اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

واقعیت قیمت مرغ در بازار گران‌تر از اعلام مسؤولان است

هفتهٔ گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار قزوین توسط ستاد تنظیم بازار استان 12 هزار و 900 تومان اعلام شد، این در حالی است که هر کیلو مرغ در بازار قزوین با قیمتی بین 14 هزار و 300 الی 14 هزار و 750 تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

واقعیت قیمت مرغ در بازار گران‌تر از اعلام مسؤولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هفتهٔ گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار قزوین توسط ستاد تنظیم بازار استان 12 هزار و 900 تومان اعلام شد، این در حالی است که هر کیلو مرغ در بازار قزوین با قیمتی بین 14 هزار و 300 الی 14 هزار و 750 تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

 

کمبودی در زمینهٔ تأمین و توزیع مرغ وجود ندارد

سری به بازار مرکزی قزوین می‌زنیم. قیمت هر کیلو مرغ در بازار قزوین 14 هزار و 300 الی 14 هزار و 750 تومان است. فروشنده‌ها مرغ را به این قیمت عرضه می‌کنند. این در حالی است که هفتهٔ گذشته سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین اعلام کرد قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ 12 هزار و 900 تومان است و فروشندگانی که این قیمت را اعمال نکنند، مجازاتی طبق قانون شامل‌حال آنان می‌شود. این مسؤول عنوان کرد مرغ به میزان نیاز استان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان، تأمین و توزیع گشته و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

در پی این سخنان؛ از یک فروشندهٔ عرضهٔ مرغ دلیل این تفاوت قیمت را سؤال کردیم، پاسخ دریافتی این بود که مسؤولان این قیمت‌ها را فقط در اخبار و رسانه‌ها اعلام می‌کنند و چنین قیمت‌هایی در واقعیت وجود ندارد.

 

نهاده‌های دامی با نرخ دولتی، نرخ‌ کالاها غیردولتی

طبق اخبار واصله، از اواخر سال 97 جهت کاهش نرخ مرغ، نهاده‌های دامی دولتی در اختیار مرغداران استان قرار گرفت. زمانی‌که مرغداری‌ها از نهاده‌هایی با نرخ دولتی استفاده می‌کنند، موظفند قیمت‌های تنظیم بازار را برای عرضهٔ کالای خود اعمال کنند، در غیر این‌صورت تخلف کرده و با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد؛ اما متأسفانه طی روزهای اخیر در رابطه با قیمت مرغ در بازار قزوین شاهد چنین مسئله‌ای نبوده و نیستیم. از حدود یک‌ماه پیش، بازار مرغ قزوین شاهد افزایش بی‌رویهٔ قیمت مرغ شد، به گونه‌ای که نرخ هر کیلو از این کالا از حدود 9 هزار و 500 تومان به حدود 15 هزار تومان رسیده و در این قیمت ثابت شد.

معاون امور بازرگانی و توسعهٔ تجارت سازمان صمت استان قزوین بیان می‌کند هر کیلو مرغ زنده درب کشتارگاه به قیمت 8 هزار و 550 تومان، قیمت هر کیلو مرغ در کشتارگاه 12 هزار تومان و هر کیلو مرغ جهت عرضه به مشتری باید طبق نرخ مصوب با قیمت 12 هزار و 900 تومان باشد.

به گفتهٔ رئیس اتحادیهٔ مرغ و ماهی‌فروشان قزوین نیز روزانه 50 الی 60 تن مرغ در قزوین ذبح و به بازار تزریق می‌شود. این میزان عرضهٔ مرغ نه‌تنها برای استانی به وسعت قزوین کم نیست، بلکه شاید بیش از میزان موردنیاز استان نیز باشد، اما این‌که دلیل این افزایش قیمت بی‌رویه و بی‌توجهی به نرخ مصوب چیست و چرا به گران‌فروشی واحدهای متخلف رسیدگی نمی‌شود، جای بحث و بررسی دارد.

نکتهٔ جالب در این میان این بود که برخی فروشندگان حتی اجازهٔ تصویربرداری از تابلوهای خود را نیز به عکاس خبری نمی‌دادند، حال باید پرسید آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟

میزان کاهش نرخ گوشت قرمز با میزان کاهش نرخ دام زنده هم‌خوانی ندارد

وضعیت قیمت گوشت قرمز نیز دست‌کمی از وضعیت قیمت مرغ ندارد. پیش‌تر گزارشی در خبرگزاری فارس مبنی بر کاهش نرخ دام زنده و عدم کاهش نرخ گوشت قرمز منتشر شد که طی آن سخن از نزول قیمت دام زنده به میان آمد، این کاهش در حالی رخ داده است که در قیمت عرضهٔ گوشت قرمز در بازار استان قزوین تغییر محسوسی ایجاد نشده است. نکتهٔ قابل توجه این است که دست چه کسانی در این میان است که اجازهٔ کاهش نرخ گوشت در استان به تناسب کاهش نرخ دام زنده را نمی‌دهند؟ دامداران استان در این رابطه حتی حاضر به مصاحبه نیز نشدند، زیرا معتقد بودند در صورت انجام مصاحبه، شرایط آنان بدتر از گذشته خواهد شد. نام چه کسانی در پشت‌پردهٔ این گران‌فروشی‌ها مطرح است و چه سودهای کلانی در این میان عاید دلالان می‌شود که کسی در این رابطه حاضر به سخن گفتن نیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قیمت مرغ در بازار بین یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 850 تومان بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و گویا ارگان‌های نظارتی هم ترجیح می‌دهند در سکوت محض کاری به این ماجرا نداشته باشند تا مردم کماکان مرغ را لاکچری‌طور بخرند.

البته گفتنی است پیگیری خبرنگار فارس تا لحظۀ انتشار گزارش برای گفت‌وگو با مسؤولان سازمان صمت و برخی مسؤولان اقتصادی دربارهٔ وضعیت قیمت مرغ در بازار بی‌نتیجه ماند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول