اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

مخترعی جوان از دیار آیت‌الله مشگینی/لزوم حمایت مادی و معنوی مسؤولان از مخترعان جوان

عباس بشیرزاده، نخبه‌ی جوان مشگین شهری ده‌ها اختراع و طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت و بهداشت دارد و خواستار حمایت مادی و معنوی مسؤولان است.

مخترعی جوان از دیار آیت‌الله مشگینی/لزوم حمایت مادی و معنوی مسؤولان از مخترعان جوان

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ سرویس اجتماعی:  عباس بشیرزاده نخبه‌ی جوان و متولد سال 1368 در مشگین شهر، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بیمارستانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی مدیریت بیمارستانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

از سال 1390 فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و اختراعی خود را به‌صورت جدی آغاز کرده و در این مسیر ضمن ارائه‌ی مقالات متعدد پژوهشی در کنگره‌های کشوری و بین‌المللی و انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اجرایی مختلف دانشگاهی و کشوری توانسته ضمن ثبت اختراعات مختلف در کشور، با شرکت در مجامع علمی جهانی مختلف افتخارات زیادی کسب کند.

بشیرزاده اخیرا در اوایل تیرماه به‌همراه تیم اختراعی توانسته با ارائه‌ی اختراعی تحت عنوان «کفی طبی هوشمند برای پیشگیری از زخم پای بیماران دیابتی» در معتبرترین و برترین جشنواره جهانی اختراعات آمریکا با حضور بیش از 400 مخترع از 30 کشور دنیا، مدال طلا و دیپلم افتخار این رویداد مهم جهانی را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد.

کسب مدال طلا و دیپلم افتخار جشنواره جهانی اختراعات سیلیکون ولی آمریکا، مدال نقره و دیپلم افتخار از جشنواره‌های جهانی اختراعات کشورهای سوئیس، چین  و کویت، مدال طلا و دیپلم افتخار از جشنواره جهانی اختراعات کشور صربستان و ... از جمله برخی از مهم‌ترین افتخارات علمی جهانی این نخبه جوان علمی است.

کفش طبی هوشمند برای پیشگیری از زخم پای بیماران دیابتی، طراحی ارگونومیک صندلی و محافظ سیستم نخاعی بدن در سوانح،  ابزار پزشکی تعیین محل انسزیون در جراحی‌های نخاعی وعمل دیسک، عصای طبی ویژه سالمندان و بیماران ترومای پا و نخاعی با قابلیت ذخیره انرژی از جمله برخی از اختراعات ثبت شده بشیرزاده و تیم اختراعی همراه وی در اداره ثبت اختراعات کشور است.

جهت آشنایی بیشتر با اختراعات این نخبه مشگین‌شهری گفت‌وگویی با وی ترتیب داده‌ایم؛

فارس: هدف و انگیزه اختراع کفش طبی هوشمند برای دیابتی‌ها چه بود؟

بشیرزاده: متاسفانه با توجه به رشد فزاینده­‌ی تعداد افراد دیابتی و هزینه­‌های بالای درمانی برای این افراد و عدم توجه جدی به بحث پیش­گیری در موضوع زخم پای بیماران دیابتی، بر آن شدیم با کاربرد فناوری‌­های نوین در حوزه پزشکی طرحی را کار کنیم که با صرف هزینه‌­ای کمتر و نقش پیشگیرانه‌­ای که ما مدنظر داشتیم از یک‌سال پیش کارهای تحقیقاتی آن‌را شروع کردیم که اولین اقدام به ثبت اختراع داخلی آن بود تا در نتیجه­ تولید این محصول ارزشمند بتوانیم زندگی توأم با آسایش و راحتی بیشتر و رنج و درد کمتری را برای این عزیزان به ارمغان بیاوریم.

فارس: جشنواره‌هایی که گروه شما در آن شرکت داشتند؟

بشیرزاده: اعضای تیم اختراعی ما سابقه حضور در جشنواره­‌های مختلف را داشته و از مدت­‌ها قبل با جشنواره­‌ها آشنایی کافی را داشتند. درباره جشنواره «سیلیکون ولی» نیز با توجه به اینکه این جشنواره به‌دلیل منطقه‌ی برگزاری آن و تعداد مخترعان شرکت‌کننده و همچنین تعداد سازمان­‌ها، مراکز علمی، پژوهشی و نهادهای بین­‌المللی حمایت‌کننده جزو برترین و بزرگترین رویدادهای علمی دنیا در عرصه نوآوری و اختراعات محسوب می­‌شود بالتبع جزو اولویت‌های ما برای شرکت و حضور محسوب می­‌شد.

فارس: پیش از این هم اگر اختراعی داشتید توضیح دهید؟

بشیرزاده: افراد تیم ما تقریبا در اکثر حوزه‌­­ها و فیلدهای پزشکی اختراعات مختلفی از جمله طراحی ارگونومیک صندلی و محافظ سیستم نخاعی بدن در سوانح، ابزار پزشکی تعیین محل انسزیون در جراحی‌های نخاعی و عمل دیسک، عصای طبی ویژه سالمندان و بیماران ترومای پا و نخاعی با قابلیت ذخیره انرژی، کیت­‌های اندازه­‌گیری 25-OH-VitD3 به روش HPLC و کیت استخراج پلازمید را در کارنامه­‌ی خود داشته­‌اند. همچنین ایده­‌های اولیه­‌ی زیادی در حوزه­‌ تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با قابلیت پتنت شدن در داخل و خارج از کشور را داریم که در صورت حمایت مسؤولان استانی و کشوری و سرمایه‌گذاران می­‌توانیم علاوه بر پتنت کردن این ایده­‌ها، آنها را به مرحله­‌ی تولید انبوه برسانیم.

فارس: آینده­‌ی این اختراع را چگونه پیش‌بینی می­‌کنید؟ آیا اقداماتی برای تولید انبوه انجام شده است؟

بشیرزاده: با توجه به اینکه این اختراع هم قابلیت ثبت بین‌­المللی و هم قابلیت تجاری­‌سازی را دارد، ما در مرحله‌­ی اول می­‌خواهیم این اختراع را در صورت کسب حمایت­‌های لازم ثبت بین المللی کرده و در کنار آن کار تجاری­‌سازی آن را شروع کنیم تا با تولید انبوه این محصول دانش بنیان بتوانیم کمی از دردها و رنج‌­های بیماران دیابتی را بکاهیم و هزینه­‌های درمانی آنها را نیز کاهش دهیم.

فارس: نحوه عملکرد کفش طبی برای بیماران دیابتی را توضیح دهید؟

بشیرزاده: اختراع ما به صورت کفی طبی هوشمند با قابلیت مانیتورینگ روزانه و لحظه‌­ای وضعیت پا از لحاظ میزان فشار و دما است که در صورت قرارگیری پا در پوزیشن‌های نامناسب با اعلام این وضعیت به شخص و اصلاح موقعیت از جانب بیمار، باعث تنظیم فشار و دمای پا ـ دو فاکتور اصلی در ایجاد زخم پای دیابتی ـ می‌شود و در نتیجه از ایجاد زخم و به تبع قطع عضو جلوگیری می‌نماید.

فارس: چه انتظاری از مسؤولان برای حمایت از اختراع خود برای تولید دارید؟

بشیرزاده: ایجاد کانال­‌های حمایتی به‌ویژه در زمینه حمایت مالی با ردیف بودجه‌ای مشخص و شفاف برای حمایت از ایده­‌های نوآورانه دانشجویی به‌طور شفاف، استفاده از دانشجویان نوآور و مخترع دانشگاه از مراکز تحقیقاتی، حذف بروکراسی­‌های زاید اداری در مسیر حمایت از دانشجویان مخترع، حمایت ویژه و همه جانبه از اخذ پتنت‌های بین‌المللی و داخلی از طرح‌های برگزیده در جشنواره‌های بین المللی، تشکیل کمیته ویژه حمایت از دانشجویان مخترع و نوآور ، ارتباط دادن و اتصال دانشجویان مخترع دانشگاه به سرمایه‌­گذاران بزرگ کشوری و بین‌­المللی برای تجاری­‌سازی اختراعات آنها و تخصیص امتیاز علمی به برگزیدگان جشنواره‌های معتبر بین‌المللی اختراعات ازطرف بنیادملی نخبگان.

فارس: اما حرف آخر؟

بشیرزاده: با توجه به خروجی نهایی کار ما که می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد و در تحقق اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر دانش سودمند واقع گردد و همچنین با تجاری­‌سازی و کسب پتنت داخلی و بین‌المللی ایده­‌ها و اختراعاتی که در دست داریم و به تبع فروش آنها در سطح بین­‌المللی در کنار ارز آوری به کشور، می‌توان موجبات ارتقای رتبه­‌ی جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی نوآوری( GII ) را فراهم آورد.

از مسؤولان عزیز استانی و کشوری وسرمایه‌گذاران خواستاریم با حمایت مادی و معنوی از تیم ما، زمینه خلق حماسه­ ماندگار در جهت تبدیل کشورمان به یکی از قطب­‌های نوآوری دنیا را توسط فرزندان این مرز و بوم فراهم سازند.

گفت‌وگو: محمد کوشامنش

انتهای پیام/3463/132/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول