اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

برنامه آستان قدس رضوی برای ایجاد معیشت پایدار در سرخس/ شناسایی 30 طرح اشتغالزا

مدیر پیشرفت منطقه‌ای سرخس گفت: آستان قدس رضوی به‌دنبال ایجاد معیشت پایدار در این شهرستان بوده است و می‌خواهد مباحث فرهنگی، اجتماعی، خانواده، آموزش، سلامت و امنیت در کنار مسائل اقتصادی و معیشت قرار بگیرد و منطقه در تمام جهات پیشرفت کند.

برنامه آستان قدس رضوی برای ایجاد معیشت پایدار در سرخس/ شناسایی 30 طرح اشتغالزا

حجت‌الاسلام محمدمهدی زردوزنیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس، با بیان اینکه آستان قدس رضوی به‌ دنبال محرومیت‌زدایی، احیای موقوفات و اجرای مسؤولیت‌های اجتماعی است، اظهار داشت: این آستان قبل از مطرح‌ شدن بحث مدل معین اقتصادی شهرستان‌ها، این شهرستان را به‌ صورت پایلوت با عنوان طراحی مدل پیشرفت منطقه‌ای انتخاب کرده بود.

مدیر پیشرفت منطقه‌ای و رابط معین اقتصادی سرخس بیان کرد: آستان قدس رضوی به‌دنبال ایجاد معیشت پایدار در این شهرستان بوده است و می‌خواهد مباحث فرهنگی، اجتماعی، خانواده، آموزش، سلامت و امنیت در کنار مسائل اقتصادی و معیشت قرار بگیرد و منطقه در تمام جهات پیشرفت کند.

وی با یادآوری اینکه در گام اول مطالعات، امکان‌سنجی و نیازشناسی انجام‌ شده است و فضای عمومی مردم برای اجرای مدل رویکرد اسلامی، بومی و ملی به‌وسیله تسهیلگران اجتماعی آماده می‌شود، افزود: پس‌ از این موضوعات برای گروه‌های اجتماعی هدفمند که همه از یک زمینه شغلی واحد برخوردارند صندوق‌های تخصصی تشکیل می‌شود.

زردوزنیا با بیان اینکه تعدادی صندوق بر اساس نیاز تشکیل می‌شود و عوامل مختلفی برای پیشرفت مؤثر است، گفت: 6 دهستان در این شهرستان وجود داشته و هر کدام حدود 16 تا 20 روستا دارند که باید بر اساس امکانات و فضای موجود اقداماتی صورت گیرد و با پیشرفت به‌صورت تدریجی و اقدام پژوهانه نقص‌ها برطرف و پس از کامل شدن طرح، کار با سرعت بالاتری انجام شود.

مدیریت مردمی صندوق‌های تخصصی سرمایه‌گذاری

مدیر پیشرفت منطقه‌ای و رابط معین اقتصادی سرخس تصریح کرد: مردم در مدل طراحی‌ شده برای شغل‌های خود تسهیلات دریافت می‌کنند که باید در زمینه شغلی و هزینه‌ای دانش‌آموخته و توانا شوند، اما برای تهیه مواد اولیه نیاز به‌فضای تخصصی است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به مردم توسط صندوق‌های تخصصی، خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که قرار است به‌دست مردم برسد در همان صندوق‌های تخصصی سرمایه‌گذاری می‌شوند، مدیریت این صندوق‌ها توسط مردمی انجام می‌شود که در آنجا سهامدار هستند و سرمایه‌ دارند، این سرمایه نیز ابتدا توسط همان تسهیلات ایجاد می‌شود و بعد توسعه پیدا می‌کند.

زردوزنیا به‌وجود پشتیبان‌های تخصصی در مدل پیشرفت منطقه‌ای سرخس اشاره و عنوان کرد: مدیریت هزینه و نظارت بر تولید و تضمین رساندن بدون واسطه محصول با بالاترین منفعت به بازار هدف با مشورت «پشتیبان تخصصی» انجام می‌شود.

مدیر پیشرفت منطقه‌ای و رابط معین اقتصادی سرخس گفت: بازگشت پول به صندوق‌های تخصصی در سه قسمت انجام می‌شود که یک قسمت هزینه روزانه و مخارج مردم بوده، قسمت دیگر بازپرداخت تسهیلات و قسمت آخر سرمایه‌گذاری در صندوق است و آن‌هم برای اینکه صندوق بتواند به وظیفه تحقیق و توسعه خود بهتر عمل کند.

شناسایی 30 طرح اشتغال خرد روستایی در سرخس

وی با بیان اینکه تاکنون 200 جلسه با مراکز دولتی و ظرفیت‌های آستان قدس برای اجرای طرح تشکیل‌ شده است، گفت: 30 طرح اشتغال خرد روستایی شناسایی‌ شده و با 9 مرکز تأثیرگذار در زمینه پیشرفت منطقه‌ای تفاهم‌نامه امضا شده تا مدل‌سازی انجام شود.

زردوزنیا با تأکید بر اینکه هدف ایجاد معیشت پایدار برای مردم است، یادآور شد: تولید محصولات روستایی خوراکی و رساندن آن به بازار شهری با رویکرد سالم و ارگانیک بودن شامل مرغ، تخم‌مرغ، نان، لبنیات، شیرینی‌ها و ترشیجات محلی از برنامه‌های این مدل اقتصادی است.

مدیر پیشرفت منطقه‌ای و رابط معین اقتصادی سرخس تأکید کرد: محصولاتی که در روستاها تولید می‌شود با استانداردهای کیفیت و سلامت زیر نظر سازمان‌های مربوط انجام می‌شود و فضای علمی نیز در آن دیده‌ شده تا از ظرفیت فضاهای دانشگاهی نیز استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: تمام برنامه‌های اقتصادی در شهرستان سرخس در قالب قرارگاهی مشخص و رویکردی واحد شکل می‌گیرد و سازمان‌ها در یک مجموعه منسجم کارها را برای پیشرفت منطقه پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام/ 70043/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول