اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اجرای موفق ارکستر فیلارمونیک تنکابن/نبود سالن مناسب؛ دغدغه موزیسین‌ها

نبود سالن تمرین و سالن اجرا با ظرفیت بالا از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات گروه ارکستر فیلارمونیک تنکابن در روند کار محسوب می‌شود.

اجرای موفق ارکستر فیلارمونیک تنکابن/نبود سالن مناسب؛ دغدغه موزیسین‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، سومین اجرای موفق ارکستر فیلارمونیک تنکابن در نوشهر با استقبال پرشور و غیرمنتظره مردم روبه‌رو شد و روز خاطره‌انگیزی برای علاقه‌مندان به این هنر در غرب مازندران به میزبان آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر رقم خورد.

رئیس هیأت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن در حاشیه برگزاری این برنامه فرهنگی و هنری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بودجه و بضاعت ارگان‌ها اندک است و برای ارائه کارهای بزرگ به حمایت‌های بزرگی نیاز داریم، اظهار کرد: ارکستر فیلارمونیک تنکابن، نخستین ارکستر ثبت شده ایران محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۶ در شهرستان تنکابن شروع به فعالیت کرد.

سعدی پیش‌سرایی با بیان اینکه نخستین اجرای گروه در سال ۹۶ در تنکابن، دومین اجرا در اسفند ۹۷ در تنکابن و سومین اجرا نیز در ۲۸ تیر ۹۸ در شهرستان نوشهر به روی صحنه رفت، افزود: در این ارکستر از سازهای زهی، کوبه‌ای و بادی استفاده می‌شود و بیشتر قطعاتی که تنظیم می‌کنند تا ۶۰ درصد در قالب فولک و ۴۰ درصد دیگر آن کلاسیک است.

وی عنوان کرد: در تمامی کشور‌ها تأمین مالی ارکسترهای فیلارمونیک بر عهده شهرداری‌ها است که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم  بر کشور این امر در کشور ما به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست چرا که شهرداری‌ها در حد بضاعت خود می‌توانند حمایت‌های محدودی داشته باشند.

این آهنگساز و تنظیم‌کننده درباره نحوه تشکیل این مجموعه تصریح کرد: چند سال قبل از به ثبت رساندن به همراه جمعی از دوستان برای تشکیل این مجموعه به صورت NGO تلاش کردیم و سرانجام آن ‌را به ثبت رساندیم.

وی بیان کرد: آموزشگاه‌هایی در این مسیر ما را مورد حمایت خود قرار دادند که از آن جمله می‌توان به آموزشگاهی در چالوس به‌ عنوان اسپانسر اجرای نوشهر نام برد.

پیش‌سرایی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در روند کار، نبود سالن تمرین و سالن اجرا با ظرفیت بالا محسوب می‌شود و بنابراین چنین اجراهایی، سالن‌هایی با ظرفیت بالا را می‌طلبند که همگان بتوانند از آن بهره ببرند.

رئیس هیأت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن با اشاره به چشم‌انداز و هدف این گروه درباره تشکیل ارکستر ابراز کرد: هدف از تشکیل ارکستر فیلارمونیک،ایجاد یک صنف در زمینه موسیقی برای موزیسین‌ها بود تا مانند دیگر مشاغل بتوانند به فعالیت خود جهت بدهند و از لحاظ علمی و فنی تقویت شوند و دانش و علمی که در این رشته وجود دارد، به اشتراک گذاشته شود.

 

وی عنوان کرد: بخشی از منابع مالی ما از طریق فروش بلیط تأمین می‌شود که تا به امروز استقبال مردم خوب و شایان توجه بوده است.

عضو هیأت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن نیز با اشاره به اینکه فیلارمونیک یعنی دوستداران موسیقی و بر این اساس برای جلب رضایت علاقه‌مندان هر چه در توان داریم پای کار می‌آوریم، افزود: این مجموعه با همفکری و حمایت چند آموزشگاه موسیقی شکل گرفته و ارکستر فیلارمونیک تنکابن در ایران تحت عنوان «سازگان هماهنگ تنکابن» به ثبت رسیده است.

خشایار پارسا درباره مشکلات پیش‌روی این ارکستر گفت: با وجود این‌که شهردار تنکابن در حد توان خود این مجموعه را مورد حمایت مالی قرار داده است و همچنین آموزشگاه‌ها و تعدادی از خیران، بر حسب علاقه کمک مالی می‌کنند اما این کمک‌ها بخش اندکی از نیازهای مالی ما را برطرف می‌سازد زیرا ساز‌هایی هستند که فردی یا گروهی قادر به تهیه آنها نیستیم در حالی که معمولاً در همه جای دنیا این ساز‌ها یا از طریق ارگان‌های خاص تأمین می‌شود و یا سالن‌هایی را که از این امکانات برخوردار هستند، در اختیار این افراد قرار می‌دهند که متأسفانه ما از هر دوی این موارد بی‌بهره‌ هستیم.

وی درباره چشم‌انداز کاری این گروه بیان کرد: خوشبختانه در مجموعه‌ ما پیوستگی و هماهنگی خوبی میان اعضا وجود دارد و همگی برای کار انرژی می‌گذارند، چرا که یکی از اهدافمان این است تا از نوازندگان مشهور و صاحب‌نام در ارکستر خود استفاده کنیم؛ در این صورت هم در راندمان کار و هم در جذب مخاطب موفق‌تر خواهیم بود.

این آهنگساز، تنظیم‌کننده بیان کرد: هدف ما این است که یک ارکستر بزرگ در منطقه تشکیل بدهیم و قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی را با تنظیمات کلاسیک اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه این ارکستر به صورت خصوصی اداره می‌شود، عنوان کرد: تلاش داریم تا در سال‌های آینده در جشنواره‌های معتبر کشوری مانند جشنواره موسیقی فجر و موسیقی نواحی شرکت کنیم.

آهنگساز و سرپرست ارکستر فیلارمونیک تنکابن نیز با تأکید بر اینکه حمایت از ارکستر فیلارمونیک به تقویت روحیه هنردوستی در مردم منجر خواهد شد، اظهار کرد: در سال ۹۶ با چندین ساز مانند زهی، گیتار و گروه کُر به ‌صورت جداگانه کار می‌کردیم اما در سال ۹۷ تصمیم به یکپارچه‌سازی این گروه‌ها گرفتیم که با رشد خوبی نسبت به سال گذشته همراه شد.

سیامک مبرهن عنوان کرد: با افزایش ساز‌ها و حمایت مالی از سوی ارگان‌ها می‌توان امیدوار بود تا از استرس‌هامان در این زمینه کم شود، چرا که دغدغه تأمین منابع مالی و وجود مکانی برای تمرین، همواره برای گروه وجود دارد.

شهردار تنکابن نیز با بیان اینکه گام‌های بلندی برای حمایت هنرمندان از جمله ارکستر فیلارمونیک تنکابن برداشتیم، افزود: بسیار خرسندم که ارکستر فیلارمونیک شهرستان تنکابن از قالب انحصاری شهرستان خارج شده و در شهرستان‌های دیگر اجرا می‌کند و امیدوارم که در آینده نه‌چندان دور، این اجرا‌ها را در سطح ملی شاهد باشیم.

محمد زرودی با اشاره به اینکه فیلارمونیک در همه جای دنیا مورد حمایت شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ارکستر فیلارمونیک شهسوار نخستین ارکستر فیلارمونیک ثبت شده در کشور است اما در کشور ما به علت شرایط نامساعد اقتصادی، شهرداری‌ها با بودجه کم، نمی‌توانند آن طور که باید این قبیل گروه‌ها را مورد حمایت مالی قرار دهند.

وی ادامه داد: ضروری است تا حتی اگر نتوانیم کمک مالی چشمگیری داشته باشیم لااقل با حضورمان در جمع این هنرمندان موجبات دلگرمی این عزیزان را فراهم سازیم.

این مسؤول درباره ظرفیت سالن‌ها و لزوم ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، افزود: در هر شهری مشکل زیرساخت‌های امور فرهنگی،، سبب ضعف در چنین اجراهایی می‌شود و اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان متولی امر سالن‌ها، سالیان سال با این مشکل مواجه بوده که به این امر بی‌توجهی شده است که بخش عظیمی از آن را هم به دلیل کمبود منابع مالی باید دانست.

وی بیان کرد: شهرداری تنکابن با رویکرد کاملاً متفاوت سعی در جبران این‌گونه نقصان‌ها دارد به ‌عنوان مثال در تنکابن در پروژه آدینه به جای دریافت مبلغ عوارض که حدود ۳۸ میلیارد تومان می‌شد، ترجیح دادیم از فضاهای فرهنگی موجود در آن مجتمع در قالب مطالبات خود بهره‌مند شویم.

زرودی گفت: در حال حاضر ۲ سینما و یک شهربازی سرپوشیده را دریافت کردیم که البته اجرایی شدن آن نیازمند تجهیزات است و در زمینه سالن‌ها با سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به گفت‌وگو نشستیم و گام‌هایی بلندتر نیز در این‌باره بر خواهیم داشت.

به گزارش فارس؛ ارکستر فیلارمونیک تنکابن با پیگیری بسیار زیاد اعضاء مؤسس آن، در سامانه مردم‌ نهاد وزارت کشور به عنوان یک تشکل مردم ‌نهاد با عنوان «سازگان هماهنگ» به ثبت رسیده است‌.

انتهای پیام / 86019/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول