اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

2 سال به سن ازدواج جوانان همدانی‌ اضافه شد

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه در کمتر از یک دهه دو سال به سن ازدواج همدانی‌ها اضافه شده است گفت: مادران زیر 15 سال دو درصد ولادت‌های همدان را به خود اختصاص دادند.

2 سال به سن ازدواج جوانان همدانی‌ اضافه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اسد حسن‌زاده زورمند پیش از ظهر امروز در نشست اعضای شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان با اشاره به اینکه مهلت ثبت قانونی وقایع در استان بیش از 99.8 درصد است اظهار کرد: هر چه مهلت ثبت وقایع به موقع باشد، آمار از صحت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه دو درصد ولادت‌های استان همدان مربوط به مادران زیر 15 سال است گفت: 90 درصد ولادت‌ها نیز در بین مادرانی با سنین 20 تا 44 سال است.

 2 درصد ولادت اختصاص به مادران زیر 15 سال

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه مادران بین سنین 25 تا 29 سال بیشترین ولادت را با 8 هزار و 212 مورد داشته‌اند گفت: مادران سنین 30 تا 34 سال، 27.3 درصد ولادت‌ها را به خود اختصاص داده‌‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد فرزندان متولد شده مادران سنین بیش از 30 سال، در سال 90، 31 درصد بوده که در سال 97 به 44.8 درصد رسیده است.

حسن‌زاده بیان کرد: بالا رفتن سن فرزندآوری، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش فاصله فرزندآوری و... باعث شده که در مدت هفت سال 14 درصد فرزندآوری در سنین بالا افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن مادرانی که در نقاط شهری فرزند به دنیا آورده‌اند 29.5 سال و در نقاط روستایی 28.3 سال است گفت: یک‌هزار و 759 مادر در پنج سال نخست زندگی صاحب اولین فرزند شدند که آمار نشان می‌دهد در سال‌های بعدی تمایل به داشتن فرزند دوم وجود ندارد.

سیر نزولی ازدواج در همدان

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه تعداد ولادت‌ها از سال 60 سیر صعودی و از سال 94 روند نزولی داشته تصریح کرد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که متولدین دهه 70 ازدواج می‌کنند و این گویای سیر نزولی ازدواج در استان است.

وی با اشاره به کاهش آمار موالید سال 97 نسبت به سال ماقبل آن گفت: آمار سال گذشته تولد نوزادان نسبت به سال 96، 2 هزار و 272 نفر معادل 8.7 درصد کاهش داشته است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه نرخ خام ولادت به ازای یک‌هزار جمعیت در کشور 17.1 در هزار است خاطرنشان کرد: همدان پایین‌تر از نرم کشوری قرار گرفته و معادل 16.4 در هزار است که جایگاه 20 کشور را دارد.

وی بیان کرد: آمار وفات ثبت شده طی سال‌های اخیر در استان نشان می‌دهد که این واقعه سیر طبیعی داشته و گویای این است که خوشبختانه اتفاقاتی باعث تغییر آمار نشده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با اشاره به اینکه 10 هزار و 24 مورد فوتی در سال 96 ثبت شده که در سال 97 به 10 هزار و 330 مورد رسیده و 124 مورد افزایش داشته است گفت: 65.9 درصد متوفیان مرد و 41.1 درصد زنان بودند.

وی اضافه کرد: در چهار ماه نخست سال گذشته 3 هزار و 666 نفر در استان فوت کردند که این آمار در مدت مشابه سال جاری به 3 هزار و 584 فرد رسیده است.

جمعیت همدان روبه پیری است

حسن‌زاده با اشاره به اینکه نرخ خام فوت نسبت به یک‌هزار نفر جمعیت در کشور هفت در هزار و در همدان 6 در هزار است تاکید کرد: همدان در این خصوص بعد از استان گیلان رتبه دوم کشور را دارد که نشان‌دهنده رو به پیر بودن جمعیت همدان است.

وی با بیان اینکه درصد آمار فوت‌های ثبت شده در 10 روز اول قریب به صد درصد است افزود: متوسط سن متوفیان در مردان 64.8 سال و در زنان 67.8 سال است.

کاهش ازدواج و طلاق در همدان

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه سال 96، 15 هزار و 163 مورد و سال گذشته 13 هزار و 563 مورد ازدواج ثبت شده است گفت: سال گذشته ازدواج نسبت به سال ماقبل یک‌هزار و 600 مورد معادل 10 درصد کاهش داشت.

وی عنوان کرد: طی چهار ماه نخست سال گذشته 5 هزار و 514 مورد و چهار ماهه امسال 5 هزار و 123 مورد ازدواج ثبت شد که 391 مورد معادل 7.1 درصد کاهش داشت.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته 3 هزار و 939 مورد طلاق ثبت شده که 44 نفر معادل 1.1 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته است گفت: یک‌هزار و 266 مورد طلاق در چهار ماهه سال گذشته ثبت شد که امسال در این مدت به یک‌هزار و 210 مورد رسید و 56 مورد معادل 4.4 درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه پنج سال اول زندگی زوجین بیشترین طلاق‌ را داشته که نشان از عدم توانمندی آنها را می‌دهد خاطرنشان کرد: نرخ خام ازدواج بر حسب جمعیت در کشور 6.9 درصد و در همدان 7.7 در هزار نفر است که همدان رتبه 13 را در کشور دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با اشاره به اینکه میانگین نرخ طلاق در کشور 2.2 در هزار و در همدان 2.3 در هزار است که میزان طلاق در همدان بالاتر از نرم کشوری است افزود: همدان رتبه یازدهم طلاق را در کشور دارد.

وی سال گذشته میانگین سن ازدواج مردان مناطق شهری 27.9 و مردان مناطق روستایی استان 26.6 بوده است گفت: این میزان در زنان شهری 22.5 و روستایی 19.9 عنوان شد.

کمتر از یک دهه دو سال به سن ازدواج همدان اضافه شد

حسن‌زاده با بیان اینکه در کمتر از یک دهه دو سال به سن ازدواج اضافه شده است افزود: میانگین سن طلاق در مردان شهری 35.9 سال و در مردان روستایی 33.6 سال است.

وی با بیان اینکه طبق فرصت پنجره جمعیتی نیروی مولد خوبی در استان وجود دارد گفت: 6 درصد جمعیت استان در سنین سالمندی قرار دارند که در آینده به 30 درصد می‌رسد که این نیاز به برنامه‌ریزی لازم دارد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول