اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیپلمات پیشین ایرانی مطرح کرد؛ تشکیل «جبهه واحد نظامی از ایران تا فلسطین»

یک دیپلمات پیشین ایرانی گفت، محور مقاومت به ایده خود برای تشکیل جبهه نظامی واحد از تهران تا عراق، سوریه، لبنان و فلسطین عینیت بخشیده و این رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

دیپلمات پیشین ایرانی مطرح کرد؛ تشکیل «جبهه واحد نظامی از ایران تا فلسطین»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امیر موسوی» دیپلمات پیشین ایرانی در گفت‌وگو با شبکه «فلسطین الیوم» گفت، «محور مقاومت» ایده تشکیل «جبهه نظامی واحد» از تهران تا عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را نهایی کرده و بیشترین موضوعی که موجب ترس رژیم صهیونیستی، آمریکا و دنباله‌های آنها در منطقه می‌شود همین است؛ این جبهه برای مقابله با هر جنگ احتمالی در آینده وارد میدان خواهد شد.

امیر موسوی گفت: محور مقاومت آماده یک اشاره برای ادب کردن آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و مزدوران آنها در منطقه است؛ اسرائیل خود را در برابر جبهه‌ای واحد خواهد دید و درهای جهنم در مقابل این رژیم باز خواهد شد.

جنگ با ایران، آری یا خیر؟

موسوی در ادامه گفت: هیچ طرفی نمی‌تواند بار جنگی را متحمل شود که ایران یک طرف آن باشد؛ خطرات، هزینه و چالش‌های این جنگ زیاد است. آمریکا، اروپا و بویژه بریتانیا برای هیچ جنگی با ایران آماده نیستند؛ همانگونه که آمریکا از هدف قرار گرفتن منافعش یا منافع دنباله‌هایش در منطقه می‌ترسد. همه می‌دانند که تعرض به ایران آسان نیست. تمام طرف‌های دشمن از جمله اسرائیل کاملا آگاه هستند که ایران هر گونه تعرضی را پاسخ می‌دهد و بزرگترین دلیل برای این موضوع اتفاقاتی است که در تنگه هرمز و خلیح فارس در روزهای اخیر رخ داد و ساقط کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی از جمله آنها بود.

وی وقوع جنگ در برهه فعلی را بعید دانست و گفت: شرایط فعلی به مذاکره نزدیک‌تر است تا جنگ.

پیام اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب

موسوی گفت، سفر اخیر هیأتی از حماس به تهران در راستای بازتنظیم «برگ‌های محور مقاومت» و قرار دادن مسأله فلسطین به عنوان محور اساسی در منطقه با هدف هماهنگی مواضع در تمام جبهه‌ها صورت گرفت. این سفری کاملا موفق بود بویژه اینکه هیأت مذکور سه مورد راهبردی را از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران منتقل و تأکید کرد، در صورت وقوع جنگ میان «ایران، رژیم صهیونیستی و آمریکا»؛ حماس برای هر رویارویی با رژیم صهیونیستی آماده است.

رابطه حماس به سوریه

این دیپلمات پیشین ایرانی در باره تلاش‌های انجام شده برای بهبود روابط حماس با دولت سوریه عنوان کرد: با تلاش‌های ایران و دیدار با مسؤولان دولت سوریه و سران حماس، مرحله اول این روند آغاز شده است؛ امید برای بازگشت حماس به سمت سوریه وجود دارد اما این موضوع نیازمند زمان است.

نشست وین

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 6 مردادماه 1398 به درخواست فرانسه، آلمان و انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در شهر وین اتریش و به منظور بحث در مورد ضرورت اجرای کامل و موثر برجام در تمام جوانب آن برگزار شد. 

موسوی در این رابطه گفت: تمام کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌ای –به جز آمریکا- تمایل به حفظ این توافق دارند زیرا می‌دانند که توافق خوبی است و در صورتی که از هم بپاشد چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی پیش‌بینی کرد کشورهای مذکور پیشنهاد ایران را مورد بررسی قرار دهند؛ ایران گفته «اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو و جنگ اقتصادی علیه ایران را پایان دهد می‌تواند در مذاکرات اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای 4+1  شرکت کند نه به عنوان عضو جدید (1+5)».

پیشنهاد انگلیس برای تشکیل نیروی نظامی اروپایی در تنگه هرمز

موسوی درباره پیشنهاد انگلیس برای تشکیل ائتلافی نظامی در تنگه هرمز گفت، جمهوری اسلامی ایران اینگونه ساختارهای مداخله‌جویانه در منطقه را مردود می‌داند؛ اروپایی‌ها با انگلیس در این خصوص متفق نیستند و به نظر می‌رسد برخی کشورهای اروپایی شرط‌هایی مبنی بر عدم مشارکت مالی در این ائتلاف و عدم رویارویی با ایران گذاشته‌اند.

وی گفت: کشورهای اروپایی از سیاست تنش‌زای بریتانیا در قبال ایران راضی نیستند، سیاستی که هم‌گام با سیاست آمریکاست اگر نگویم که سیاست آمریکا در منطقه را اجرا می‌کند. وضعیت اقتصادی اروپا و بریتانیا نیز اجازه تنش در سطح تنگه هرمز را نمی‌دهد و  این پیشنهاد انگلیس، پوششی برای شکست و ناتوانی بند در برابر ایران است.

موسوی گفت، تحریم‌های فعلی آمریکا شکست خورده و این تحریم‌ها جدید نیست بلکه ایران 40 سال است که آن را تجربه می‌کند.

وی درباره دیدگاه ایران برای مذاکره با آمریکا که اشاره‌هایی از سوی میانجی‌های عمانی، فرانسوی، سوئدی، قطری و عراقی به این موضوع شده، گفت:‌ آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند با ایرانی‌ها بنشینند و عکس‌ یادگاری بگیرند و ایران مطلقا این امر را نمی‌پذیرد. جمهوری اسلامی ایران به شکلی واضح و صریح از آمریکا خواسته گام‌های اعتمادساز بردارد، اعتمادی که بر اثر خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای از بین رفت.

هیأت‌های اماراتی و سعودی در ایران

وی درباره تشکیل ائتلافی شامل ایران، سعودی و امارات گفت، این موضوع ابدا مطرح نیست و ایران پیشنهادی برای ایجاد «ترکیبی نظامی و امنیتی در منطقه» در صورت توافق با امارات و سعودی دارد. اگر این توافق با امارات و سعودی حاصل شود این موضوع به تفاهم‌‌هایی که در حال حاضر میان ایران و دیگر کشورهای منطقه مانند کویت، قطر، عراق و سلطنت‌نشین عمان وجود دارد، افزوده می‌شود.

جنگ یمن

موسوی تأکید کرد، جمهوری اسلامی ایران از هر گامی در راستای آرام‌سازی اوضاع در منطقه، توقف جنگ یمن و ایجاد وضعیتی که همه در منطقه از حضور آمریکا بی‌نیاز باشند، استقبال می‌کنند.

وی افزود: مدتی است تماس‌هایی میان ایران و برخی کشورهای منطقه بویژه عراق، کویت، قطر و عُمان آغاز شود و امارات و سعودی نیز اخیرا به آن اضافه شده‌اند. امارات مدتی است تلاش می‌کند برای مذاکره، تفاهم ، حصول راه‌حلی برای خروج از یمن و دستیابی به راه‌حل با جمهوری اسلامی ایران، هیأت‌هایی به تهران بفرستند خصوصا پس از انفجارها در فجیره و ساقط کردن پهپاد آمریکایی. اماراتی‌ها و سعودی‌ها تأکید کرده‌اند از سوی آمریکا حمایت نمی‌شوند و قادر به مقابله نیستند. آمریکا با حضور نظامی در منطقه فقط به حجم صورت‌حساب‌های خود و پرداخت آنها به دست سعودی و امارات افزوده‌‌اند.

سوریه

وی درباره برخی تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه گفت، این حملات از نظر نظامی غیرمؤثر بوده‌اند و هدف اصلی از آن، برگرداندن برخی ورق‌ها در منطقه، کمک به گروه‌های تروریستی و تحریک محور مقاومت است اما محور مقاومت به این موضوع آگاه است.

معامله قرن و نشست بحرین

موسوی در پایان اعلام کرد، معامله قرن و نشست بحرین در تحقق اهداف رژیم صهیونیستی شکست خورد و چیزی جز برخی مواضع سران بحرین و سعودی نصیب این رژیم نشد؛ سرانی که به سمت عادی‌سازی روابط با تل آویو و توطئه علیه مسأله فلسطین رفته‌اند.

این دیپلمات پیشین ایرانی تأکید کرد: تفکر دشمن جایگزین که آمریکاو اسرائیل تلاش‌ می‌کنند آن را میان ملت‌های منطقه جای دهند به شدت شکست خورده خصوصا پس از آنکه ملت‌های عربی و اسلامی به خطرات سیاست‌ها آمریکا بویژه درباره مسأله فلسطین آگاه شده‌اند.

وی افزود؛ وحدت ملت فلسطین در مقابله با معامله قرن چه در رام‌الله، غزه یا خارج فلسطین منجر به بیداری بیشتر ملت‌ها شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول