اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نوسازی تاکسی‌های فرسوده در ایستگاه گرانی

گرچه طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سال 95 آغاز شد، اما به دلیل تلاطم بازار، نوسان و افزایش قیمت خودروها این طرح تا حدودی متوقف شده است.

نوسازی تاکسی‌های فرسوده در ایستگاه گرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند تا بوده، تاکسی‌ها به‌عنوان اتاق فکرهای متحرکی تلقی می‌شدند که در آن‌ها مسائل مختلف مطرح و مورد گفت‌وگوی راننده‌ها و مسافران قرار می‌گرفت، رانندگان تاکسی‌ها هم شاید به دلیل اینکه هر روز با افراد متعدد و مختلف هم‌کلام می‌شدند، اطلاعات زیادی از مسائل روز داشتند.

در شهر کویری بیرجند ایام تابستان که روزهایش نور خورشید بر تن زمین آنچنان می‌تابد که نفس‌گیر می‌شود، تنها کافی است سر ایستگاه تاکسی بایستی و برای ایستادن تاکسی دست بلند کنی، هر از گاهی جلوی پایت توقف می‌کنند، تاکسی‌های زردرنگی که خبری از کولر ندارند.

غبار فرسودگی بر تن تاکسی‌های شهر

استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی و به خصوص تاکسی، عمر این وسایط را زودتر از آنچه باید پایین آورده و فرسودگی را به رخ آنان نشانده، موضوعی که رانندگان تاکسی را چشم‌انتظار تصمیم مسؤولان نشانده تا ببینند چه زمانی، وقت نونوار کردن مرکب‌هایشان فرا می‌رسد.

تنها کافی است با نگاهی دقیق‌تر به تاکسی‌های شهر بنگری، سیستم تاکسیرانی شهر کمی پیر شده و خودروهایی که به نام تاکسی در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند، از نفس افتاده و منتظر هستند تا خودروهای جوان‌تر جایگزین آن‌ها شوند.

نفس‌هایی که در سربالایی‌های شهر به نفس افتاد

با دیدن هر مسافر، توقف کوتاهی می‌کند و برای حرکت دوباره پا را بر پدال می‌فشارد با شنیدن صدای خرخر و نفس‌های به شماره افتاده تاکسی، کلمات تندی را نثار خودرویی می‌کند که دیگر نای راه رفتن ندارد، بین دو بانوی داخل تاکسی، آهسته کلماتی رد و بدل می‌شود و هر از گاه لبخندی بر لبانشان می‌نشیند، راننده اما بدون توجه به مسافران، نگاهش را به جلو تیزتر می‌کند و محکم‌تر پا بر پدال گاز می‌گذارد تا سربالایی‌های نفسگیر یکی از خیابان‌های شهر را پشت سر بگذارد.

پولی برای نوسازی نمانده!

 یکی از مسافران جسارت بیشتری به خرج می‌دهد و از راننده می‌خواهد برای تعویض تاکسی قدیمی که نشستن در آن سخت شده، اقدام کند که راننده لب به سخن باز می‌کند و با حالت حق‌به‌جانب می‌گوید: با شرایط معیشتی سخت امروز مگر پولی برای نوسازی خودرو باقی می‌ماند؟

به قول خودش قناری زردی است که روزگاری یکه‌تاز خیابان‌های شهر بوده اما امروز که باید وسیله رزق او باشد، بیشتر اوقات نفس صاحبش را بدجور می‌گیرد طوری که در خیابان‌های شهر، پشت چراغ‌قرمز خاموش می‌شود و دیگر رغبتی برای روشن شدن نمی‌کند، هرچند با همه این وجود جواد آقا قناری زردش را همدم روزگار جوانی تا پیری می‌داند همدمی که روزهای تلخ و شیرینی با یکدیگر داشتند و حاضر نیست جایگزینش ماشینی دیگر کند.

مسافرانی که به مقصد نمی‌رسند

آقا رضا هم دیگر راننده ارابه زردرنگی به اسم تاکسی است که سال‌ها در مسیرهای مختلف شهر مردم را جابه‌جا کرده، از آن راننده‌ها که اگر کسی از مسافران مردم درب ماشینش را محکم‌تر می‌بستند، آقا رضا با آنکه دست خودش نبود اما خطاب به مشتری می‌گفت: برادر جان چه خبره یواش‌تر.

هنوز ذکر «ماشاالله بگین چشم نخوره» را بر پشت ارابه زردرنگش نصب دارد، در حالی که این روزها ماشینش حال روزهای سالیان گذشته را ندارد و هر از گاهی مسافران را نرسیده به مقصد پیاده می‌کند تا راهی تعمیرگاه شود.

آقا رضا که دلش می‌خواهد ماشین نویی جایگزین ارابه زردش که سال‌ها با آن خو گرفته شود از مشکلاتی که سد راهش وجود دارد می‌گوید.

اقساط کوتاه و سود زیاد رغبتی برای نوسازی نگذاشته است

او با اشاره به عمر بیشتر از 13 سال تاکسی و ضرورت نیاز به بازسازی تاکسی فرسوده‌اش با استهلاک زیاد سخن می‌گوید و با گلایه از افزایش چند برابری قیمت خودروهایی که باید به‌عنوان تاکسی نو تحویل داده شود، به افزایش زیاد قیمت لوازم یدکی تاکسی‌ها هم گریزی می‌زند و می‌گوید: اقساط طولانی طرح نوسازی و همچنین سود زیاد تسهیلات بانکی، رغبتی برای ثبت‌نام در این طرح باقی نمی‌گذارد.

یکی دیگر از رانندگان که در انتظار مسافر زیر سایه یکی از درختان خیابان طالقانی بیرجند ایستاده، به بسته بودن سایت برای ثبت‌نام در طرح نوسازی خودروهای فرسوده‌ اشاره می‌کند و از طرحی که به‌تازگی به‌منظور نوسازی در حال اجرا است، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: در صورت صحت موضوع، تفاوت چندانی ندارد چراکه با وضعیت موجود فردی از پس هزینه‌های ثبت‌نام برنمی‌آید.

بازپرداخت اقساط مشکل است

او از ثبت‌نام پژو و سمند با بازپرداخت اقساط 700 تا 800 هزار تومانی در طرح‌های جدید خبر و ادامه می‌دهد: با این اقساط سنگین آن هم در شهری مانند بیرجند به دلیل کمبود مسافر، فردی رغبت به ثبت‌نام نمی‌کند چراکه در کنار آن باید هزینه‌های اجاره خانه، دخل و خرج خانه و غیره را هم تأمین کند.

فعالیت بی‌حساب و کتاب تاکسی‌های اینترنتی 

راننده دیگری هم به جمع اضافه و سفره دلش باز می‌شود و با گلایه از فعالیت بی‌حساب‌وکتاب تاکسی‌های اینترنتی در شهر می‌گوید: نه‌تنها نظارتی بر فعالیت این افراد وجود ندارد، بلکه این موضوع سبب در حاشیه قرار گرفتن فعالیت تاکسی‌داران در بیرجند شد.

او تأمین هزینه‌های زندگی در شهری مانند بیرجند آن هم با فعالیت مسافربرهای شخصی را سخت و غیر قابل مقایسه با کلان‌شهرها می‌داند و می‌افزاید: هزینه‌های زندگی، فرزندان و غیره را که کنار بگذاریم، به‌سختی از پس پرداخت پول بیمه برمی‌آییم چراکه به قول قدیمی‌ترها دست در کار زیاد است.

این راننده تاکسی شهری که از افزایش چند برابری قطعات یدکی تاکسی نسبت به گذشته کلافه است می‌گوید: در گذشته باتری 120 هزار تومان بود اما حالا 400 هزار تومان قیمت دارد و دیسک و صفحه کلاچ هم از 130 به 600 هزار تومان افزایش یافته است اما با توجه به بازپرداخت سنگین اقساط و قیمت زیاد خودروی نقدی در طرح نوسازی، با استهلاک و هزینه‌های آن به اجبار کنار می‌آییم.او اضافه می‌کند: وقتی تاکسی در بازار آزاد 10 تا 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد و دولت با چهار تا پنج میلیون تومان برای خرید آن اقدام می‌کند، چرا باید برای فروش آن با این قیمت پایین اقدام کنیم در حالی که قیمت سه قطعه آن فقط پنج میلیون تومان است! دیگر راننده تاکسی هم با اشاره به خودروی زردرنگش، مدل آن را مربوط به سال 85 مطرح می‌کند و با گلایه از استهلاکی که این روزها گریبان گیر تاکسی او است، می‌گوید: نه در توان دولت است که خودروی نو به رانندگان تاکسی‌های فرسوده بدهد نه در توان ما که برای تعویض آن اقدام کنیم.

به نظر وی، چنان چه قیمت خودرو در طرح نوسازی سبک‌تر و بازپرداخت‌ها کمتر شود، رغبت افراد برای ثبت‌نام در طرح بیشتر می‌شود.

25 درصد ناوگان شهری بیرجند فرسوده هستند

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سال 95، از تعویض 63 دستگاه تاکسی فرسوده و تبدیل آن به خودروهای پژو و سمند دوگانه‌سوز خبر آغاز شد که این طرح به دلیل تلاطم بازار، نوسان و افزایش قیمت خودروها و صادر نشدن پیش‌فاکتور توسط نمایندگی‌ها از آذر سال گذشته، متوقف شد.

 محمد غلامپور افزود: عمر متوسط ناوگان خودروهای حمل و نقل عمومی سبک 10 سال است اما با توجه به به‌روزرسانی 90 درصد ناوگان تاکسیرانی بیرجند در سال 85، متوسط عمر ناوگان ما نسبت به برخی شهرهای کشور جوان از وضعیت مطلوبی برخوردار و 20 تا 25 درصدی ناوگان تاکسیرانی بیرجند فرسوده است.

وی تصریح کرد: از 700 دستگاه، 200 تاکسی مشمول طرح نوسازی ناوگان فرسوده قرار دارد که در صورت مهیا بودن شرایط، آمادگی برای اقدام به‌منظور نوسازی وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به آغاز دوباره ثبت‌نام نوسازی تاکسی‌های فرسوده، افزایش قیمت خودروها را عامل مؤثر در توقف این طرح دانست و گفت: با توجه به عرضه خودروها به قیمت حاشیه بازار و نقدی بودن در طرح جدید، استقبالی از طرف مالکان برای ثبت‌نام در این طرح نمی‌شود.

جزئیات طرح جدید نوسازی تاکسی‌ها

 غلامپور بیا بیان اینکه طرح قبلی با پرداخت تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده بود، عنوان داشت: اما در این طرح افزون بر آورده هفت یا هشت میلیون تومانی مالک، برای اسقاط هر خودرو پنج میلیون و 500 هزار تومان به همراه 20 میلیون تسهیلات با کارمزد 16 درصد به مالکان پرداخت می‌شد، هر چند بازپرداخت اقساط 570 هزار تومانی آن سبب استقبال نکردن برخی از این طرح شد اما در صورت تداوم مطلوب بود.

وی از پیگیری چند طرح پیشنهادی برای ترغیب مالکان طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده‌خبر داد و گفت: در صورت محقق نشدن موضوع، انباشت تاکسی‌های فرسوده به یک معضل تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/3403/ج/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول