اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

سنت «خون صلح» ناجی جوان ایلامی شد + تصاویر

«خون صلح» یا خون بس، یکی از روش‌های غیررسمی حل و فصل اختلافات کیفری محسوب می‌شود که از جمله در میان اقوام و طوایف کرد رواج دارد؛ این بار هم با حضور ریش‌سفیدان، سنت «خون صلح» ناجی یک جوان ایلامی شد.

سنت «خون صلح» ناجی جوان ایلامی شد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، خون صلح یا خون بس، یکی از روش‌های غیررسمی حل و فصل اختلافات کیفری محسوب می‌شود که از جمله در میان اقوام و طوایف عشایر کرد رواج دارد.

از این روش غیرکیفری و عرفی برای حل و فصل اختلافات مربوط به جرم قتل عمدی استفاده می‌شود.

خون صلح سابقه‌ای چند صد ساله در میان اقوام ایلامی دارد که با وساطت ریش سفیدان و معتمدان موجب فراهم شدن زمینه گذشت اولیای دم مقتول از قاتل می‌شود و انسانی به آغوش خانواده‌اش برمی‌گردد، جالب آنکه تحقیقات و پژوهش‌ها نشان داده که قاتلی که در مراسم خون صلح بخشیده می‌شود ،به جامعه بازمی‌گردد و به راحتی در بین مردم جای می‌گیرد. 

در آیین خون بس، رسم بر این است که گروهی از خیرخواهان، قاتل کفن پوش را در سایه یک جلد کلام الله مجید و با یک قبضه چاقو همراهی می‌کنند و با حالت تضرع به سمت اولیا دم می‌روند، به این مفهوم که یا قاتل را به عظمت قرآن کریم ببخشید و یا با چاقو او را قصاص کنید؛ اولیا دم نیز با بوسیدن قرآن و به حرمت این کتاب عظیم، خصلت بزرگ منشی خود را به نمایش می‌گذارند و مراسم با بخشش و با صلوات حاضران به پایان می‌رسد.

حالا دوباره این آیین‌ دیرینه و مثبت برای نجات و احیای جامعه در شهر ایلام برگزار شد؛ قاتلی که شاید امیدی برای ادامه زندگی نداشت اما به لطف خدا و با بخشش خانواده مقتول دوباره متولد شد. صبح امروز با حضور مصلحان، ریش‌سفیدان و برخی از مسوولین مراسم تقدیر از گذشت حکم قصاص نفس توسط خانواده مقتول (فرجی) برگزار شد.

محمد بازوند مدیرکل صدا مرکز استان ایلام در این مراسم گفت: عفو و گذشت، پایه بیداری معنوی است؛ وقتى نبخشیده‌ایم، انرژى حیاتى وجودمان را صرف آن اتفاقاتی می‌کنیم که باعث رنجش ما شده است.

وی افزود: تا وقتى به آن اتفاقات فکر می‌کنیم، در جایى از وجودمان انگار یک نیروی بیرونی روح ما را به زنجیر کشیده است، پس ببخشیم تا آزاد شویم.

عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز بیان کرد: بخشش به نوعی اصیل‌ترین فضیلت است، چرا که اگر به ماهیت بخشش پی ببریم، خواهیم دانست که عفو و بخشش از عدالت برتر است. چرا که عدالت در جستجوی تنبیه است، ولی بخشش در جستجوی آشتی.

وی ضمن تقدیر و تشکر از خانواده مقتول، افزود: اینک شاهد یک رویکرد و رفتار خداپسندانه از اولیا دم و معتمدین هستیم که امید است سایر پرونده‌های شبیه به این پرونده به عفو و بخشش منجر شود.

کارزانی دبیر هیئت صلح و سازش استان ایلام نیز ترویج فرهنگ صلح و سازش را از مهمترین عوامل برقراری نظم و اتحاد در جامعه برشمرد و عنوان کرد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط از ابتدای سال تاکنون دو پرونده قتل عمد با همکاری مصلحان استان به صلح و سازش خاتمه یافته است.

جهان فرجی پدر مقتول نیز در پایان گفت: ما با خداوند معامله کردیم و رضایت دادیم، امیدواریم که این فرهنگ برای آیندگان باقی بماند. 

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۶/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول