اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانشگاه آزاد آموزش را با محور اشتغال‌زایی در دستور کار دارد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدل استقرار تجمیع یافته مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی واحد تبریز می‌تواند الگوی خوبی برای سایر واحدهای دانشگاهی باشد.

دانشگاه آزاد آموزش را با محور اشتغال‌زایی در دستور کار دارد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید شده که محور و پیشران پیشرفت کشور علم و فناوری است، در همین راستا رسالت اجتماعی دانشگاهها بیشتر از گذشته اهمیت یافته است.

وی با اشاره به رویکرد مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مسؤولان دانشگاه رسالت‌های اجتماعی را به طور ویژه در دستور کار قرار داده‌اند و سعی بر این دارند که نقش آفرینی‌های اجتماعی دانشگاه را در سطح کشور پررنگ تر کنند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همه برنامه‌ریزی هایی که در دانشگاه انجام می شود، در راستای حرکت به سمت تحقق رسالت‌های اجتماعی معطوف می شود. به عنوان نمونه تصمیم بر این است که اگر آموزشی در دانشگاه انجام می شود در راستای اشتغال‌زایی در جامعه و ایجاد زمینه اشتغال جوانان باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور خود را موظف به پاسخگویی به نیازهای جامعه و کشور می داند. بنابراین سعی شده در تنظیم بودجه آتی این موارد نیز مد نظر قرار گیرد.

 نگاهداری با اشاره به توافقات سازمان مرکزی با استان‌ها، گفت: هیچ فعالیتی نباید خارج از ردیف بودجه واحدهای دانشگاهی انجام شود. در نتیجه باید با برنامه ریزی دقیق، در تنظیم و تصویب بودجه‌ نهایت دقت بکار برده شود.

وی به مأموریت‌های جدید دانشگاه در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان و تقاضا برای آموزش عالی، به خاطر کم شدن جمعیت جوان کشور رو به افول است و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی هم از این موضوع مبرا نیستند. ولی می توان با مدیریت هوشمند و کارآمد این بحران را نیز پشت سر بگذاریم.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات امنای استان آذربایجان شرقی ادامه داد: مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی آموزش را با محور اشتغال زایی در دستور کار خود قرار داده است و به استانها اجازه داده راه اندازی رشته‌ها و محور برنامه‌ریزی و چرخش و جابجایی رشته ها اقتصاد شهری و صنایع محلی و آمایش سرزمینی باشد. به عنوان مثال رشته هایی در استانها تصویب شود که صنعت و اقتصادش در آن منطقه وجود داشته باشد تا اشتغالزایی دانش‌آموختگان آن استان در منطقه امکانپذیر باشد.

وی به برنامه علمی پایش دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح باید موضوعات طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه های اساتید و دانشجویان در واحدها متناسب با موضوعات و نیازهای محلی و منطقه ای انتخاب شود تا توان پژوهشی دانشگاه در خدمت حل مسائل و مشکلات کشور در مناطق مختلف قرار گیرد.

 نگاهداری با بیان اینکه بیش از 7 هزار موضوع پایان نامه در سامانه پایش وارد شده است ادامهداد: در این سامانه برای هر استان موضوعات محوری با توجه به صنعت و اقتصاد آن استان در سامانه پایش آورده شده است.

وی گفت: همچنین ایجاد رشته های جدید با توجه به نیازهای منطقه و امکان چرخش رشته ها در واحدهای دانشگاهی استانها فراهم شده است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به ضرورت و اهمیت آموزش‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: سعی بر این است دانشجویان در کنار آموزش مباحث تئوری از مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در این راستا در برخی واحدهای دانشگاهی استانها، مدارس و آموزشکده‌های مهارتی راه‌اندازی شده است ودر نظر است این طرح در اکثر واحدهای دانشگاهی کشور اجرا شود.

 نگاهداری با بیان اینکه در حوزه پژوهش پاسخگویی به نیازهای کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم دارد یک الگوی پیشرو در پاسخگویی به نیازهای کشور باشد، بنابراین صنعت چرم و کفش تبریز، حل بحران حوضه آبریز دریاچه ارومیه، موضوع محوری پایانان‌نامه‌‌ها در استان آذربایجان شرقی تعیین شده است.

وی راه‌اندازی مرکز خدمات آزمایشگاهی را از دیگر برنامه های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: مجموعه بی‌نظیر شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد نه تنها به دانشجویان خود، بلکه به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و سایر مراکز آموزش عالی و صنایع کشور تا حد توان خدمات آزمایشگاهی تخصصی ارائه دهد.

رییس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه به فعالیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مراکز مکلفند بیشتر طرح‌های برون دانشگاهی را مورد توجه قرار دهند. چرا که طرح‌های برون دانشگاهی احتمال الگوی نیاز محور و تقاضامحور بودن پژوهش های مراکز تحقیقاتی را بیشتر می کند چرا که دارای کارفرما مشخص است که حاضر است برای رفع نیاز واقعی خود هزینه بپردازد.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه فناوری و نوآوری تمرکز ویژه دارد چراکه سعی دارد اشتغال دانشجویان از طریق راه‌اندازی مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و تولید و تجاری سازی محصولات تحقق یابد.

 نگاهداری بیان داشت: سراهای نوآوری محل اجتماع شرکت های دانش بنیان و کار آفرین، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و محل اتصال آنها به اتاق های بازرگانی و صنایع استان‌هاست که این سراهای نوآوری در جوار صنعت در برخی واحدهای دانشگاهی راه اندازی شده است.

وی از راه‌انداری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با 120 میلیارد سرمایه خبر داد و گفت: این صندوق برای این سرمایه ‌گذاری بر روی فعالیتهای دانش بنیان که تولید ارزش افزوده اجتماعی یا اقتصادی دارند راه‌اندازی شده است و تمام واحدهای استان در این صندوق سهم دارند.

نگاهداری گفت: همه این فعالیت‌ها زمانی نتیجه مثبت و موثری دارد که همدلی‌ و هم افزایی منطقه ای در بین صنایع و سازمان‌ها و واحدهای دانشگاهی وجود داشته باشد که الحمدلله با حضور امام جمعه وارسته و محبوبی چون آیت‌الله آل هاشم این امر در استان آذربایجان شرقی فراهم است و می توان به پیشرفت پایدار دانشگاه‌ها و استان امیدوار بود.

  نگاهداری بعد از حضور در جلسه هیات امنا، در بازدید از مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی واحد تبریز ضمن قدردانی از زحمات مسوولان، الگوهای حاکم بر اداره آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی تبریز را مطلوب و قابل استفاده برای سایر واحدها ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول