رسان علیه بنگاه‌های تولیدی نیز از خدمات دیگر بوده است.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر به سمت رونق تولید در حرکت هستیم، اضافه کرد: انتظار داریم با اقدامات صورت‌گرفته شرایط به نحو بهبود تولید تسهیل شود.

زالی به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تسهیلات رونق تولید اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلی تولیدکننده تأمین نقدینگی است و در سال جدید از بانک مرکزی خواستیم از ابلاغ دستورالعمل جدید در سال 1398 خودداری کند.

وی با بیان اینکه امسال سال ابلاغ دستورالعمل جدید نیست، ادامه داد: اصلاح سیستم امور بانکی و شرایط در سال آتی موردبررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پیش‌بینی تبصره 18 توسط دولت و ابلاغ آیین‌نامه رونق تولید توسط بانک مرکزی و تلاش برای رفع محدودیت‌های چک برگشتی و بدهی معوق نیز اقداماتی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی است.

زالی با اشاره به مشکلات چک برگشتی بنگاه‌ها، گفت: در شرایط اقتصادی کشور امکان برگشت چک وجود دارد؛ اما رگ‌های حیات از بنگاه‌های تولیدی قطع نخواهد شد و برای رفع این معضل تلاش‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی به محدودیت‌هایی که به‌واسطه مفاد قانونی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود در مسائلی چون بدهی معوقه با بانک مرکزی به راهکار مطلوبی برسیم تا مشکلات بنگاه‌ها رفع شود.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارتبا اشاره به اینکه اصل کار ما حمایت از بنگاه‌های نیمه‌فعال و تعطیل است، ادامه داد: بنگاه‌های مقرون‌به‌صرفه که بازار خوبی دارند، باید موردحمایت قرار گیرند.

زالی با اشاره به تملیک دو هزار و 26 واحد تولیدی در کشور توسط بانک‌ها، گفت: بانک‌ها حسب دستور رهبری و قوانین موجود نباید بنگاه‌داری کنند و باید تکلیف این واحدهای تخت تملیک روشن شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر از طرف بانک عزمی باشد و واحد تولیدی احیا شود، مشکلات رفع خواهد شد و بانک‌ها باید این بنگاه تولیدی را از چرخه تملیک خارج کنند و به چرخه تولید برگرداند تا شاهد رونق تولید باشیم.

انتهای پیام/74034/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول