اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

برنامه رادیویی که از یک قرار شروع شد!/ «حسین آهی»: همه جا تا نرسیدن رفتم

این روزها جای «حسین آهی» در استودیوهای رادیو خالی است و برنامه «تماشاگه راز» خوانش جدیدی از غزلیات حافظ با صدای این پیشکسوت را نداشته است.

برنامه رادیویی که از یک قرار شروع شد!/ «حسین آهی»: همه جا تا نرسیدن رفتم

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: شنیدن رادیو همیشه برای ما با خاطره‌های خوبی همراه بوده است. اینکه در هر ساعتی از شبانه‌روز پیچ رادیو را باز کنی و قدیم‌ترها که موج را بچرخانی و امروز دکمه‌ای را بزنی و به سرعت به برنامه‌ دلخواهت برسی از جمله آسان‌ترین لذت‌های یک رسانه است. 

**اشعار حافظ با صدای حسین آهی

حالا کنار این لذت همراهی با ادبیات هم بگذارید. مثلا علاقه‌مند به ترانه باشید و بتوانید برنامه‌های دلنشین محمد صالح‌علا را بشنوید و یا اهل خواندن اشعار و غزل‌های قدیمی باشید و صدای «حسین آهی» را گوش بدهید.

مثلا همین حافظ‌خوانی که با خون ما ایرانی‌ها عجین شده است و اتفاقا خوانش‌های مختلف از ابیات این شیرین سخن شیرازی صورت گرفته که یکی از بهترین‌های آن متعلق به «حسین آهی» است که در قالب برنامه «تماشاگه‌راز» روی آنتن می‌رود و شنوندگان پر و پا قرص خود را هم دارد.

**چهره‌ای که به راحتی شناخته نمی‌شود!

این برنامه در ساختمان پخش ۹ دی که برای صداوسیمایی‌ها جای شناخته شده‌ای است،‌ ضبط می‌شود و هر بامداد حوالی ساعت ۵:۳۰ به روی آنتن می‌رود. ساختمانی که متشکل از چندین استودیو تلویزیونی و رادیویی است و  برنامه‌های زنده از این ساختمان تقدیم مخاطبان خود می‌کنند البته الان حدود یک ماه و نیم است که «حسین آهی» پا به رادیو نگذاشته است، این روزها در جدال با بیماری است و آخرین بار خیابان‌های جام جم آهی، مردی خمیده با کیفی بر دوش را همان حدود یک ماه و نیم گذشته دیده‌اند. مردی که اتفاقا این روزها دیگر هیچ شباهتی با آن حسین آهی که ما می‌شناسیم، ندارد. نه از آن موی سیاه خبری است و نه از آن ریش بلند.

 

**سند شش دانگ یک برنامه رادیویی برای آهی

اما برنامه‌اش هنوز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود؛ انگار «تماشاگه راز» به نام حسین آهی خورده است با سند شش دانگ ...هیچکس هم نمی‌تواند منکر تلاش‌های استاد برای خوانش صحیح غزلیات حافظ شود؛ چند روز به تناوب با تلفن همراهش تماس می‌گرفتم، اما هر بار با این جمله روبه‌رو می‌شدم که «مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد».

تا بلاخره با او گفت‌وگوی کوتاهی داشتم که گفت حال خوبی برای حرف زدن ندارم. بعدها شنیدم دوره جدید شیمی درمانی را شروع کرده است؛ بی‌تردید این از نجابت حسین آهی است که دوست ندارد چیزی از بیماری‌اش برای دیگران بگوید اما قطعا این موضوع چیزی از وظیفه ما در قبال این استاد پیشکسوت کم نمی‌کند.

**مخاطبان هنوز تشنه «تماشاگه راز» هستند

حسین آهی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است که مدت‌ها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص می‌کرد، تحصیلات مقدماتی‌اش را در تهران گذرانده و پس از تسلط بر زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحب‌نظر است ؛ اوّلین پژوهش‌های او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ ثمره می‌دهد؛ تا آن‌جا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده‌ بوده که کتاب «بحور شعر فارسی» را منتشر می‌سازد و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر دکتر شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را بر خود برمی‌انگیزد.

آهی در دهه ۸۰، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را برای شبکه دو سیما اجرا می‌کرد. همچنین از اواخر سال ۱۳۸۸ حسین آهی شروع به اجرای برنامه «تماشاگه راز» در شبکه رادیویی فرهنگ کرده‌است کارشناسی و اجرای این برنامه به عهده حسین آهی است و سردبیری و تهیه‌کنندگی آن را سهیلا رضایی به عهده دارد. اجرای بخش شبانگاهی چهارشنبه‌شب‌های رادیو پیام نیز از دیگر اجراهای حسین آهی بوده است.

از آهی که بیش از ۲۵ کتاب پژوهشی و تصحیحی در حوزه شعر و ادبیات دارد، مقالات بی‌شماری در مجلات و نشریات کشور از جمله «کیهان فرهنگی» و ماهنامه حافظ به چاپ رسیده است.

**برنامه‌ای که از یک قرار شروع شد!

حال بازخوانی داریم از تلاش های این بزرگ مرد برای برنامه ای که هنوز هم علاقمندان را برای شنیدن هر صبح بیدار می‌کند و یا فایل‌های صوتی اش را در آرشیو خود ذخیره دارند تا حافظ را با صدای آهی بشنوند.

حسین آهی درباره برنامه «تماشاگه راز» گفت: تماشاگه راز از یک قرار حافظ خوانی شروع شد، اول قرار بود که برای یک موسسه‌ حافظ را یک دور بخوانم اما در این خواندن‌ها متوجه شدم که بسیاری از واژگان و مصرع‌ها از ابیات حافظ ضعف تألیف داردبه همین دلیل ضبط آن برنامه را متوقف کرده و شروع به تصیح نسخ کردم.

وی افزود: پس از صد سال کار علمی و تحقیقی که از سوی بزرگان و پژوهشگران انجام شده، هنوز خیلی از کارها فرو مانده‌است و خیلی از مصرع‌ها را نمی‌توانی بخوانی که همت می‌خواهد تا تصحیح شود.

**صدا ماندگار است!

آهی در خصوص اهمیت صحیح خوانی حافظ در رادیو گفت: صدا ماندگا است و بسیاری از کاستی‌های نسخ چاپی را ندارد. طی این سال‌ها نسخه‌های زیادی از حافظ چاپ کردند که این چندان مهم نیست، چراکه اگر یک غلط در نسخه چاپی باشد، می‌گویی غلط چاپی بوده‌است، اما وقتی قرار است حافظ را در برنامه رادیویی روخوانی کنی، اگر اشتباه شود جای جبران ندارد و ماندگار و مانا باقی می‌ماند.

آهی ادامه داد: در زمان خواندن یک شعر باید تمام آنچه که بر شعر رفته لحاظ کرد و آن را مبتنی بر ۴۴ نسخه معروف جهان خواند در حالی که ما غزلیات حافظ را با روایات گوناگون می‌خوانیم. یعنی شما می‌توانید غزل را به روایت شاملو، سایه، خانلری، قزوینی و ... بخوانید و به همین دلیل گاهی از ۷ تا ۱۵ بیت گسترده می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه تماشاگه‌راز یک شرح گویا از دیوان حافظ است و ما در این برنامه تمام ضعف تألیف‌های شارحان را در نظر گرفته‌ایم و در نسخه، بدل‌ها به تمام آنها رجوع کرده‌ایم.

آهی همچنین تصریح کرد: در این برنامه در حقیقت ما یک کارگاه آموزشی فراهم کرده‌ایم تا مخاطبان را به همیاری بطلبیم که خودشان قضاوت کنند و این‌گونه به ما کمک کنند و در تولید برنامه تماشاگه راز وجوه مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها وجه آموزشی است که در حوزه مخاطب خاص و فرهیخته قرار می‌گیرد. با این حال مخاطب عام را هم فراموش نکرده‌ایم.

**جای خالی که به راحتی پر نمی‌شود

اما هرچند که در حال حاضر این استاد پیشکسوت رفت و آمدی به رادیو ندارد، اما محمدصادق رحمانیان مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: حسین آهی از شاعران نوآور و ادیب روزگار ماست. او به دلیل حضور مستمر در برنامه‌های رادیویی صدایی دل‌انگیز و شناخته شده دارد. این صدای صمیمی را وقتی با سواد بالای ادبی او ممزوج کنید معجونی شفابخش به شما می‌دهد. بویژه که او با دقت واسواس‌گونه ای شعر می‌خواند و تفسیر می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل قلم بسته‌های خوانش و تفسیر او را از حافظ و نظامی از رادیو فرهنگ طلب می‌کنند. گاه استادان دانشگاه از ما خواسته‌اند که برایشان برنامه‌ها ی استاد آهی را ارسال کنیم. گاه از شاعران شنیده‌ام که انجمن های ادبی در اقصی نقاط ایران برنامه‌های او را ضبط می‌کنند و در جلسات خود از نظرات دقیق و صائب او بهره می‌گیرند.

**کلیات سعدی نیمه‌کاره ماند

مدیر شبکه رادیو فرهنگ به  برنامه  تماشاگه راز استاد آهی اشاره کرد و گفت: برنامه «تماشاگه راز» به چالش کشیدن صد سال حافظ شناسی است و روش او در برنامه تماشاگه راز و توضیح بیست و چند نسخه بدل‌ در غزلیات حافظ انتقادی است؛  قرار بود کلیات سعدی را با رادیو فرهنگ به همین شیوه ضبط و پخش کنیم که این روزها نیاز به پیگیری از جانب ما دارد.

رحمانیان در پایان افزود: در این روزها که صدایش از رادیو پیام شنیده نمی‌شود، دلتنگی همه اهل ادب را بیشتر کرده است. برایش آرزوی سلامت می‌کنم استاد جایتان در رادیو خالی است.

**رفتم اما همه جا تا نرسیدن رفتم...

چندی پیش که حمید شاه آبادی معاون صدا به دیدن حسین آهی رفته بود، با یادآوری بیتی از اشعار بیدل دهلوی مهمانانش را بدرقه کرده بود:

گر به پرواز و گر از سعی تپیدن رفتم                    رفتم اما همه جا تا نرسیدن رفتم

حسین آهی، شاعر، ادیب و استاد زبان و ادبیات فارسی، این روزها با سرطان لنفاوی دست و پنجه نرم می‌کند و خبرگزاری فارس برای این استاد بزرگوار آرزوی سلامت و طول عمر با عزت دارد.

برنامه تماشاگه راز را  هر روز صبح ساعت ۵:۳۰ به سردبیری و تهیه کنندگی سهیلا رضایی و با اجرای استاد حسین آهی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶  بشنوید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول