اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ضرورت وجود رشته علوم شناختی و رسانه+ چارت دروس

این روزها بحث نبرد رسانه‌ای مطرح است، اهمیت این موضوع در حدی است که رشته‌ای با عنوان «علوم‌شناختی و رسانه» در دانشگاه‌ها نیز ایجاد شده است.

ضرورت وجود رشته علوم شناختی و رسانه+ چارت دروس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «هریک از این دریچه‌های علم و دانش که از جانب خداوند به روی بشر باز می‌شود، زمینه‌ساز تحولات شگرف و جدید در زندگی انسان‌ها است، بنابراین هر ملتی که از دانش‌های جدید و فناوری‌های مرتبط با آن عقب بماند، سرنوشتی جز عقب‌ماندگی، ذلیل شدن و استعمار از جانب قدرت‌ها نخواهد داشت، این خصوصیّاتی که در ارتباطات مغزی وجود دارد، این پیچیدگی عجیب و عظیم، این نظمی که بر این مجموعه حاکم است، هر دلی را، هر انسانی را‌ که «مَن کانَ لَهُ قَلب»(۵) -کسی که دل دارد- به خدا نزدیک میکند. باید خدا را شکر کنیم که این پیشرفتهای بشری، ما را به معرفت الهی نزدیک‌تر میکند، در همه عرصه های علوم شناختی، ابتدا باید هدف گذاری‌ ها مشخص و سپس طرح و پروژه، تعریف شود و در اختیار پژوهشگر و محقق قرار گیرد.»

این‌ها گزیده‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری است که ضرورت تحقیقات در حوزه علوم شناختی را نشان می‌دهد.

* رشته علوم شناختی چیست؟

علوم شناختی شاخه‌ای میان‌رشته‌ای از رشته‌های مختلفی مانند روان‌شناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی است که به بررسی ماهیت فعالیت‌های ذهنی مانند تفکر، طبقه‌بندی و فرایندهایی که انجام این فعالیت‌ها را ممکن می‌کند می‌پردازد.

* ضرورت وجود رشته علوم شناختی و رسانه

این روزها بحث نبرد رسانه‌ای مطرح است و چه بسا جنگ میان کشورها نیز از جنگ فیزیکی به جنگ روانی و رسانه‌ای بدل شده است، از این رو بحث مخاظب‌شناسی برای رسانه‌ها بسیار اهمیت دارد چرا که رسانه‌ها از طریق شناخت مخاطب می‌توانند در نبردهای رسانه‌ای پیروز شوند.

رسانه‌ها برای این منظور به دنبال جذب افکار عمومی هستند و این امر مستلزم مخاطب شناسی است، برای مخاطب‌شناسی باید از ذهن شناخت داشته باشیم و علم شناخت ذهن نیز همان علوم شناختی است؛ علوم شناختی در طراحی بهترین شیوه تأثیرگذاری بر افکار عمومی، به حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی کمک می‌کند. 

اهمیت این موضوع در حدی است که رشته‌ای با عنوان «علوم‌شناختی و رسانه» در دانشگاه‌ها نیز ایجاد شده است.

کشور ما هم این رشته را در برخی دانشگاه‌ها دارد، از این رو بر آن شدیم تا چارت دروس رشته علوم شناختی گرایش رسانه در مقطع کارشناسی ارشد را منتشر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول