اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

هزینه‌کرد 60 هزار میلیارد ریالی پروژه سامانه گرمسیری در مناطق مرزی بدون دستاورد است

نماینده دهلران در مجلس با اشاره به پروژه سامانه گرمسیری گفت: در چند سال اخیر 60 هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده، اما دستاوردی برای استان ایلام نداشته است.

هزینه‌کرد 60 هزار میلیارد ریالی پروژه سامانه گرمسیری در مناطق مرزی بدون دستاورد است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران در مجلس در سوال ملی خود از رضا اردکانیان وزیر نیرو مبنی بر اینکه علت عدم اراده جدی برای اجرای پروژه‌های ملی شامل سامانه گرمسیری و مهار آبهای مرزی و عدم اجرای پروژه تلمبه ذخیره سد سیمره و عدم اجرای سد تنظیمی پایین دست نیروگاه سیمره چیست، گفت: پروژه سامانه گرمسیری یکی از پروژه‌های مرزی برای اجرای طرح‌های آبی - خاکی است که از استان کردستان آغاز شده و بعد از عبور از استان کرمانشاه وارد استان ایلام و شهر دهلران شده و درنهایت به موسیان ختم می‌شود. 

وی افزود: علی‌رغم اینکه وزارت نیرو در چند سال اخیر 60 هزار میلیاردریال برای پروژه سامانه گرمسیری هزینه کرده، اما تاکنوندستاوردی در استان ایلام نداشته و قطعه چهارم این پروژه در مهران تا دهلران در سال گذشته بدون دلیل تعطیل بوده و امسال هم متوقف است. 

نماینده مردم دهلران در مجلس تصریح کرد: نیروگاه تلمبه ذخیره سیمره یکی از بهترین پروژه‌ها در سطح خود با کارکرد ملی است که در سال 90 یکصد میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما هم‌اکنون رها شده است. 

کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: عدم اجرای سد تنظیمی پایین دست نیروگاه سیمره خسارت زیادی به کشاورزان این منطقه وارد کرده است. 

وی گفت: آغاز احداث سد سیمره در دهلران به سال 90 بازمی‌گردد اما از سال 93 با موانع و مسائل مختلفی که بیشتر بهانه بوده متوقف است. 

نماینده دهلران در مجلس گفت: در اجرای این سد 6 هزار و 500 هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌ها به تصرف سد درآمده و به زیر آب رفت، مردم این بخش علیرغم اینکه نسبت به خرید ارزان زمین‌ها اعتراض دارند در حال حاضر از مسئولین مربوطه درخواست تخصیص حقابه خود را دارند.

کاظم زاده با بیان اینکه مسائل سلیقه‌ای در اجرای پروژه‌ها بزرگترین ضربه را به کشور وارد کرده است، یادآور شد: سد سیکان که یکی از بهترین‌ سدهای منطقه است بدون دلیل در سال 89 به مدت 8 سال تعطیل می‌شود و با پیگیری‌ها در سال 97 حدود 50 میلیارد تومان برای احیای آن تخصیص یافت اما متأسفانه هم اکنون علیرغم وجود منابع مالی کافی از پیشرفت کندی برخوردار است.

نماینده مردم دهلران در مجلس افزود: تخصیص حقابه از سد کرخه موضوعی است که کشاورزان ایلام و شهرستان دهلران از وزارت نیرو درخواست دارند چرا که 300 میلیون مترمکعب حقابه‌ای بود که برای این افراد در نظر گرفته شده بود اما هیچگاه از 180 میلیون مترمکعب عبور نکرده است.

وی اظهار داشت: کشاورزان حوزه انتخابیه بنده با احتساب زمین‌های پایین‌دست دهلران جمعاً 4 هزار میلیارد زمین کشاورزی دارند که منتظر تخصیص آب از سامانه گرمسیر هستند که البته زیرساخت آن با خط لوله‌ای به قطر دو هزار و 400 میلیمتر تأمین شده است اما این سوال برای مردم ایجاد شده است که اگر این لوله برای تخصیص آب احداث نشده است پس برای چه کاری در نظر گرفته شده است.

کاظم زاده گفت: پروژه نیمه تمام تلمبه ذخیره سد سیمره در سال 71 کاملا مطالعه شده و در سال85 از بین گزینه‌های متفاوت نیروگاه هزار مگاواتی با داشتن بیشترین فایده انتخاب و مصوب شده و دارای ردیف بودجه است اما علیرغم هزینه یکصد میلیارد تومانی در آن پروژه نزدیک به 8 سال است که تعطیل است. 

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده نیاز کشور در سال 1400 به نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای حدود 6 هزار مگاوات است در حالی که تلمبه ذخیره‌ای که در حال حاضر در حال فعالیت است در سیاه‌بیشه بوده که حداکثر ظرفیت هزار مگاوات دارد بنابراین اگر نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیمره هم احداث شود با نیاز واقعی کشور فاصله زیادی دارد.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم ساخت سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره ظلم بزرگی به مردم این منطقه بود چرا که اگر در گذشته سالی یک بار یا حداکثر دو بار مردم شاهد سیلاب بودند در حال حاضر مردم دره شهر روزانه شاهد سیلاب هستند.

وی افزود: متأسفانه سدهای بسیار زیادی در این منطقه در حال احداث بوده‌اند که بدون دلیل منطقی متوقف شده و یا پروژه‌ها نیمه تمام ماندند.

کاظم زاده گفت: به کشاورزان زحمتکش و مرزبانان عزیز کشور حقابه به اندازه کافی تخصیص داده نشده حال اگر این آب تخصیص داده شود یا نشود به همان میزان از مرز مراقبت می‌کنند، جناب آقای وزیر مردم حوزه انتخابیه اینجانب سال‌هاست که با کمبود ولتاژ برق مواجه هستند و احداث نیروگاه‌های 500 مگاواتی از ضروریات این منطقه است که معطل مانده است، درخواست دارم به این خواست مردم توجه شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول