اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جراحی پلاستیک در صدر شکایات پزشکی

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان گفت: جراحی پلاستیک، زنان و زایمان و دندانپزشکی جزو بیشترین شکایات بوده است.

جراحی پلاستیک در صدر شکایات پزشکی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فرشته دانشمند عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات عرصه بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر با حالت ورشکستگی سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌ها روبرو هستیم، به دلیل این‌که طرح تحول سلامت به طور مناسب برنامه‌ریزی و اجرا نشد، حدود 90 درصد همکاران با مشکلات دریافتی روبرو هستند.

افزایش چندین برابری قیمت تجهیزات پزشکی

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان افزود: تمام وسایل مصرفی در مطب‌ها و بیمارستان‌ها با چندین برابر افزایش قیمت روبرو بوده است.

وی در رابطه با شکایات بیماران در مواجهه با تخلفات پزشکی مطرح کرد: بیمار برای شکایت می‌تواند به دادستانی نظام پزشکی مراجعه کند یا به دادگستری مراجعه کند که بازپرس ویژه‌ای تعبیه شده و ایشان است که تصمیم می‌گیرد و به ما ارجاع می‌دهد.

دانشمند با اشاره به فعال بودن 2 هیأت بدوی برای بررسی پرونده‌هایی که از دادگستری می‌آید یا بیمار روی رأیی که داده شده معترض است و اذعان کرد: بیش از 200 کارشناس خبره و افرادی که صلاحیتش را داشته‌اند در این زمینه مشغول به کار هستند و هر هفته پرونده‌ها را بررسی کرده و نظرات را به هیأت بدوی یک و 2 ارجاع می‌دهند که قصور یا عدم قصور را بررسی کنند.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در این مرحله بیمار می‌تواند رأی را قبول کند یا خیر و عنوان کرد: باز اگر رأی مشکلی داشته باشد به هیأت تجدیدنظر در معاونت انتظامی نظام پزشکی اصفهان رفته و اگر باز هم بیمار اعتراضی داشت هیأت عالی تهران بررسی کرده و رأی صادر می‌کند، برای تعیین دیه هم پزشکی قانونی ورود می‌کند.

جراحی پلاستیک در صدر شکایات پزشکی

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به دنبال این هستیم که خروجی‌ها را شیشه‌ای کنیم، بیان کرد: دادستانی نظام پزشکی هر ماه حدوداً 110 نفر مراجعه‌کننده دارد و سال 96 تعداد 600 نفر و سال 97 تعداد 700 نفر مراجعه کردند، تعداد کیفرخواست‌های صادرشده در سال 96 از 102 شکایت ثبت شده 58 کیفرخواست صادر شده است، در طول کیفرخواست‌های صادرشده 70 مورد منع تعقیب داشته‌ایم.

دانشمند با بیان اینکه بعضاً اگر اطلاعات نمی‌دهیم به دلیل این بوده که طبق قانون محرمانه است و اجازه نداریم و مطرح کرد: جراحی پلاستیک، زنان و زایمان و دندانپزشکی جزو بیشترین شکایات بوده است.

زیرساخت لازم برای افزایش دو برابری دانشجوی پزشکی را نداریم

عباسعلی خادمی مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان نظام پزشکی استان اصفهان نیز در ادامه در رابطه با افزایش ظرفیت ورودی‌های پزشکی دانشگاه‌ها گفت: افزایش ظرفیت بیشتر یک موضوع است که خیلی دیر و جدید طرحی توسط تعدادی از نماینده‌ها ارائه شد که ظرفیت رشته پزشکی دو برابر شود، دلایل آن برمی‌گردد به اینکه تعداد زیادی برای تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ادامه داد: از نظر افزایش تعداد با وجود 45 دانشکده پزشکی و 45 دانشکده دندانپزشکی سالانه 10 هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم، اما همه دانشکده‌های موجود زیرساخت لازم برای 2 برابر کردن ظرفیت از لحاظ هیأت علمی و امکانات را ندارد و بعضاً اصلاً بیماری نداریم.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر 2 هزار و 500 نفر جمعیت یک دندانپزشک داریم که اگر امکانات درست توزیع شود به همه امکان دادن خدمات هست، 12 هزار نفر از جمعیت 30 هزار نفری دندانپزشک‌ها در تهران حضور دارند و در اصفهان دندانپزشک‌ها حدود 2 هزار نفر هستند.

توزیع نیروی انسانی مشکل عرصه سلامت

خادمی با اشاره به اینکه توزیع نیروی انسانی خیلی مشکل است، بیان کرد: 120 هزار تا 130 هزار پزشک در تهران حضور دارند، باید ساز و کاری فراهم شود که پزشکان بیشتر بتوانند در مناطق محروم خدمت کنند.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان نظام پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: همه رشته‌ها به نخبگان احتیاج دارند و لازم نیست همه نخبه‌ها به سمت پزشکی بیایند، با کارشناسی و تدبیر لازم و فکر قبلی باید چنین کاری انجام شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیاز به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به ویژه با رشد تعداد پزشکان از بعد از انقلاب نداریم؛ اگر آموزشی خوبی نتوانیم بدهیم و افرادی که وارد می‌شوند از لحاظ کشش و هوش نتوانند خوب تحصیل کنند تخلفات در نظام پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد.

 با افزایش پزشک و دندانپزشک الزاماً مشکل درمان حل نخواهد شد

خادمی با بیان اینکه همه افراد نمی‌توانند وارد رشته پزشکی شوند و کشش این کار را ندارند، عنوان کرد: استفاده از نیروی انسانی باید اصلاح شود، یک دفعه نباید برای همه رشته‌ها پذیرش دانشجو 2 برابر شود بلکه برای رشته‌هایی که نیاز است باید ظرفیت افزایش یابد.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در پایان عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی مخالف افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی است، الآن گرایش ما بیشتر درمانگری است در حالی که اگر پیشگیری شود بهتر است، با افزایش پزشک و دندانپزشک الزاماً مشکل درمان حل نخواهد شد.

انتهای پیام/63088/ح30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول