اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

اختتامیه کنگره «موکب کلمات» اواخر محرم در مشهد برپا می‌شود/ تولید آلبوم صوتی اربعین

نشست خبری کنگره ملی شعر اربعین با عنوان «موکب کلمات» در خبرگزاری فارس برگزار و در آن اعلام شد، اختتامیه این کنگره دهه سوم محرم به منطور تقدیر از آثار برتر در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

اختتامیه کنگره «موکب کلمات» اواخر محرم در مشهد برپا می‌شود/ تولید آلبوم صوتی اربعین

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، نشست خبری کنگره ملی شعر اربعین با عنوان موکب کلمات صبح امروز با حضور محسن منصوری مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی و مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع)، جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع)، محمدعلی مجاهدی دبیر علمی بخش شعر کنگره، مهدی زنگنه دبیر علمی بخش نوحه کنگره و هادی جانفدا دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.

شعر آئینی بعد از ۱۱۰۰ سال به شکوفایی رسیده است

در این نشست، محمدعلی مجاهدی دبیر علمی بخش شعر کنگره در اسن نشست با بیان اینکه زمانی که بنا بود پیامبر(ص) دین خدا را به صورت علنی عرضه کند، همزمان بود با زمانی که شاعران در عصر جاهلی برای همطرازی با آثار خود حریف می‌طلبیدند، اظهارداشت: موضوع شعر در عصر جاعلی موضوعاتی شامل رزم، بزم، عیش و ... داشت و با روح معارف اسلامی تضاد داشت و پیامبر (ص) در گام اول آیات پایانی سوره شعرا را که می‌فرمود: « وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ؛ و شاعران را گمراهان پیروى مى کنند» خواندند و این حرکت موجب شد شعر عصر جاهلی در عرصه اسلام ورودی نداشته باشد لذا آنان شروع به مخالفت با پیامبر کردند.

وی افزود: شاعران آن دوران برای مقابله با پیامبر(ص)  اشعاری را به زبانی روان می سرودند و به کودکان آموزش می‌دادند تا در مسیر حرکت پیامبر(ص) در کوچه‌ها بخوانند، پیامبر (ص) فرمودند به خدا سوگند تحمل زخم تیر برای من راحت‌تر از شعر آن‌هاست لذا دو مرتبه به افرادی که طبع شعر داشتند فرمودند با آنها مقابله کنید که جبرائیل نیز شما را کمک خواهد کرد.

مجاهدی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی در انجمن‌های شعر آن دوران حضور پیدا می‌کردم و شعر آئینی و ولایی می‌خواندم، افزود: آنها با حضور و شعر خوانی من مخالف بودن و چندان برایشان خوشایند نبود اما بعد از انقلاب اسلامی، در این دو دهه شاهد شکوفایی شعر آئینی هستیم.

دبیر علمی بخش شعر کنگره ملی شعر اربعین با بیان اینکه هیچ شعری نتوانست پابه‌پای شعر آئینی در دوران اخیر رشد کند، افزود: امروز شاهد به گل نشستن نهال تنومند شعر آئینی بعد از سابقه ۱۱۰۰ هستیم البته در یان زمینه هنوز در عرصه توحید، اخلاق و عرفان متاسفانه کم‌کاری‌هایی داریم اما در حوزه‌هایی مانند مقاومت، پایداری و عاشورا آثار بسیار فاخری تولید شده است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر شاعران جوان آئینی توانسته‌اند عرصه ةای مغفول در حوزه عاشورا را با آثار خود پرکنند به طوری که می‌توانیم ادعا کنیم امروز به برکت انقلاب اسلامی و عنایت اهل بیت(ع) آثاری در قلمرو شعر آئینی آفریده شده است که غالب آنها سبقه ماندگاری دارد.

مجاهدی تصریح کرد: نوحه اثرگذاری بیشتری از شعر دارد اما آسیبةایش بیشتر است و باید در این عرصه دقت نظری بیشتری داشت.

شعر در دستگاه اهل بیت(ع) دارای جایگاه رفیعی است

محسن منصوری مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی و مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) نیز در این نشست اظهارداشت: نباید کرامت به دلیل مسئولیت داشتن در حوزه اربعین آستان قدس رضوی در این عرصه فعالیت دارد و معتقدیم در سال‌های اخیر پدیده نجات بخش اربعین توانسته فریادرس همگان باشد. الحمدلله این اجتماع اهل حق سال به سال پرشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تاکید بسیار داشتند که شعر و شاعر در موضوعات اجتماعی وارد شوند، تصریح کرد: هنر، شعر و نوحه از مهم‌ترین عوامل نشر اربعین هستند و باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری در حکم تولیت آستان قدس رضوی این نهاد را دارای ظرفیت عظیم فرهنگی دانستند و براین اساس که اربعین نیز عرصه نشر فرهنگ اهل بیت(ع) لذا تصمیم گرفتیم در زمینه ظرفیت فرهنگی این رخداد تلاش داشته باشیم.

منصوری گفت: ستاد اربعین آستان قدس رضوی در دو عرصه در موضوع اربعین خدمات رسانی دارد که عرصه اول حوزه خدماتی است که با استقرار موکب‌هایی در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند و در عرصه دوم حوزه فرهنگی است که از سال گذشته برنامه‌های مهم فرهنگی مانند تقدیم و تکریم منازل میزبان زوار، تقدیر و تکریم مواکب عراقی، اجرای طرح بانی زیارت برای اعزام محرومین، مسابقه بزرگ کتابخوانی  و برگزاری کنگره شعر اربعین را در دستور کار دارد.

مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) با بیان اینکه این برنامه‌ها به صورت کاملا مردمی برگزار می‌شود، افزود: این بنیاد مسئولیت پشتیبانی از این برنامه‌ها را برعهده دارد.

وی افزود: شعر در دستگاه اهل بیت(ع) دارای جایگاه رفیعی است لذا بنا داریم در بنیاد کرامت امام رضا(ع) کمک کنیم تا اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد.

انجمن‌های شعر آئینی ارتباط خوبی با کنگره اربعین دارند

جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) نیز در این نشست اظهارداشت: برنامه‌ها و طرح‌های مجمع شاعران از ابتدا تلاش شده است در حوزه کشوری و سراسری برگزار شود لذا برنامه‌ها براساس ماموریت‌های مقام معظم رهبری و بزرگان این عرصه در سه رویکرد پژوهش، آموزش و آفرینش همواره برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این کنگره ارتباطات خوبی انجم‌های شعر آئینی برقرار شده است، گفت: سال قبل در همایش سراسری شاعران آئینی ۷۰ نفر از انجمن‌دارهای این عرصه حضور پیدا کردند که نشان دهنده ارتباط خوب مجمع با تمامی عناصر این حوزه است.

حیدری گفت: فراخوان این کنگره اعلام شده است و کتابی نیز برگرفته از احادیث مرتبط با زیارت ائمه اطهار(ع) به ویژه اربعین به شاعران ارائه شده است و امیدواریم بتوانیم امسال کنگره خوبی را داشته باشیم.

نوحه موسیقی اجتماع میلیونی اربعین است

مهدی زنگنه دبیر علمی بخش نوحه کنگره ملی شعر اربعین نیز در این نشست گفت: یکی از تاثیرگذارترین محصولات در حوزه فرهنگ شیعه، شعر و نوحه است که شاید بتوان گفت نوحه تاثیرگذارتر از شعر است و نوحه از اثرگذارترین و مهمترین آداب و رسوم شیعیان بوده است .

وی افزود: هر جایی که پای توده مردم در میان است نوجه اثرگذار است و کار را پیش می‌برد به همین خاطر همه‌گیر شدن نوحه با یک شعر ساده بسیار راحت است به طوری که امروز شعر معروف مرحوم بهجت پدر آیت‌الله بهجت در تمامی هیأت‌ها مطرح است که «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است» و هر فردی که ارتباطی با هیأت داشته است، این شعر را شنیده و حفظ است.

زنگنه با بیان اینکه در دوره و عصر حاضر عظیم‌ترین حضور توده در مراسم اربعین رخ می‌دهد، گفت: برای بررسی اثرگذاری نوحه و شعر آئینی در واقعه بزرگ اربعین مشاهده می‌کنیم که در تمام طول سفر موسیقی هیأت وجود دارد حال این موسیقی نوحه ضبط شده استودیویی باشد و یا یک نوحه خوانده شده در هیأت است.

دبیر علمی بخش نوحه کنگره ملی شعر اربعین با بیان اینکه نوحه موسیقی اجتماع میلیونی اربعین است، گفت:در کنگره موکب کلمات بنا داریم در حوزه شعر آئینی، نوحه، تصنیف و سرود مرتبط با حوزه اربعین را مورد بررسی و داوری قرار دهیم.

تولید آلبوم صوتی ۱۰ قطعه شعر آئینی با صدای بهروز رضوی

هادی جانفدا دبیر اجرایی کنگره ملی شعر اربعین نیز در این نشست گفت: فراخوان ارسال آثار این جشنواره ده روزی ابلاغ شده است که یکی از برکات آن جمع‌اوری آثار مرتبط با حوزه اربعین است البته این تنها هدف نیست بلکه هدف اصلی این کنگره قله‌سازی و معرفی بهرتین‌ها در این عرصه است.

وی با اشاره به پیوست‌های رسانه‌ای کنگره موکب کلمات افزود: آلبوم صوتی با ۱۰ قطعه شعر آئینی با صدای بهروز رضوی در دست تولید است تا بتوان از این طریق فضاسازی لازم را در رسانه‌ها برای اربعین انجام دهیم. همچنین ۱۰ تا ۱۵ کلیپ تصویری نیز با موضوع شعرخوانی اربعین تولید خواهد شد.

جانفدا گفت: کنگره امسال در دوبخش شعر و نوحه برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا دهم شهریورماه مصادف با اول محرم فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و بناست با استفاده از آثار رسیده، کتاب اربعین تالیف می‌شود که ان شاء الله مجموع این برنامه‌ها مورد رضایت سیدالشهدا(ع) قرار گیرد.

اختتامیه کنگره موکب کلمات دهه سوم محرم در مشهد برگزار می‌شود

شمسیان، مسئول ارتباطات رسانه‌ای بناید کرامت امام رضا(ع) نیز در این نشست گفت: اختتامیه کنگره ملی شعر اربعین با عنوان موکب کلمات دهه سوم محرم در مشهد مقدس برگزار می‌شود و از آثار برتر تقدیر خواهد شد و در این مراسم از کارهای رسانه‌ای تولید شده نیز رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول