اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

صدا و سیما باید پیشانی رسانه‌های انقلابی باشد

رئیس سابق دفتر صدا و سیما در سوریه گفت: صدا و سیما باید پیشانی رسانه‌های انقلابی باشد.

 صدا و سیما باید پیشانی رسانه‌های انقلابی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن شمشادی بعد از ظهر امروز در آیین اختتامیه سومین جشنواره «دین و رسانه» در همدان ضمن گرامیداشت یاد 8 هزار شهید دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم استان همدان اظهار کرد: اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم حتی در بالاترین جایگاه نیز نخواهیم توانست حق مطلب را ادا کنیم.

وی با بیان اینکه مقوله سواد رسانه‌ای 50 سال است که در دنیا مطرح است افزود: این مطلب در سال 1960 میلادی برای نخستین بار در دنیا مطرح شد و در کشور ما هم چند سالی است که مطرح شده است.

این فعال رسانه با بیان اینکه اساساً مقوله رسانه بر اساس تکنولوژی ساخته شده و مقوله‌ای وارداتی است گفت: سواد رسانه‌ای موضوعی بین‌المللی است و درک مبتنی بر مهارت که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و محتواها را تشخیص داد و انتخاب کرد که کدام تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: افراد بسیاری در برابر مقوله سواد رسانه‌ای مقاومت کرده و معتقدند تبلیغ باید مثل گذشته پیش رود و عرصه‌های مختلف تبلیغ را نمی‌خواهند بشناسند.

شمشادی با تأکید بر اینکه آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌برداری از رسانه‌ها مد نظر است گفت: ما باید به جایی برسیم که توانایی دسترسی به اطلاعات و تولید محتوا به اشکال مختلف را از رسانه‌های مختلف داشته و ارزیابی و تحلیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سواد رسانه‌ای به ما می‌آموزد مطالب و محتوا را خوب درک کنیم بیان کرد: باید روش‌هایی که رسانه‌های غربی در شکل‌گیری اذهان ما دارند را بفهمیم و اطلاعات دروغی که می‌دهند را تشخیص دهیم تا تحت تاثیر آن قرار نگیریم.

این خبرنگار پیشکسوت صدا و سیما با تأکید بر اینکه سواد رسانه‌ای می‌آموزد که قسمت‌های مغفول را کشف کنیم افزود: مفاهیم سواد رسانه‌ای در سه سطح در جامعه مطرح می‌شود که یک سطح عمومی، متوسط و پیشرفته دارد.

وی ادامه داد: سطح عمومی چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن، سطح متوسط چگونگی فهم اهداف رسانه و سطح پیشرفته چگونگی همراه شدن با مخاطبان خود را نشان می‌دهد.

شمشادی با تأکید بر اینکه مردم دنیا باسوادتر شده‌‌اند و در تغدیه خبری خود حساس‌تر، بر ضرورت توجه به اختصار در اخبار تأکید کرد و و بیان کرد: کسانی که در اختصار و ایجاز تبحر دارند، برندگان فضای مجازی و رسانه هستند.

وی با بیان اینکه جذابیت در پیام، محتوا، عکس و گرافیک خبر نیز مهم است اظهار کرد: باید در پیام‌ها از حواشی پرهیز کرد و به اصل مطلب پرداخت.

این فعال عرصه رسانه از خبرنگاران خواست برای ایجاد پیام در فضای مجازی ساده و روان بنویسند و از کلمات سخت و پیچیده استفاده نکنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چرایی عملکرد پدافندی صدا و سیما اظهار کرد: صدا و سیما باید پیشانی رسانه‌های انقلابی باشد اما از برخی مدیرانی استفاده می‌کند که اعتقادی به غیرپدافندی نبودن ندارند و تخصصی نیستند، در برخی از موارد نیز از مدیرانی استفاده می‌کنند که از خودشان کمتر فعال هستند.

شمشادی گفت: البته این مورد که مدیران خوب نیز در این مجموعه وجود دارند را نیز کتمان نمی‌کنم اما در مجموع معتقدم صدا و سیما از تخصص و تعهد به آن معنا که باید استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون نیز ساختمان صدا و سیما همان ساختمان است و با وجود افزایش شبکه‌ها تفکر همان تفکری است که شهید آوینی را جلوی در نگه داشت گفت: تا زمانی که مدیریت ارشد صدا و سیما نگاه انقلابی بودن را در عمل نداشته باشد، نیروها تفکر انقلابی نداشته باشند و یا اگر دارند فاقد تخصص باشند، وضعیت همین است.

این خبرنگار سابق صدا و سیما با تأکید بر اینکه رویکرد منفعلانه باید تبدیل به نگاه فعالانه شود افزود: باید تولید محتوا به قدری باشد که کسی نتواند تفکرات خود را قالب کند.

انتهای پیام/89003/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول