اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

وقتی کاهش نرخ ارز هم یخ قیمت‌ها را باز نکرد

چند روزی است که با کاهش نرخ ارز در بازار روبرو هستیم و تصور مردم بر این است، همان‌گونه که افزایش ارز منجر به‌افزایش قیمت شده، بنابراین، کاهش آن هم باید به‌کاهش قیمت‌ها بیانجامد.

وقتی کاهش نرخ ارز هم یخ قیمت‌ها را باز نکرد

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «بهبود وضعیت اقتصادی»، شاید نزدیک به دو سال است که همه منتظر شنیدن این خبر خوب هستیم، خبری که متاسفانه به‌دلیل کم‌کاری مسؤولان و دستگاه‌های دخیل در این امر تبدیل به‌آرزو شده است.

شاید بارها عنوان «نوسانات ارزی» را شنیده باشید، نوساناتی که هر چند کوچک، اما تاثیری بزرگ بر قدرت خرید مردم و کوچک و بزرگ شدن سفره مردم دارد.

طی روزهای گذشته شاهد بودیم که نرخ ارز روند کاهشی در پیش گرفته و قیمت دلار در کانال 11 هزار تومان به‌شکل متغییر بالا و پایین می‌رود، همین موضوع انتظاری را به‌وجود می‌آورد که بگوییم شاید این کاهش رخ داده، سبب متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار شود، بنابراین به‌عنوان نگارنده این مطلب تصمیم گرفتم تا به‌صورت میدانی نگاهی به‌قیمت‌ها در کالاهای مختلف داشته باشم، با طرح سوالی مبنی براینکه آیا نرخ ارز تاثیری در بازارشان داشته است یا نه به‌سراغ صنوف مختلف بروم.

وقتی حتی نمی‌توان یک دوچرخه ایده‌آل خرید

معمولا «دوچرخه» سومین گزینه برای ترددهای شهری برای من بعد از خودروی شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی بوده، چراکه هم احتیاجی به‌سوخت ندارد و هم استفاده از آن به‌سلامت کمک می‌کند، به‌همین منظور سری به‌فروشگاه‌های دوچرخه در خیابان سعدی زدم.

وارد فروشگاهی می‌شوم، فروشنده مشغول راهنمایی مشتریانی است که برای خرید به‌آنجا آمده‌اند، چند نفری که در فروشگاه هستند پس از پرسیدن قیمت، ترجیح می‌دهند مغازه را ترک می‌کنند.

یکی از دوچرخه‌ها نظرم را جلب می‌کند از فروشنده قیمت را می‌پرسم: 3 میلیون و 200 هزار تومان!

از کاهش نرخ دلار و تاثیرش بر بازار دوچرخه سوال می‌پرسم که در جواب می‌گوید: کاهش قیمت ارزی در بازار دوچرخه، خود را نشان نداده است.

تفاوت قیمت این محصول را نسبت به‌دو سال قبل جویا می‌شوم که پاسخ وی جالب و این‌گونه بود: به‌نسبت دو سال گذشته این مارک دوچرخه سه برابر افزایش قیمت داشته است!

با توجه به‌گفته‌های این فروشنده می‌توان جهش قیمتی عظیم را حداقل در این کالا مشاهده کرد.

رغبتی برای خرید تلوزیون 9 میلیون تومانی نیست

تلوزیون همواره در منازل یک قاب محبوب و سرگرم کننده برای مردم و اعضای خانواده‌ها مطرح بوده است، البته وجود سایر وسایل خانگی در منزل امری واجب محسوب می‌شود، اما تلوزیون به‌عنوان یک رسانه و به‌دلیل نقش بی‌بدیلی که در زندگی افراد ایفا می‌کند، تبدیل به‌یکی از ضرورتی‌ترین موارد مصرفی خانوارها شده است.

این محصول نوستالژیک طی دهه‌های اخیر تا به‌امروز دستخوش پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شده است، به‌طوری که امروز با مدل‌ها و سایزهای متفاوت در بازار خودنمایی می‌کند و تبدیل به‌وسیله‌ای شده که صرفا نشان دادن تصویر در آن مهم نیست، بلکه جنبه‌های کارکردی آن و امکاناتش هم برای مصرف‌کننده مهم است.

تصمیم گرفتم در بازدید دوم به‌سراغ یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی بروم، وارد می‌شوم و چنانچه بخواهم با نگاه شوخ طبعی فضا را برای مخاطبین مطلب ترسیم کنم باید بگویم، فروشنده و دو نفر از پرسنلش در حال «مگس پرانی» بودند که در زبان عامیانه استعاره از نبودن مشتری و کسادی بازار فروش است.

سلام می‌کنم و قیمت یکی از مدل‌های موجود در فروشگاه را می‌پرسم در جواب می‌گوید: 9 میلیون و 300 هزار تومان تقدیمت می‌شود!

ناگهان ذهنم به 2 سال پیش می‌رود که یک تلوزیون 43 اینچ آخرین مدل از همین برند را راحت می‌توانستید با یک میلیون و 500 هزار تومان خریداری کنید، اما به‌قول یک چهره سیاسی و یک مقام بلند پایه در کشور، امسال سال 96 نیست، بلکه 98 است.

در ادامه خواستم قیمت یخچال فریزرهای ساید بای ساید یا همان یخچال‌ و فریزر دوقلوی را از او جویا شوم که با نگاه بر قیمت محصولات جواب سوالم را گرفتم، بله وحشتناک است!

با این حال از فروشنده پرس‌وجو می‌کنم که آیا کاهش قیمت نرخ ارز برمحصولات شما تاثیری هم داشته است؟ که درجواب این‌گونه پاسخ می‌دهد: به‌جای اینکه شاهد ارزانی باشیم، اما شاهد گرانی محصولات هستیم.

این فروشنده در ادامه صحبت‌هایش خطاب به‌مردم می‌گوید: توصیه می‌کنم مردم محصولات صوتی و تصویری را در این وضعیت گرانی به‌هیچ وجه از سایت‌های اینترنتی خریداری نکنند و حتما از نمایندگی‌ها محصول خود را خرید کنند، چراکه در سایت‌های اینترنتی به‌طور معمول قیمت‌ها تا یک میلیون تومان بیشتر از بازار است.

افزایش صد درصدی قیمت‌ها

از فروشگاه بیرون می‌آیم و مغازه محصولات صوتی و الکترونیکی دیگری را نشان می‌کنم و وارد می‌شوم اسپیکر، فلش، دستگاه پخش محتوای دیجیتال و باتری نمونه محصولاتی است که در این فروشگاه به‌شکل تلفیقی به‌فروش می‌رسد.

از فروشنده وضعیت بازار فروش محصولاتش را جویا می‌شوم که به‌شکل جالب توجه پاسخ می‌دهد: این کاهش نرخ قیمت ارزی که از آن طی روزهای گذشته صحبت می‌شود تاثیری بر روی بازار ما نداشته است، از طرفی باید گفت، قدرت خرید مردم پایین آمده و تعداد مشتریان ما بسیار کاهش داشته، جالب است بدانید محصولات ما به‌نسبت 2 سال گذشته افزایش قیمت صد درصدی داشته است.

به‌یک دستگاه دی وی دی پلیر در ویترین محصولاتش اشاره می‌کند و می‌گوید: این محصول در 2 سال گذشته قیمتی حدود 80 هزار تومان داشته، اما امروز قیمت آن 300 هزار تومان است.

این فروشنده راهکار خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی بازار محصولاتش این‌گونه عنوان می‌کند: قیمت دلار باید ثابت بماند و این‌گونه نباشد که هر روز رقم آن بالا و پایین شود، چنانچه بخواهم به‌میزان فروش محصولاتمان اشاره کنم باید بگویم در سال 94 و 95 به‌طور مثال روزی شاید 10 میلیون تومان فروش داشته‌ایم، اما امروز به‌سختی به یک میلیون تومان فروش می‌رسد.

پیاده‌روی هم بها دارد!

سال 98 که مزین به‌نام «رونق تولید» است یک خصوصیت خوب تاکنون داشته و آن افزایش تبلیغ کالای ایرانی در صداوسیما بوده، به‌طوری که تبلیغ کفش به‌عنوان یک محصول ایرانی در کنار سایر کالاها بیشترین حجم تبلیغات را به‌خود اختصاص داده تا مردم بدانند تولیدکننده ایرانی هم می‌تواند هم پای محصول خارجی، جنس با کیفیتی به‌مردم ارائه دهد، اما سوال اینجا است تا کی باید برای خرید یک کالای ایرانی آن هم مانند کفش از رسانه و یا تلویزیون آن را به‌شکل تماس با یک شماره، پیش خرید کرد؟

وارد یک فروشگاه می‌شوم و چشمم یک کفش پیاده‌روی ورزشی از جنس پارچه را می‌گیرد، قیمتش هم نسبتا با 140 هزار تومان معقول و مناسب بود، اما نکته‌ای که وجود داشت بهم ریختگی محصول ایرانی و خارجی در این فروشگاه بود که طبیعی است، در سایر فروشگاه‌های کفش هم این مورد وجود دارد.

طبق روال از فروشنده تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار کفش را جویا می‌شوم که وی این‌گونه سخنانش را شروع می‌کند: متاسفانه تغییرات روزانه قیمت ارز بر بازار کفش هم اثر گذاشته و این در صورتی است که حداقل قیمت ارز باید 6 ماه ثابت بماند.

وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: باتوجه به‌اینکه قیمت جنس خارجی بالا است و هم بنده و هم مشتری توان خرید نداریم نمی‌توان محصولات خارجی بیشتری را عرضه کرد.

زمانی که با 50 هزار تومان دو پلاستیک جنس می‌توانستید خرید کنید!

می‌رسیم به یکی از مباحثی که مورد توجه برای تمامی مردم است و اصلی سازنده در زندگی فردی تلقی می‌شود، مسئله بهداشت و استفاده از لوازم بهداشتی از موضوعاتی است که با سلامت انسان سروکار دارد.

تصمیم گرفتم بر حسب این نیاز جامعه به‌یکی از فروشگاه‌های محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی سر بزنم و نظر فروشنده را در خصوص نوسانات قیمت محصولات با توجه به‌نرخ ارز جویا شوم.

طبق انتظار، افزایش قیمت‌ها سبب کسادی و خلوت بودن محیط این فروشگاه شده بود، در همین حین مشغول دیدن اجناس این فروشگاه بودم و برطبق نیازم یک ژل موی تقویتی خریداری کردم، از فروشنده به‌مانند بازدیدهای قبلی وضعیت بازار لوازم بهداشتی و آرایشی و تاثیر قیمت ارز بر محصولات را پرسیدم که این‌گونه باب سخن را باز کرد: جنس خارجی مرتبط با حوزه لوازم بهداشتی و آرایشی آن طور که من اطلاع دارم در بازار نیست و به‌فروش رساندن آن توجیه ندارد، ضمن اینکه ارز دولتی هم به‌این‌گونه کالاها تعلق نمی‌گیرد، از طرفی به‌طور مثال جنس خارجی که از سوی مصرف‌کننده تهیه می‌شود، جنسی است که وارد کننده با دلار 5 یا 6 هزار تومانی آن را خریداری کرده و قیمت نهایی آن برای وی 20 هزار تومان تمام شده است.

وی به‌وضعیت فروش محصولات هم اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی که وضعیت ارزی و اقتصادی بهتر بود شما می‌توانستید با 50 هزار تومان دو پلاستیک جنس از این فروشگاه خریداری کنید، اما هم اکنون با 50 هزار تومان یک «ژل مو و کرم صورت» را به‌سختی می‌توانید خرید کنید، بنابراین ثبات ارزی و ثابت ماندن قیمت ارز تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی برای ما خواهد بود.

نرخ ارز تاثیری بر روی محصولات خارجی نداشته است

در این شرایط اقتصادی یکی از معضلاتی که مطرح است، گرانی بیش از حد محصولات پزشکی است که گریبانگیر افراد بیمار و خانواده‌های‌شان بوده و بارها در رسانه‌های تصویری گلایه‌های بیماران و خانواده‌های آنان را شنیده‌ام که چقدر از گرانی سرسام‌آور هزینه‌های جراحی گرفته تا تامین وسایل درمانی و پزشکی خود نگران هستند.

وارد فروشگاهی می‌شوم که محصولات طبی و پزشکی فراوانی در ویترین و قفسه‌هایش گنجانده بود، همچنین در ورودی مغازه انبوهی از ویلچرها کنار یکدیگر قرار گرفته بود، طبیعتا وقتی ویلچر را می‌بیبینم یاد افراد مسن و یا افرادی می‌افتیم که از آسیب‌های جسمانی و حرکتی رنج می‌برند.

 از فروشنده سوال می‌کنم که قیمت ویلچر برقی با عملکرد مطلوب چند است؟ وی این‌گونه پاسخ می‌دهد: ویلچر برقی نداریم، اما در همین ویلچرهای ساده مارک خوب موجود است که به‌قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان تقدیمتان می‌کنم!

با خود گفتم، وقتی ویلچر ساده این قیمت را دارد، بنابراین، نباید از قیمت وحشتناک ویلچر برقی تعجب کرد.

در همین حین فروشنده ادامه می‌دهد: نرخ ارز تاثیری بر روی محصولات خارجی نداشته است، چراکه این محصولات از انبار وارد شده، اما در جنس‌های ایرانی، بله شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

فروش کتاب و نوشت‌افزار با قیمت بالا

مدتی است که بحث افزایش قیمت «کاغذ» بر سر زبان‌هاست و همه از افزایش  چند برابری قیمت آن سخن می‌گویند.

به‌سراغ یکی از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر می‌روم، اتفاقا بر حسب نیاز قصد خرید یک خودکار نوک ریز روان و یک دفترچه یادداشت جیبی داشتم، باب سخن را با فروشنده باز کردم و از او خواستم بگوید که چه مقدار تغییرات در بازار فروش محصولات آنها رخ داده و آیا از این وضعیت راضی است یا خیر؟ در جواب، وی این‌گونه پاسخ داد: نه تنها کاهش اخیر ارز قیمت‌ها را کاهش نداده، بلکه انتظار می‌رود افزایش قیمت را هم تجربه کنیم، روزی دفتر 40 برگ کاهی 800 ریال بود و امروز 3 هزار تومان.

شتاب افزایش قیمت‌ها، کاهش یافته است

بعد از این بازدیدها بنا شد تا تماسی با روسای برخی از اتحادیه‌های مشهد برقرار کنیم و نظرات آنها را پیرامون وضعیت کاهش نرخ ارز و نوسانات آن در بازار محصولاتشان جویا شوم، در اولین مصاحبه به‌سراغ رئیس اتحادیه دوچرخه و موتورسیکلت رفتیم.

حبیب‌الله زارع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: کاهش نرخ ارز تاثیری در بازار ما نداشته است، ولی شتاب افزایش قیمت در محصولات ما به‌نوعی توقف پیدا کرده است.

وی افزود: در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش سه برابری قیمت در محصولاتمان هستیم.

رئیس اتحادیه دوچرخه و موتورسیکلت مشهد با اشاره به‌حواشی گرانی پیرامون حوزه محصولات حمل و نقلی، ادامه داد: مسائلی همچون گرانی باربری، افزایش دستمزد کارگران و گرانی تعرفه‌های گمرکی در محصول نهایی که به‌دست مصرف کننده می‌رسد دخیل است، در مجموع شتاب افزایش قیمتی باز هم در محصولات ما کنترل شده و ثابت مانده، اما نیاز است که قیمت ارز ثابت بماند و تغییری نکند.

مردم تمایل به‌خرید کتاب ندارند

در ادامه به‌سراغ رئیس اتحادیه کتاب، نوشت افزار و صحاف رفتیم تا از وضعیت بازار کتاب هم مطلع شویم.

محمد رستگار مقدم به‌خبرگزاری فارس در مشهد گفت: دولت هم اکنون اقدام به‌توزیع کاغذ در بین ناشران کرده، اما در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی مشکلی که وجود دارد این است که مردم تمایلی به‌خرید کتاب ندارند.

وی بر لزوم ‌آسیب‌شناسی در این حوزه تاکید و تصریح کرد: باید دید چرا مردم گرایش کمی به‌کتاب خوانی دارند.

تعادل در بازار نوشت‌افزار برقرار است

نایب رئیس اول اتحادیه کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد هم به‌خبرگزاری فارس در مشهد گفت: در حال حاضر زمان مصرف نوشت‌افزار نیست و به‌نوعی تعادل برقرار است.

مرتضی لعلیانی بیان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال 98 تاکنون افزایش قیمتی در بازار نوشت‌افزار نداشته‌ایم، نکته دیگر اینکه نوع عرضه همکارانی که جنس داخلی و خارجی به‌فروش می‌رسانند به‌مراتب بهتر شده و تمایل برای فروش بهبود پیدا کرده است که این به‌تنهایی چشم انداز خوبی را از آینده بازار نوشت افزار ترسیم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون به‌شدت تعادل در بازار نوشت افزار برقرار است و حتی تولیدکنندگان تمایل زیادی برای فروش محصولاتشان دارند، بنابراین کالا درهمین لحظه به‌وفور عرضه می‌شود، به‌عقیده من در سال جاری افزایش قیمت در نوشت افزار صورت نمی‌گیرد.

در آینده شاهد کاهش قیمت می‌شویم

بعد از شنیدن نظرات روسای این دو اتحادیه به‌سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان کالای صوت و تصویر رفتیم.

ناصر سلیمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: متاسفانه کالاهایی که در حوزه صوت و تصویر در بازار است، بعضا مشاهده می‌شود که با ارز بالاتر از نرخ فعلی وارد بازار شده‌اند، اما این کاهش نرخ ارزی که طی روزهای اخیر اتفاق افتاده بی‌تاثیر نیست و در بلند مدت کاهش قیمت در کالاها، خود را نشان می‌دهد، چراکه کالاهای ما مستقیما با ارز سروکار دارد.

وی در پاسخ به‌این سوال که آیا ارز نیمایی به‌کالایی همچون تلوزیون تعلق می‌گیرد، گفت: این کالا چون در زمره کالاهای لوکس تعریف شده، متاسفانه ارز به‌آن تعلق نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کالای صوت و تصویر ادامه داد: پیش‌بینی من از آینده بازار صوت وتصویر این است که قطعا قیمت‌ها بهبود پیدا می‌کند و مردم امیدوارباشند که کاهش قیمت صورت می‌گیرد.

پاسخگو نبودن روسای اتحادیه‌های لوازم پزشکی و بهداشتی

در ادامه به‌سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد رفتیم، که با عدم پاسخگویی از جانب وی مواجه شدیم.

همچنین باوجود تماس‌های پیاپی با اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد، وی با ادبیات نامناسب از پاسخگویی امتناع کرد.

انتهای پیام/ 70070

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول