اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

آوازخوانی پدیده موسیقی مازندران در جشنواره ملی جوان

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هشتمین روز خود را به اجرای هنرمندان مازندرانی در بخش‌های دوتار، قرنه، آواز، سرنا، کمانچه، لَلِه‌وا و دسرکوتن اختصاص داد. مازنی‌ها پدیده آوازخوانی خود را در این رویداد ملی رو کردند.

آوازخوانی پدیده موسیقی مازندران در جشنواره ملی جوان

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: هنرمندان مازندرانی در هشتمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بخش‌هایی از قابلیت و زیبایی‌های موسیقی این منطقه را در حد و اندازه‌ای تحسین‌ برانگیز به نمایش گذاشتند.

 

در این روز هنرمندان مازندرانی در بخش‌های دوتار، قرنه، آواز، سرنا، کمانچه، لَلِه‌وا و دوسرکوتن در تالار رودکی و در مقابل دیدگان مخاطبان و هیأت داورانی متشکل از  ابوالحسن خوشرو، فضل‌الله دهقان، ارسلان طیبی و مسلم فهیمی برنامه خود را ارائه دادند.     

بخش اول برنامه را نوازندگان دوتار مازندران آغاز کردند. در رده سنی الف پارسا گلستانی، محمدحسین طیبی، آرمین بکروی، ابوالفضل عبدیان، سید مهدی انورا جمی ساداتی، امیرعلی خیاطی قاسم خیلی، سید امیررضا محمدی سید‌کلائی و محمد محمدی‌کیانی روی صحنه حاضر شدند. پس از آن مجید بتیار، امیرحسین یعقوبی، علیرضا پورحاجی، سیدعلی محمدسیدکلائی و امیرعلی جهانبخش در رده سنی ب و همچنین یاسر کعبه پنبه چوله از رده سنی ج به رقابت پرداختند.

 

ساز «قِرنِه» بخش بعدی برنامه روز هشتم بود که حسام بتیار و آرش احمدزاده از رده سنی الف روی صحنه حاضر شدند. سپس حسین جهانی‌نسب و امیرمحمد خطیبی از رده سنی ب و میلاد امینی از رده سنی ج در مقابل هیئت داوران قرار گرفته و قطعات خود را اجرا کردند.

و اما بخش دوم به آواز و سرنا اختصاص داشت و  آرمان فلاح‌پور و مهدی کارگرواسکسی از رده سنی الف به اجرای آواز پرداخت و پس از او، یونس قریشی امرئی از این رده سنی همچنین امیرحسین فضلی راد از رده سنی ب و امیرحسین جعفری و فرشید اسکندری از رده سنی ج به نوت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای آواز پرداختند.

 

پس از آواز، روایت موسیقی مناطق مختلف مازندران در بخش نوازندگی سرنا ادامه یافت. حسین جهانی‌نسب از رده سنی ب نخستین شرکت‌کننده این بخش بود. پس از او سید محمدرضا محمدی سیدکلائی، محمدرضا کاظمی لهمالی و امیرمحمد خطیبی از این رده سنی و محمد الیاسی از رده سنی ج مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

نوازندگی سازهای کمانچه، لَلِه‌وا و دسرکوتن (نقاره) بخش سوم و پایانی روز هشتم جشنواره موسیقی جوان را به خود اختصاص داد که اجراهای خوبی به نمایش گذاشته شد.

 

در بخش کمانچه، حسام بتیار از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد پس از او مهدیس فقهیان، مهدی شیخ نژاد، سینا معصوم‌نیا و نیایش طالبی از این رده سنی، صالح جعفری، سعید ضیایی، گلمهر عالمی، کمیل مسلمی پرکوهی و سیدمحمدرضا محمدی سیدکلائی از رده سنی ب و آرمین باکویی، علیرضا رسولی، پویا محسنی، فرشید اسکندری و پیام درواح کنگلوئی از رده سنی ج به اجرای قطعات خود پرداختند.

 

در بخش ساز لَلِه‌وا، محراب قیاسی، نیما اصغری ولیک‌چالی، رضا کاظمی، علی‌اصغر زارع، علی قلیان، محمد ندامانی، سیدابوالفضل مختاری سنگدهی و آرین قربانی از رده سنی الف، حسین جهانی‌نسب از رده سنی ب و میلاد امینی، پویا محسنی و جواد محسن‌تبار از رده سنی ج به‌ نوبت قطعات خود را به اجرا گذاشتند.

 

در آخر نوبت به ساز دسرکوتن رسید و امیررضا طیبی از رده سنی الف نخستین شرکت‌کننده این ساز بود. پس از او کوثر مصطفی‌پور، محمدحسین طیبی، سیدامیررضا محمدی سیدکلائی و هستی حسن‌نژاد از این رده سنی، همایون حسینی ماچکه‌پشتی، مجید بتیار و محمدرضا کاظمی‌لهمالی از رده سنی ب و توحید حیدری و سجاد پاریاوفلاح از رده سنی ج آخرین نفرات اجرا کننده در هشتمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.

 

اجراهای روز هشتم در سطحی بسیار رضایت‌بخش و امیدوار کننده به اجرا درآمد. این را اول از همه می‌شد از استقبال و رضایت مخاطبان حاضر در سالن و دوم از خرسندی هیات داوران دید و متوجه شد. به حدی سطح هنرمندان این روز خوب و کم‌نقص بود که باعث خوشحالی و تعجب داوران و کارشناسان حاضر در سالن شده بود.

 

اگر بخواهیم روز هشتم را که به هنرمندان مازنی اختصاص داشت با روزهای اجرا شده قبل‌تر دیگر استان‌ها مقایسه کنیم بی‌شک مازنی‌ها یکی از دو استان برتر این رویداد تاروز هشتم بوده‌اند.

بخش صبح که به سازهای دوتار و قرنه اختصاص داشت با حضور پرتعداد نوازندگان شرکت‌کننده همراه بود که این خود نویدبخش آینده‌ای بهتر برای حفظ این میراث گرانبها خواهد بود. نوازنده‌های نوبت صبح اغلب کار خودرا با اجرای مقام‌های محلی مازندران و بویژه شرق مازندران آغاز کردند. خوبی اجراهای بخش دوتار این بود که نوازنده‌ها با حفظ اصول سنتی موسیقایی از تکنیک و توانایی و مهارت بالایی در نواختن سازهای خود برخوردار بودند و بویژه دو نوازنده دوتار که به راحتی پاساژهای سرعتی را از بالادسته تا پایین دسته و بالعکس به راحتی و با سرعت اجرا می‌کردند. تکنیک‌هایی که به طور معمول دوبرابر سن این نوازندگان زمان برای فراگیری و اجرای درست آن‌ها نیاز است و این تنها نشان از نبوغ این هنرمندان دارد که تمام معیارها را با استعداد و پشتکار خود جابجا کرده‌اند.

 

و اما بخش بعد از ظهر که با آواز شروع شد. همان که نفر اول آواز نوجوانی حدود ۱۰ ساله به روی صحنه آمد و با توانایی شگفت‌آور خود همه را از مخاطبین حاضر در سالن تا تمام اعضاء هیات داوران را بر صندلی‌ها میخکوب کرد. تسلط  آرمان فلاح‌پور این نوجوان کم سن و سال بر اجرای تحریرها و غَلت‌های بسیار دشوار و فواصلی که اجرای تحریر روی آن‌ها به غایت دشوار است، نبوغ این هنرمند را هرچه بیشتر نمایان می‌ساخت. در بخشی از آوازخوانی او، که از اوج به سمت فرود در حال اجرا بود به یکباره از یک نُت پایه با اشاره‌ای به نتی زینتی و عَرَضی «کُرُن»(ربع پرده) که با کششی حرفه‌ای همراه بود و احساس هر شنونده‌ای را قلقلک می‌داد کار را برای داوران یکسره و برای باقی شرکت‌کنندگان دشوار کرد.

 

آواز خوانی این نوجوان کم سن و سال به حدی اثرگذار بود که من را بر آن داشت اطلاعاتی از او کسب کنم و بلافاصله در اولین سرچ اینترنتی ویدیویی از او دیدم که سال گذشته «کیهان کلهر» از او به اشتراک گذاشته بود و او را آینده موسیقی مازندران نامیده بود و در آن پست فقط ۱۵۹ هزار نفر از خواندن او دیدن کرده بودند.


آرمان فلاح‌پور پدیده خوانندگی محلی مازندرانی

 

مواجه شدن با اینچنین پدیده‌هایی لزوم برگزاری و تداوم جشنواره ملی موسیقی جوان را بیش از پیش نمایان می‌سازد. البته جشنواره جوان از این نمونه‌ها در سال‌ها و دوره‌های گذشته داشته که برخی از آن‌ها به مراتبِ قابل توجهی رسیده‌اند. 

 

 

بی‌شک جشنواره ملی موسیقی جوان در دوره‌های گذشته ثابت کرده که می‌تواند به رشد موسیقی کشور کمک کند. داوران این روز هم چون داوران دیگر روزها بر ارتقاء کمّی و کیفی این دور از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل تاکید داشتند تنها موردی که داوران نسبت به آن انتقاد داشتند اجرای رپرتوارها و قطعات تکراری توسط هنرمندان شرکت‌کننده بود و اینکه می‌توانست با اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی بهتر تنوع اجراها را ارتقاء بخشید.

 

در مورد ارتقاء کمی و کیفی همین که در دوره نهم جشنواره تنها ۵ نفر از استان مازندران شرکت کرده بودند و امسال در دوره سیزدهم این رقم به ۶۰ نفر افزایش یافت که چشم‌اندازی دلگرم‌کننده و امیدبخش را پیش روی دلسوزان و علاقمندان به حفظ میراث کهن موسیقی مقامی اقوام مختلف کشور عزیزمان قرار می‌دهد.

 

ارسلان طیبی از اعضای هیأت داوران بخش موسیقی مازندران در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: امروز واقعا اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و رقابت‌ها خیلی به هم نزدیک بودند و به همین دلیل کار اعضای هیأت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده بسیار سخت شده است. ما در مجموع سعی کردیم نفراتی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم که کمترین میزان اشتباهات را در بین تمامی شرکت‌کنندگان داشته باشند.

طیبی در مورد تاثیر جشنواره موسیقی جوان و لزوم تداوم آن افزود: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ است و تأثیر این جشنواره بر روی جوانان بسیار زیاد است. بنده در دوره نهم جشنواره که برای نخستین بار به عنوان داور شرکت کردم، تنها پنج نفر از استان مازندران شرکت کردند اما در حال حاضر بیش از شصت نفر به مرحله نهایی راه یافتند. تداوم جشنواره باعث می‌شود که جوانان تشویق شوند و به دنبال موسیقی نواحی منطقه خودشان می‌روند. حدود بیست سال پیش نوازنده لَلِه‌وا و دوتار به اندازه انگشتان دو دست نداشتیم اما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که استقبال از جشنواره چقدر زیاد شده که همین باعث گرایش بیشتر جوانان به هنر و دوری از آسیب‌های اجتماعی این روزها و مهم‌تر از همه آسیب‌های فضای مجازی و اینترنت می‌شود.

فضل‌الله دهقان نوازنده پیشکسوت کمانچه محلی و مقامی مازندران و عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی مازندران نیز در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره توضیح داد و گفت: امسال نوازندگان جوان در مقایسه با هنرمندان سال‌های گذشته بسیار بهتر بودند. البته تمام نوازندگانی که در این دوره حضور داشتند، در دوره گذشته نیز شرکت کرده بودند و طبیعتا یک سال تمرین کردند و این تمرین‌ها باعث شد که کیفیت اجراهایشان خیلی بهتر شود و بنده بسیار امیدوار شدم که روز به روز این نوازندگان جوان پیشرفت می‌کنند و طبیعتا موسیقی مازندران نیز پیشرفت می‌کند.

وی در ادامه و در وصف شرکت‌کنندگان روز هشتم افزود:  آنقدر اجراهای امروز خوب بود که من در هیچکدام از اجراها نقطه ضعفی مشاهده نکردم ضمن اینکه اجراها بسیار فشرده و خوب بود که کار را برای اعضای هیأت داوران بسیار سخت کرده است. واقعا آنقدر سطح رقابت‌ها به هم نزدیک بود که بسیاری از نوازندگانی که متأسفانه مقامی کسب نمی‌کنند، لایق این بودند که جزو برترین‌ها قرار گیرند. جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق فرخنده و خوب است منتها به این شرط که جشنواره ادامه داشته باشد و دچار مسائل حاشیه‌ای مختلف نشود. اگر این جشنواره تداوم داشته باشد به طور قطع می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند و یقینا به آینده امیدوار شد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول