اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش تاجیکستان برای همکاری نهادهای منطقه‌ای با سازمان امنیت و همکاری اروپا

وزارت امور خارجه تاجیکستان از برگزاری نشست پایانی همایش امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست این کشور در وین خبر داد.

تلاش تاجیکستان برای همکاری نهادهای منطقه‌ای با سازمان امنیت و همکاری اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست پایانی همایش امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست تاجیکستان در وین برگزار شد.

در این نشست علاوه بر «عیدی بیک قلندراف» نماینده دائم تاجیکستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا «مظفر حسین زاده» معاون وزارت امور خاجه این کشور شرکت و سخنرانی کرد.

حسین زاده ضمن سخنانی در این نشست در مورد نتایج اولیه ریاست این کشور در همایش امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا صحبت کرد.

وی ریاست کشورش بر این همایش امنیتی را یک مرحله مهم و تجربه موثر سیاست خارجی تاجیکستان عنوان و تاکید کرد که در این دوره دوشنبه همواره بر پایه اصول برابری، احترام متقابل و تعادل رایج در این همایش امنیتی تکیه کرده است.

حسین زاده افزود: در بر این تاجیکستان کوشش به خرج داده اقدامات همایش مذکور جهت تحکیم بیشتر مکانیزم های نظارت در حوزه نظامی و سیاسی تداوم یابد.

وی گفت: طی چهار ماه اخیر برنامه تاجیکستان با توجه به دستور کار همایش مذکور از قبیل  امنیت مرزی، مدیریت سلاح های سبک و ذخایر مهمات نظامی معمولی، مین روبی و حمایت از کشورهای عضو سازمان برای قطعنامه های 1540 و 1325 شورای امنیت سازمان ملل عملی شده است.

حسین زاده افزود: علاوه بر این مسائل مربوط به امنیت منطقه ای بویژه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در آسیای مرکزی و همچنین همکاری و تقویت روابط سازمان امنیت و همکاری اروپا با سازمان های منطقه ای از قبیل سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی، کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا و اتحادیه اروپا از جمله دیگر مسائلی بوده که در برنامه ریاست دوره ای تاجیکستان بر همایش امنیتی سازمان مذکور از جایگاه مهمی برخوردار بودند.

«عیدی بیک قلندراف» نماینده دائم تاجیکستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا در سخنانی ضمن این اجلاس گفت: در دوره ریاست تاجیکستان بر این همایش امنیتی 10 جلسه عمومی، 7 گفت‌وگو در زمینه مسائل امنیتی، یک نشست مشترک همایش امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای دائمی، 10 اجلاس «سه گانه» و 7 جلسه گروه کاری برگزار شده است.

وی همچنین گفت تحت ریاست تاجیکستان هشتمین نشست سالانه در زمینه اجرای قانون اخلاق سازمان امنیت و همکاری اروپا و سومین نشست کاری کنفرانس سالانه در زمینه مسائل امنیتی سال 2019 میلادی انجام گیرفته است.

قلندرافر افزود: در دوره ریاست تاجیکستان بر همایش امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنین دو تصمیم از لحاظ سیاسی مهم تصویب شدند.

به دعوت طرف تاجیکستان در این اجلاس 19 نماینده ارشد دولت، سازمان های منطقه ای، جامعه علمی و کارشناسان از شهر های بیشکک، بروکسل، واشنگتن، دوبلین، دوشنبه، مادرید، مینسک، مسکو، نورسلطان، نیویورک و پکن به عنوان گزارشگران کلیدی در زمینه مسائل امنیتی همایش مذکور شرکت و سخنرانی کردند.

برای اولین بار تاجیکستان توانست با ارائه پلتفرمی برای تبادل افکار و پیشنهادات در زمینه تقویت گفتگو با سازمان امنیت و همکاری اروپا در آسیای مرکزی به طور همزمان نظر 6 رئیس سازمان های منطقه ای را به کار این همایش جلب نماید.

در حاشیه این نشست معاون وزارت امور خارجه تاجیکستان با دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین معاون وزارت امور خارجه اتریش دیدار و گفت و گو کردند.

برنامه ریاست تاجیکستان بر همایش امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا متمرکز به مسائل امنیتی در آسیای مرکزی از سوی هیات های کشورهای عضو این سازمان به طور مثبت ارزیابی شد.

قبل از پایان این نشست نماینده دائمی تاجیکستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا در جریان مراسم رسمی رمز های ریاست بر همایش امنیتی سازمان مذکور را به رئیس آتی این همایش، نماینده دائم جمهوری چک در سازمان امنیت و همکاری اروپا تحویل داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول