اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شناسایی هتاک اینستاگرامی در سمنان

رئیس پلیس فتای استان سمنان از شناسایی هتاک اینستاگرامی در سمنان با تلاش مأموران پلیس فتا خبر داد.

شناسایی هتاک اینستاگرامی در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ حسین صادقی اظهار کرد: اگر فردی با انتشار فیلم و عکس خصوصی دیگران باعث هتک حیثیت شود، از نظر قانون مجرم بوده و طبق ماده 744 قانون جرائم رایانه‌ای بخش تعزیرات حکومتی، پلیس فتا با عامل انتشاردهنده برخورد قانونی خواهد داشت.

وی گفت: در پی مراجعه فردی از شهروندان به پلیس فتا مرکز استان سمنان مبنی بر هتک حیثیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام، در این راستا پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضایی تشکیل و با ثبت اظهارات شاکی، موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای استان سمنان افزود: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت‌گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس، مشخص شد که متهم با استفاده از بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام با ایجاد پروفایلی به انتشار مطالب کذب اقدام کرده و سبب هتک حیثیت شاکی و موجب تشویش اذهان عمومی شده است.

صادقی از شناسایی متهم خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع، مأموران اداره مبارزه با جرائم سایبری این پلیس با بررسی ادله ارائه‌شده توسط شاکی و طبق مستندات جمع‌آوری‌شده، متهم را شناسایی و درنهایت با هماهنگی مقام قضایی، این مجرم سایبری به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل شد.

وی بیان کرد: متهم در مواجهه با مدارک و مستندات جمع‌آوری‌شده توسط کارشناسان این پلیس صراحتاً به جرم خود اعتراف و علت ارتکاب عمل مجرمانه‌اش را اختلافات شخصی با شاکی پرونده عنوان کرد.

رئیس پلیس فتای استان سمنان با توجه به افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در سال جاری افزود: هتک حیثیت و تجاوز به شأن و شخصیت و آبروی افراد بی‌شک از جرائم مهم بوده و بیشتر پرونده‌های متشکله در پی سهل‌انگاری افراد و یا عدم آگاهی نسبت به نحوه استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهاست.

صادقی در راستای عدم آشنایی کاربران به قانون جرائم رایانه‌ای اظهار کرد: طبق ماده 744 قانون جرائم رایانه‌ای هر کس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی کاربران به‌واسطه عدم آشنایی به قانون جرائم رایانه‌ای و استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار مطالب توهین‌آمیز در این شبکه‌ها می‌کنند که بر اساس ماده فوق این اقدامات جرم بوده و محاکم قضایی بر اساس مجازات تعیین‌شده با مجرم سایبری برخورد می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان سمنان به کاربران فضای مجازی هشدار داد: تجاوز به حریم خصوصی کاربران باعث ازهم‌پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود و این تجاوز، آسیب‌های روحی و روانی به‌مراتب بیشتری دارد و این امر جزو خطوط قرمز پلیس فتا است؛ به کاربران گوشزد می‌شود همواره به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشته و با اقدامات مجرمانه موجب هتک حیثیت افراد نشوند.

صادقی ادامه داد: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و همچنین استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی یا Cyberpolice@ در همه شبکه‌های اجتماعی داخلی با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام/74030/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول