اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ارس؛ زیبایی و دیگر هیچ/ دست با برکت مردم و خواب سنگین مدیران در اردوهای جهادی

اینجا ارس است، سرزمین زیبایی‌ها؛ این شعار مدیران این منطقه است. آنهایی که چشم بر واقعیت زندگی مردم مرزنشین بسته‌اند.

ارس؛ زیبایی و دیگر هیچ/ دست با برکت مردم و خواب سنگین مدیران در اردوهای جهادی

خبرگزاری فارس، تبریز. می‌گویند منطقه ارس هر سال 7 میلیون گردشگر دارد و من یکی هستم از آن 7 میلیون مسافری که زیبایی اجناس خارجی و ساختمان‌های لوکس در یک شهر مرزی آنها را به جلفا می‌کشاند.

آری جلفا زیبا بود ولی در نگاه اول، آنگاه که دیدم آنچه را که دیگران کمتر می‌بینند، دیگر جلفا برایم زیبا نبود، هر چه بود زشتی بود و پلشتی.

او گرسنه است در سرزمین زیبایی‌ها!!

او گرسنه بود. می‌گفت برایم خانه نسازید که من گرسنه‌ام. اول سیرم کنید!!  پیرمرد نابینای 80 ساله زانوهایش از کار افتاده بود. پیرزنِ خانه هم 79 ساله بود و نگاه پر از نجابت پرشکایتش انسان را از درون به آتش می‌کشید. وارد خانه که می‌شوی دالان تنگ و تاریکی شما را می‌برد تا اتاق و آشپزخانه که وسطش تیر چوبی کار گذاشته‌اند تا سقف نریزد. خانه کاهگلی 50 یا 60 ساله‌ای که با وصله‌هایی از هر طرف سرپاست.

یکی از همراهانمان برایشان نان و خرما، میوه و لوازم خوراکی آورده بود. می‌گفت دفعه قبل که آمده، این زن و شوهر کهنسال یک هفته تمام با نان خالی افطار کرده بودند.

مگر نه اینکه معصوم (ع) فرمود، جریان کاخ و کوخ را. یا مگر نفرمود اگر بدانید و سر بر بالین آرامش بگذارید از امت من نیستید.

آری! باید به مسلمان بودن و انسان بودنمان تردید کنیم.

اینجا ارس است. سرزمین زیبایی‌ها ! این شعار مدیران این منطقه است. آنهایی که چشم بر واقعیت زندگی مردم مرزنشین بسته‌اند.

به شاهمار می‌روم، به سیلگرد، به الوان، به هادیشهر، به افشار و به ....  همه جا قصه همین است. وای بر ما!
 

برج‌هایی که جلوی آفتاب را گرفتند!/ دست پربرکت مردم و خواب سنگین مدیران

او خود را سرباز و فرزند روح‌الله می‌نامد، اسمش را نمی‌گوید، همین قدر که آمده تا دست محرومان را بگیرد.

اردوهای جهادی چندین سال است که در این منطقه شکل گرفته و جوانان و نوجوانان علاقمند را به روستاها و مناطق محروم کشانده است.

مسوول بسیج دانشجویی جلفا از قدرت مردم و برکت کمک‌های مردمی می‌گوید. او معتقد است مردم که کمک می‌کنند، کار برکت می‌گیرد اما گله‌مند است. از دولت و دولتمردان.

از شهرداری گرفته تا منطقه آزاد، ظاهرا کمکی نکرده‌اند یا حداقل کم گذاشته‌اند. اما سربازان رهبر بیدارند و به خواب رفتگی مدیران دولت را جبران می‌کنند!

به گفته علی زینالی بنا و کارگر، گچ‌کار و سفیدکار، برقکار و جوشکار با یک پیامک جهادی در پروژه‌های بسیج حاضر می‌شوند و رایگان و با عشق خدمت می‌کنند.

او در عین حالی که قدردان کمک‌های کمیته امداد، بهزیستی و امام جمعه جلفا و هادیشهر است از دستگاه‌هایی که توان پشتیبانی دارند اما حتی کامیون خالی!! را از آنها دریغ می‌کنند گله‌مند است.

می‌گوید: مسوولان باید بدانند، برج‌هایی که مجوز آنها را داده‌اند مانع رسیدن نور آفتاب به محرومان شده و خیلی‌ها در زیر پای همین برج‌ها و مجتمع‌های تجاری له شده‌اند اما آنها را نمی‌بینند.

زینالی، تعداد خانه‌های محروم شناسایی شده در سال 98 در این منطقه مرزی را 20 مورد عنوان می‌کند که حالا 6 واحد از آن در حال احداث است. هرچند معتقد است، توانایی مدیریت احداث تمام پروژه‌ها را دارند اما به مساعدت مسوولان امیدی ندارند.

اما همین اندک یاری را هم تقدیر می‌کند. شورای شهر و منطقه آزاد هم کارهایی جزیی کرده‌اند و وعده‌هایی داد‌ه‌اند اما فعلا عملیاتی نشده و پیگیری‌ها بی‌جواب مانده است. 

بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز هم چندسالی است به این منطقه توجه دارد. اردوی جهادی دانشجویان بسیجی در روستای کومار مستقر می‌شود و چند پروژه را هم انجام داده است.

 مسوول بسیج دانشجویی جلفا می‌گوید: 6 گروه جهادی هم با 66 نفر در نوروز به استان‌های کرمانشاه، گلستان و لرستان اعزام شده‌اند که به‌غیر از بسیج دانشجویی استان و مردم خیر منطقه جلفا هیچ پشتیبانی خاصی از  طرف دستگاه‌های دولتی باوجود مکاتبات و پیگیری‌ها به‌ویژه از منطقه آزاد ارس و فرمانداری صورت نگرفت.
 

درمان، تحصیل و ازدواج

پدر خانواده از دنیا رفته است اما کمی زود! دختران در حال تحصیل هستند و یکی از آنها اول ابتدایی است. گروه جهادی برایشان خانه می‌سازد اما گروه‌های جهادی در کنار ساخت و ساز به خدمات درمانی و مشاوره و مساعدت تحصیل و ازدواج هم می‌پردازند. 

مادر خانواده نگران اشتغال، تحصیل و آینده دختران است. همه چیز که ساختن خانه نیست. امیدوار شده‌اند با آمدن گروه جهادی،

دخترک ما را که می‌بیند چشمانش برق می‌زند و خوشحال است در دنیای کودکی خودش. سر به زیر می‌اندازم از خجلت.

مسوول گروه جهادی می‌گوید: تا حالا ده‌ها جهیزیه برای نیازمندان تهیه کرده و تحویل داده‌ایم. پزشکان خیری داریم که همزمان با فعالیت گروه‌های جهادی در روستاها خدمات درمانی رایگان انجام می‌دهند. 
 

گروه جهادی بنام شهید مدافع حرم؛ عباس عبدالهی

اسم گروه را گذاشته‌اند شهید حاج عباس عبدالهی، او اهل مرند بوده اما دوستان و علاقمندان زیادی در جلفا دارد. سال‌ها با آنها رفت و آمد داشته و چند سال قبل در راه دفاع از حریم حرم آل‌ الله (ع) به شهادت رسیده است. 

از او می‌پرسم. می‌گویند مردی مردم‌دار و مهربان با صفاتی که جمیع صفات یک قهرمان و پهلوان است.

حالا به تاسی از این مردِ مرد، مردان دیگری دارند کار جهادی می‌کنند و عده‌ای دیگر در پشت عناوین دهن پرکن به وقت ضرورت و نیاز به سراغ شهدا می‌آیند.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول