اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: با 6 قدرت بزرگ جهانی پشت یک میز نشستیم و افتخار می‌کنیم که وابسته به هیچکدام نیستیم

وزیر امور خارجه گفت: برای ما بزرگترین افتخار است که وقتی در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شویم علی‌رغم همه سختی‌ها می‌توانیم در برابر 6 قدرت بزرگ جهانی پشت یک میز بنشینیم و افتخار کنیم که وابسته به هیچکدام از آنها نیستیم.

ظریف: با 6 قدرت بزرگ جهانی پشت یک میز نشستیم و افتخار می‌کنیم که وابسته به هیچکدام نیستیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (سه‌شنبه) در نشستی با حضور رئیس جمهور، معاونان و مدیران وزارت خارجه در محل این وزارتخانه، در سخنانی خطاب به روحانی که به دیدار او آمده بود، گفت: حضرتعالی به عنوان فردی که شاید با سابقه‌ترین مسؤول جمهوری سالامی در حوزه دیپلماسی باشید، در کنار مقام معظم رهبری که الان بعید است کسی به اندازه مقام معظم رهبری و حضرتعالی از گذشته دور از ابتدای انقلاب و حتی قبل از انقلاب در حوزه سیاست خارجی ورود داشتند، بعد از فوت مرحوم ‌آیت‌الله هاشمی که ایشان هم در این حوزه از قبل از انقلاب نگرانی و نظر داشتند، بهتر از هر کسی می‌دانید که دیپلماسی یک واقعیت انکارناپذیر حیات سیاسی یک کشور است و دیپلماسی یک واقعیت و نیاز جدید هم نیست. 

 

 

وی افزود: از زمان‌های باستان اگر به نقش‌های تخت جمشید توجه کنید ورود فرستادگان و دیپلمات‌ها را حتی در آن زمان هم می‌بینید، لذا دیپلماسی یک عنصر غیرقابل انکار در حیات سیاسی کشورهاست. دیپلماسی یک نیاز و ضرورت است و این نیاز و ضرورت به شکل‌های مختلف در دوران‌های متفاوت انجام شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ما سیستمی در وزارت خارجه داریم به اسم «چاپار» برگرفته از روشی که در گذشته پیام‌ها رد و بدل می‌شد، اظهار داشت: تا امروز که دیپلماسی ابعاد گسترده پیدا کرده است. دیپلماسی رسمی، نیمه رسمی، غیررسمی، اقتصادی، فرهنگی، ارزشی، عمومی، دوجانبه و چندجانبه و حوزه‌های متعدد دیپلماسی در دنیا وجود دارد و لامحاله (به ناچار) همه کشورها لابد از این هستند که از این حوزه‌ها استفاده کنند و هر کس در دنیا از اینها استفاده نکند از یک حوزه مهم قدرت ملی عقب افتاده است.

*دیپلماسی یک منبع قدرت در کنار سایر منابع قدرت

وزیر خارجه با بیان اینکه قدرت امروز متنوع شده و مراکز و منابع قدرت تغییر کرده است و دیپلماسی یک منبع قدرت در کنار سایر منابع قدرت از جمله قدرت اقتصادی، نظامی، همبستگی داخلی، گفت: اینکه شما بتوانید به خوبی منعکس کننده منابع درونی قدرت باشید، خود یک منبع قدرت است.

وی یادآور شد: البته دیپلماسی می‌تواند دیپلماسی وابسته باشد که حتما هزینه بالایی ندارد و ممکن است دستاوردهای ظاهری زیادی داشته باشد، چون با اتکا بر یک قدرت خارجی دیپلماسی شکل می‌گیرد. موهبت بزرگی که انقلاب اسلامی نصیب جمهوری اسلامی و ایران کرده این است که دیپلماسی ما بعد از انقلاب مبتنی بر مردم ما و بر حمایت مردم ما شده است و این ممکن است دیپلماسی ما را دشوار کرده باشد، ولی آن را بسیار مؤثر و اثرگذار در سطح جهانی و بسیار با حیثیت و آبرومند کرده است.

به گزارش فارس، ظریف افزود: اینکه ما برای اینکه در حوزه بین‌المللی حضور پیدا کنیم نیاز به اجازه گرفتن از این و آن نداریم، اینکه ما می‌توانیم با تکیه بر داشته‌های خودمان، توانمندی‌های خودمان و مردم خودمان در صحنه بین‌المللی حاضر شویم، یک عقبه پر قدرت در اختیار دیپلماسی جمهوری اسلامی و یک وظیفه سنگین هم قرار داده است. 

*نمی‌توانیم در دیپلماسی خودمان از مردم خرج کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در دیپلماسی خودمان از مردم خرج کنیم. ما متکی به مردم هستیم، اما هزینه دیپلماسی ما نباید بر گُرده (شانه) مردم تحمیل شود. این مردمی که ما همه چیز خود را از آنها داریم، این مردمی که ما استقلال‌مان، تمامیت ارضیمان، اقتدارمان، آبرو و حیثیت و سربلندی خود را از این مردم داریم و به فرموده حضرت امام (ره) ولی نعمت ما هستند و به فرموده مقام معظم رهبری رایشان حق الناس هستند و ما موظف به پاسداری از حقوق این مردم هستیم، این مردم نباید برای دیپلماسی ما هزینه بدهند.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: این مردم به اندازه کافی به ما قدرت دادند که در صحنه دیپلماسی عمل کرده و تلاش کنیم از هزینه‌های مردم کم کرده و به معیشت آنها کمک کنیم، این دستورکاری بوده که در دولت تدبیر و امید با نظر حضرتعالی مبنی بر تعامل سازنده و مبنی بر اینکه سیاست خارجی باید کمک کار توسعه اقتصادی و در خدمت پیشرفت کشور باشد، عنوان شده و هدفی است که همکاران من در وزارت خارجه از دوران ریاست جمهوری حضرتعالی این هدف را دنبال کردند. 

*هیچکس در دنیا دیپلماسی مستقل را بر نمی‌تابد

وزیر خارجه عنوان کرد: دیپلماسی مستقل در کنار مزایای بسیار بسیار بزرگی دارد یک چالش سنگین هم دارد و آن این است که هیچکس در دنیا دیپلماسی مستقل را بر نمی‌تابد.

وی افزود: دیپلماسی مستقل باید در دریای طوفانی روابط بین‌الملل بتواند با استفاده از موقعیت‌ها و ظرفیت‌های ویژه راه باز کند و این راه را به جلو ببرد. راهی در برابر دیپلماسی مستقل از قبل گشوده نیست، این راه باید گشوده و تلاش بشود.

ظریف با بیان اینکه وظیفه همکاران من بسیار دشوار، ولی در عین حال بسیار شیرینی بوده، خاطرنشان کرد: هفته گذشته که برنامه تودیع آقای مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه را داشتیم ایشان گفت من 38 سال کار کردم ولی از این کار لذت بردم، عشق من این کار بود. به خاطر اینکه ما احساس می‌کنیم هر لحظه از اقدامات ما شیرینی و حلاوت خدمت به مردم را دارد و شیرینی و حلاوت نوکر مردم بودن را دارد و این برای ما بزرگترین افتخار است که وقتی در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شویم، علی‌رغم همه سختی‌ها می‌توانیم در برابر 6 قدرت بزرگ جهانی پشت یک میز بنشینیم و افتخار کنیم که وابسته به هیچکدام از آنها نیستیم.

وی یادآور شد: ضمن اینکه دوست داریم روابط خوب داشته باشیم، اما وابستگی را برنتابیده‌ایم و توانسته‌ایم با اتکا به این مردم این شیرینی را در روابط خارجی تجربه کنیم که مستقل بودن هم سخت است و هم شیرین.

وزیر خارجه افزود: این را ما مدیون این مردم هستیم و حتی برای این هم طلبی از مردم نداریم و موظفیم در خدمت این مردم بزرگ باشیم. هر زحمت و سختی برای همکاران بنده این شیرینی را به همراه داشته و این کار دیپلماسی را برای ما که بسیار کار دشوار و سهمگینی در صحنه واقعیات روابط بین‌الملل است بسیار شیرین کرده، نه آسان.

 

 

* قدردانی ظریف از حمایت‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور از وزارت امور خارجه

وی خطاب به روحانی گفت: از حضور جنابعالی در وزارت خارجه در شرایط ویژه‌ای که با بی خردی مسئولان آمریکایی مواجهیم که خیال می‌کنند سیاست قلدری، چماق برداری و قانون‌شکنی می‌تواند در دنیا راهگشا باشد و بحمدالله شاهد بوده‌ایم این سیاست هر روز در دنیا منزوی‌تر می‌شود، سپاسگزارم. در این شرایط حساس که آنها نشان دادند که به دیپلماسی پشت کرده‌اند و دیپلماسی را قبول ندارند، حضور حضرتعالی در وزارت امور خارجه دلگرمی بسیاری مهمی برای همکاران بنده است.

ظریف گفت: حمایت‌هایی که حضرتعالی از وزارت خارجه داشتید، حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری همواره از وزارت امور خارجه داشتند در این صحنه نبرد سهمگین همکاران بنده را بسیار دلگرم کرده و ما امروز سپاسگزار حضور حضرتعالی در وزارت خارجه هستیم و امیدواریم از بیانات و راهنمایی‌ها شما استفاده کنیم.

به گزارش فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در وزارت امور خارجه حضور یافت و با ظریف و معاونان و کارکنان وزارت خارجه دیدار و به ایراد سخنرانی پرداخت. حضور روحانی در محل وزارت خارجه پس از تحریم روز پنجشنبه دهم مرداد ماه ظریف از سوی آمریکا صورت می‌گیرد.

صبح دیروز (سه‌شنبه) نیز علی لاریجانی رئیس مجلس و بعدازظهر نیز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و معاونان دفتر رئیس جمهور در محل وزارت خارجه حضور یافتند و با ظریف دیدار و حمایت خود را از وزیر خارجه اعلام کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول