اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در چند روز اخیر؛ ایران برای حراست از امنیتش تردید نمی‌کند

در پی اعلام ائتلاف دریایی آمریکا و آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور احتمالی در آن،‌ محمدجواد ظریف تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حراست از امنیتش تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

سیاست خارجی در چند روز اخیر؛ ایران برای حراست از امنیتش تردید نمی‌کند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عرصه سیاست خارجی در چند روزی که گذشت شاهد تحولاتی بود، از جمله برگزاری سیزدهمین دور نشست روند آستانه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان و توافق برای برگزاری نشست بعدی در اکتبر در همین شهر، ائتلاف دریایی آمریکا و اعلام انگلیس و رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این ائتلاف و واکنش تند تهران به صهیونیست‌ها و سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان در سوچی در روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه.

* چهاردهمین نشست روند صلح سوریه، اکتبر در نورسلطان

به گزارش فارس، برگزاری سیزدهمین دور نشست روند آستانه با حضور سه کشور ضامن روند صلح در سوریه (ایران، ترکیه و روسیه) در روزهای پنجشنبه و جمعه دهم و یازدهم مرداد ماه از جمله تحولات هفته اخیر بود که در نهایت به صدور بیانیه‌ای منجر شد. از جمله تحولات اخیر در این نشست حضور لبنان و عراق به عنوان اعضای ناظر برای اولین بار در این مذاکرات بود. حاضران در این نشست با اعلام اینکه منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد، بر تعهد خویش برای پیشبرد فرآیند سیاسی با راهبری سوری و مدیریت سوری و تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تاکید کردند. طرفین بر آمادگی خود  مبنی بر تسهیل  برگزاری نشست کمیته قانون اساسی در اسرع وقت تاکید کرده و توافق کردند چهاردهمین نشست روند صلح سوریه را در نورسلطان در اکتبر  ۲۰۱۹ برگزار کنند.

*خروج آمریکا و روسیه از معاهده INF

بالاخره بعد از اعلام قبلی دولت آمریکا برای خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه یازدهم مرداد ماه خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF را اعلام کرد. (جزییات بیشتر)

 

 

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد. آمریکا بخشی از توافقی نخواهد بود که طرف دیگر آن را نقض می‌کند. روسیه تنها مقصر [فروپاشی این توافق] است».

همزمان با اعلام توئیتری پامپئو، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خروج رسمی این کشور از معاهده مذکور را اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: «در دوم آگوست ۲۰۱۹، توافق بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا مبنی بر نابودی موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، که در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در واشنگتن امضا شد، با اقدام آمریکایی‌ها ملغی است».

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه (+) نیز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در اظهاراتی با بیان اینکه روسیه آماده مذاکرات مجدد با آمریکا درخصوص معاهده منع موشک‌های میان‌برد موسوم به INF است، گفت: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد که موشک‌هایش را در منطقه مستقر کند، روسیه نیز چنین گامی را در آسیا برمی‌دارد».

*گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و جانسون

منابع خبری (+) شنبه شب ۱۲ مرداد ماه نیز از گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خبر دادند و اعلام شد که نتانیاهو در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر گسترش روابط دوجانبه، اتخاذ رویکرد قاطع مقابل ایران را خواستار شده است.

*ائتلاف دریایی آمریکا و واکنش استرالیا و فرانسه

در پی تصمیم آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز و دعوت‌هایی که واشنگتن از دیگر کشورها برای پیوستن به این ائتلاف به عمل آورد، «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا گفت: «درخواستی که آمریکا مطرح کرده است، بسیار جدی و پیچیده است. به همین دلیل ما در حال حاضر این درخواست را تحت بررسی جدی قرار داده‌ایم».

از سوی دیگر «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، خواستار شفاف‌سازی درباره این ائتلاف شد و گفت: در صورت محقق شدن دو شرط، احتمال بررسی درخواست آمریکا برای پیوستن استرالیا به ائتلاف دریای در تنگه هرمز وجود دارد. وی در این خصوص اظهار داشت که قبل از آنکه استرالیا موضوع پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا را مورد برررسی قرار دهد، باید جزئیات مأموریت آمریکا در تنگه هرمز و همچنین اندازه این ائتلاف بین‌المللی مشخص شود. (اینجا بخوانید)

در همین خصوص «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه گفت اطمینان دارد که این کشور می‌تواند در خلیج فارس ائتلاف دریایی ایجاد کند. پامپئو که به همراه «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به استرالیا سفر کرده بود در یک نشست خبری گفت «کاملا مطمئن» است که ایجاد ائتلاف دریایی در منطقه امکان‌پذیر است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اجتناب متحدان آمریکا از پیوستن به این ائتلاف، با بیان اینکه نباید حرف رسانه‌ها را باور کرد، مدعی شد که کشورهایی برای حضور در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند.

از سوی دیگر به دنبال انتقادات گسترده از دنباله روی استرالیا از ائتلاف‌های نظامی آمریکا و انگلیس در غرب آسیا، نخست وزیر این کشور اعلام کرد که ائتلاف دریایی در خلیج فارس فقط برای تضمین تردد دریایی است و نه چیز دیگر.(اینجا بخوانید) 

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه هم در این خصوص عنوان کرد پاریس، برلین و لندن قصد هماهنگی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای تقویت امنیت دریانوردی در خلیج فارس را دارند، اما تجهیزات نظامی بیشتری را عازم منطقه نخواهند کرد. او در این خصوص عنوان کرد: «قصد سازماندهی خودمان به عنوان کشور‌های اروپایی را داریم، اما یک مورد قطعی است و اینکه اقدام‌های ما تنها یک هدف خواهند داشت، کاستن از تنش‌های کنونی و دفاع از منافع خود.» (بیشتر بخوانید)

*انگلیس: به ائتلاف می‌پیوندیم/پنتاگون استقبال کرد

در همین خصوص وزارت خارجه انگلیس دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) اعلام کرد که به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست (+)  و «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس هم گفت که دولت این کشور با نیروی دریایی آمریکا جهت تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز همکاری خواهد کرد.

اعلام انگلیس واکنش آمریکا را در پی داشت و پنتاگون روز دوشنبه از تصمیم انگلیس برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس استقبال کرد.

در همین خصوص سفیر بریتانیا در تهران روز سه‌شنبه 15 مرداد  با انتشار تصویری در صفحه توئیترش در خصوص آمادگی این کشور برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نوشت: «وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرده است که رویکرد بریتانیا نسبت به ایران تغییری نکرده است و اینکه با ایران برای کاهش تنش‌ها و پشتیبانی از برجام همکاری خواهد کرد.»

 

 

از سوی دیگر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا ۱۶ مرداد ماه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه انگلیس از پیوستن لندن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس استقبال کرد.(جزییات بیشتر) دومینیک راب هم در این کنفرانس خبری محافظت از آزادی تردد در تنگه هرمز را یک مسئله مرتبط با امنیت جهانی خواند، اما گفت که انگلیس خواستار تداوم توافق هسته‌ای «برجام» است. وزیر امور خارجه انگلیس در عین حال مدعی شد به دنبال کاستن از تنش‌ها با ایران در آب‌های خلیج فارس است.

*رژیم صهیونیستی: به ائتلاف دریایی می‌پیوندیم/ ایران:حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌داریم

پامپئو وزیر خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه ۱۵ مرداد منتشر شد، گفت که کشورش از بیش از ۶۰ کشور برای شرکت در یک ائتلاف دریایی دعوت به عمل آورده و تصریح کرد: «به همین دلیل از بیش از ۶۰ کشور دعوت کردیم برای به ایمن‌سازی خطوط کشتیرانی در تنگه هرمز کمک کنند.» (اینجا بخوانید) 

در هفته‌ای که گذشت، رژیم صهیونیستی نیز از پیوستن به بخش اطلاعاتی ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس خبر داد و گفت که این اقدام در راستای توسعه روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی (+) سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه در نشست پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست گفت که اسرائیل قصد دارد در بخش اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها به ماموریت امنیت دریایی در خلیج فارس بپیوندد و این تصمیم در پی دستوری است که وی به وزارت خارجه داده تا با تمامی گروه‌های مربوطه در اسرائیل این موضوع را بررسی کرده تا این رژیم نیز به ائتلاف دریایی آمریکا بپیوندد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۱۸ مرداد ماه در واکنش به حضور احتمالی رژیم صهیونیستی در ائتلاف دریایی آمریکا تصریح کرد: حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌داریم.(بیشتر بخوانید)

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز جمعه 18 مرداد ماه در حساب کاربری خود در توئیتر تأکید کرد ایران در حراست از منافع خود در خلیج فارس تردید به خود راه نخواهد داد.

 

 

وی در این باره نوشت: «خلیج فارس یک شاهرگ حیاتی است و به همین دلیل برای ایران که از دیرباز تضمین‌کننده امنیت دریایی بوده اولویت‌ امنیت ملی به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن این واقعیت و صرفنظر از هجمه‌های تبلیغاتی، هر گونه حضور برون‌ منطقه‌ای طبق تعریف، منشأ ناامنی است. ایران برای حراست از امنیت خود تردید نخواهد کرد.» (اینجا بخوانید)

*ژاپن چه گفت؟

نخست وزیر و وزیر دفاع ژاپن نیز در دیدار با وزیر دفاع آمریکا و درخواست این کشور برای مشارکت در ائتلاف دریایی در خلیج فارس اعلام کردند که هرگونه نقش این کشور در این ائتلاف براساس ملاحظات توکیو در روابطش با تهران و واشنگتن خواهد بود. (اینجا بخوانید) 

خبرگزاری کیودو هم روز جمعه ۱۸ مرداد ماه به نقل از یک مقام ژاپنی نوشت که دولت «آبه شینزو» قصد ندارد با مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس به روابط خود با تهران آسیب بزند و به جای تنگه هرمز به تنگه باب المندب کشتی و هواپیمای گشت زنی اعزام می‌کند.(اینجا بخوانید) 

* واکنش روس‌ها

 «میخائیل اولیانوف» (+) نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز جمعه ۱۸ مرداد ماه در صفحه توئیترش نوشت: «شاهد روندهای بسیار هشدار آمیز در خلیج فارس هستیم. تشدید اختلافات بین برخی کشورها،عدم تمایل آنها برای گفت‌وگو با یکدیگر، افزایش حضور نظامی خارجی و تمامی اینها تهدید جدی برای افزایش تنش‌ها است. این منطقه نیازمند دستور العمل مثبتی است.»

اولیانوف در ادامه افزود:« به همین دلیل است که روسیه کمتر از یک ماه پیش مفهوم ارتقا یافته امنیت جمعی در خلیج فارس را اعلام کرد که شامل پیشنهادات جدی درباره چگونگی فائق آمدن بر گرایش‌های منفی از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی به جای گفتارهای خصمانه و اقدامات نظامی است.»

به گزارش فارس، دولت آمریکا همچنین بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران)، در دو بیانیه جداگانه به کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز و خلیج فارس درباره احتمال بروز اختلال در سامانه‌های ناوبری و ارتباطی، هشدار داد.(اینجا بخوانید) اداره دریانوردی وزارت حمل و نقل آمریکا و مقر فرماندهی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) هر یک در بیانیه‌ای، مدعی شده‌اند که در هفته‌های اخیر برخی از کشتی‌ها هنگام عبور از آب‌های خلیج فارس با اختلال در سامانه‌های راداری مواجه شده‌اند.

*برگزاری پانزدهمین نشست مشترک گاردهای ساحلی ایران و دولت قطر

به گزارش فارس، در هفته‌ای که گذشت پانزدهمین نشست مشترک گاردهای ساحلی ایران و قطر در تهران نیز برگزار شد.

پس از برگزاری نشست گاردهای ساحلی ایران و امارات عربی متحده در تهران، پانزدهمین نشست مشترک گاردهای ساحلی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر نیز روز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۹۸ در تهران برگزار شد. ریاست طرف ایرانی در این نشست را سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی دریابانی جمهوری اسلامی ایران و ریاست هیات قطری را  سرتیپ عبدالعزیز علی المهندی فرمانده‌ گارد ساحلی دولت  برعهده داشتند.

* اظهارنظر گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

«رافائل گروسی» از گزینه‌های اصلی مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ۱۳ مرداد ماه در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز»، عنوان کرد که گزارش‌دهی در مورد برنامه هسته‌ای ایران باید به دقت صورت گیرد.(بیشتر بخوانید) 

* موسوی: تحول جدیدی در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر صورت نگرفته

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه ۱۳ تیر ماه در گفت‌وگویی بحث‌ها و گمانه زنی‌ها درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را «نادرست» توصیف کرد و گفت: تحول جدیدی در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر صورت نگرفته و بحث‌ها از سطح همکاری کشورها و مذاکرات فراتر نرفته است.

 

 

*دیدار رئیس مجلس سنای افغانستان با ظریف

به گزارش فارس، «فضل هادی مسلم یار» رئیس مجلس سنای (موشرانو جرگه) افغانستان و هیأت همراه که در چارچوب همکاری‌های پارلمانی ایران و افغانستان به تهران سفر کرده بود، بعدازظهر یکشنبه ۱۳ مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار و درباره مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد.

 

 

روز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه نیز سفیر استرالیا در تهران در پایان ماموریتش با وزیر خارجه خداحافظی کرد و سفیر جدید بنگلادش نیز رونوشت استوارنامه و نماینده جدید یونیسف هم اعتبارنامه خود را تقدیم ظریف کردند.

*ظریف: با مردم آمریکا درگیری نداریم

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین روز ۱۳ مرداد با ابراز تاسف از کشتار ده‌ها تن از شهروندان آمریکایی در ایالت‌های تگزاس و همچنین در شهر «دیتون» اوهایو با مردم این کشور به ویژه خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

یک روز بعد (۱۴ مرداد ماه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشستی خبری با بیان اینکه ما با مردم آمریکا درگیری نداریم، عنوان کرد که مردم آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی شده‌اند.(اینجا بخوانید)

*روابط ایران و سوریه

«بثینه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه نیز در اظهاراتی با اشاره به روابط تاریخی بین تهران و دمشق، تأکید کرد که روابط ایران و سوریه تحت تأثیر سخن کسانی قرار نخواهد گرفت که به سود صهیونیسم و اسرائیل، به تهران حمله می‌کنند.(اینجا بخوانید)

* تحریم ظریف

به گزارش فارس، بامداد پنجشنبه دهم مرداد ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از اعلام قبلی «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا که از تصمیم دولت این کشور برای تحریم وزیر خارجه ایران خبر داده بود، نام محمدجواد ظریف را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. 

دو روز بعد از آن وبگاه روزنامه نیویورکر (+) بامداد شنبه 12 مرداد (به وقت تهران) مدعی شد «رند پال» سناتور جمهوریخواه آمریکایی در دیداری که در سفر اخیر ظریف با وی داشته از او دعوت کرده در کاخ سفید با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند. 

این موضوع روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در نشست مطبوعاتی که ظریف با رسانه‌های داخلی و خارجی در تهران داشت، مطرح شد و وزیر خارجه بدون اشاره به جزییات دیدارش با رند پال عنوان کرد که در این دیدار به وی گفته شده که ظرف ۲ هفته آینده تحریم می‌شود مگر اینکه آن پیشنهاد (رند پال)‌ را بپذیرد که ظریف نمی‌پذیرد و تحریم می‌شود. البته رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد از زمانی که بحث «تیم بی» شامل (محمد بن سلمان، محمد بن زاید، بنیامین نتانیاهو و جان بولتون) را مطرح کرده تحریم او کلید خورده و اظهار داشت: تصمیم بر تحریم من را زمانی گرفتند که «گروه بی» را مطرح کردم.(بیشتر بخوانید) 

 

 

وزیر امور خارجه همچنین در پیامی اینستاگرامی در این زمینه نوشت: تحریم شدن به جرم دفاع از مردم دلاور ایران برای من بزرگترین افتخار است.

در همین خصوص، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» رسانه نزدیک به نومحافظه‌کاران تلاش کردند «رند پال»، سناتور آمریکایی را مقصر شکست در دیدار با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران معرفی کنند. این پایگاه تلاش پال برای برقراری دیدار میان ظریف و ترامپ را «طرح دیپلماتیک دقیقه نودی برای کاستن از فشارها علیه ایران» تعبیر کرده است.(اینجا بخوانید)

*چه کسانی به دیدار ظریف رفتند؟

در هفته‌ای که گذشت برخی مقامات و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل وزارت امور خارجه با ظریف دیدار و تحریم او از سوی دولت آمریکا را محکوم کردند. در همین خصوص علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه ۱۴ مرداد ماه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و تعدادی از معاونان دفتر رئیس جمهور بعدازظهر دوشنبه ۱۴ مرداد ماه، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و حسن روحانی صبح سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه و سید محمود علوی وزیر اطلاعات و همچنین اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی نیز بعدازظهر شنبه ۱۹ مرداد ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با ظریف دیدار کردند.

 

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان یک روز بعد 16 مرداد ماه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور از او به خاطر حمایت‌ها و حضورش در وزارت امور خارجه تشکر کرد.

*نامه روانچی به گوترش و نامه غریب‌آبادی به مدیران کل سازمان‌های بین‌المللی

 

 

از سوی دیگر مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان  تحریم وزیر خارجه ایران از سوی آمریکا را نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل خواند. (اینجا بخوانید) 

 

 

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین (+) هم به مدیران کل سازمان‌های بین‌المللی و سفرای مقیم در وین در خصوص تحریم ظریف نامه‌ نوشت و به اقدام آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه ایران اعتراض کرد و خواستار اقدام جامعه بین المللی برای مقابله با این روند شد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه شب (۱۵ مرداد ماه) به وقت تهران در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که آمریکا به تعهدات بین‌ المللی خود پایبند بوده و اجازه حضور وزیر خارجه ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را بدهد و گفت: «باید صبر کنیم و ببینیم که در مجمع عمومی سازمان ملل چه اتفاقی می افتد، من نمی‌توانم پیش بینی کنم، اما آمریکا طبق توافقنامه کشور میزبان تعهداتی دارد و به عنوان یک اصل کلی امیدواریم که هر کشوری به تعهداتی که دارد، عمل کند.»(بیشتر بخوانید) 

*اردوغان: تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناکارآمد است

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه با اشاره به اقدامات ضدایرانی واشنگتن تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناکارآمد است و کمکی به صلح نمی‌کند.(اینجا بخوانید) 

*حضور سرکنسول جدید ایران در مومبای در محل ماموریتش

«ابوالفضل محمدعلیخانی» سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در مومبای (بمبئی) نیز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه و پس از ۲ سال که این سرکنسولگری با سرپرست اداره شد، وارد محل ماموریتش شد.

*لاریجانی به عراق و ظریف به باکو می‌رود

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دوشنبه ۱۴ مرداد ماه میزبان «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد بود و دفتر رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که در جریان دیدار با سفیر تهران در بغداد، سفر قریب‌الوقوع علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عراق بررسی شد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی (+) سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ترند» گفت: «بر اساس برنامه وزیر خارجه ایران برای سفر به کشورهای همسایه شمالی، انتظار می‌رود ظریف از جمهوری آذربایجان دیدار کند و در این سفر درباره مسائل اقتصادی و دوجانبه دو کشور بحث شود. تاریخ این بازدید هنوز مشخص نشده، اما این بخشی از یک تور برای دیدار از همسایگان شمالی از جمله آذربایجان خواهد بود.»

*نشست ضد ایرانی در منامه و واکنش تهران

به گزارش فارس، پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، در راستای برنامه گروه‌های کاری نشست ضد ایرانی ورشو، قرار است ۲۹ و ۳۰ مهرماه نشستی با موضوع امنیت دریایی به میزبانی بحرین برگزار شود، وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که از میزبانی نشست آمریکایی«امنیت هوانوردی و دریانوردی» استقبال می‌کند.

 

 

این اقدام واکنش موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و موسوی اقدامات ضد ایرانی دولت بحرین در برگزاری و میزبانی نشست‌های مشکوک و تحریک آمیز و همچنین اتهامات وارده در بیانیه های اخیر وزارت خارجه آن کشور را علیه ایران، محکوم کرد و مقامات بحرین را به توقف تحرکات و اقدامات نابخردانه و اتخاذ رویکردی سازنده به جای ایفای نقش تدارکاتی در برگزاری چنین نشست‌هایی فراخواند.(جزییات بیشتر) 

وزارت خارجه بحرین هم در بیانیه‌ای (+) به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگزاری نشست‌های مشکوک و تحریک‌آمیز، واکنش نشان داد و ایران را به «کارشکنی در برابر همه تلاش‌ها و طرح‌های مربوط به تقویت امنیت و ثبات و آزادی دریانوردی در خلیج [فارس] و کل منطقه» متهم کرد.

*چین: به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهیم

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» (+)  نیز روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه به نقل از برخی مقام‌های وزارت خارجه چین نوشت که چین به خرید نفت مورد نیاز از ایران ادامه می‌دهد. بر اساس این گزارش، مقامات وزارت خارجه چین به این روزنامه صهیونیستی گفتند در حالی که پکن خرید نفت از ایران را کاهش داده‌، اما به این کار ادامه می‌دهد تا استقلال خود را از تحریم‌های آمریکا نشان دهد و همچنین اقتصاد ایران را حفظ کند.

از سوی دیگر، «هارش وارزان شرینگلا» سفیر هند در آمریکا نیز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه از اقدام دولت آمریکا در تحریم نفت ایران انتقاد کرده و گفته که این تصمیم به منافع دهلی‌نو ضربه وارد کرده است.(جزییات بیشتر)

*رایزنی‌های وزیر خارجه انگلیس درباره ایران

«دومینیک راب» وزیر خارجه جدید انگلیس هم روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه در دیدار با همتای کانادایی خود در شهر تورنتو، درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه و آخرین تحولات مرتبط با «ایران» به رایزنی پرداخت.

 

 

وزیر خارجه انگلیس همچنین بامداد چهارشنبه در سفرش به واشنگتن با «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و با وی درباره مسائل مختلف از جمله ایران گفت‌وگو کرد.(اینجا بخوانید)

*باز هم ادعای تکراری آمریکایی‌ها

«رابرت وود»، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح در ژنو (+) روز سه شنبه ۱۵ مرداد ماه ضمن تکرار ادعای آمادگی رئیس‌جمهور ایالات متحده برای گفت‌وگو با ایران، اظهار داشت:  مطمئن نیستیم که ایران به این گفت‌وگو علاقه‌ای داشته باشد. «اگر می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند، کافی است پای میز مذاکره بنشینند. اما آن‌ها به گفت‌وگو با ما علاقه‌ای ندارند. موارد زیادی هست که باید در مورد آن‌ها صحبت کرد.»

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار یک یادداشت در  روزنامه «یو.اس.ای.تودی»، ادعاهای سراسر ضد ایرانی و بی اساس دولت خود را تکرار کرد و از «مجبور کردن ایران برای نشستن بر سر میز مذاکره» سخن گفت. رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این مطلب مدعی شد که دولت ترامپ از «کارزار فشار علیه رهبران ایران» دو هدف اصلی را دنبال ‌می‌کند، اول «محروم کردن رژیم ایران از پولی که برای رفتارهای ثبات‌زدا از آن استفاده می‌کند و دوم، اجبار ایران به «نشستن بر سر میز مذاکره برای بستن یک توافق جامع و بلندمدت».(بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا (+) نیز ۱۶ مرداد ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مقررات مربوط به تحریم‌های ایران را تغییر داده و تحریم‌های مربوط به بخش فلزات ایران را ذیل تحریم‌های حقوق بشری قرار داده است.

*واکنش ایران به تحولات جامو و کشمیر

در پی تنش‌های اخیر بین هند و پاکستان در جامو و کشمیر، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این تحولات گفت: از هند و پاکستان انتظار داریم با اتخاذ روش‌های مسالمت آمیز و گفتگو در جهت تامین منافع مردم منطقه گام‌های موثر بردارند.

* ترامپ: ماکرون نماینده ما برای دعوت از ایران به مذاکره نیست/فرانسه: مستقل اعلام موضع می‌کنیم

پس از گفتگوی تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در ۱۵ مرداد ماه  و انتشار اخباری مبنی بر دعوت ماکرون از روحانی برای شرکت در نشست سران «گروه ۷» ، منابعی در دولت فرانسه اخبار مربوط به دعوت رئیس جمهور این کشور از همتای ایرانی برای شرکت در نشست سران «گروه ۷» به عنوان عضو مهمان را تکذیب کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا نیز ۱۷ مرداد ماه پنجشنبه مدعی شد که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نماینده کشورش برای دعوت از ایران به مذاکره نیست و در توئیتر نوشت: «ایران گرفتار مشکلات جدی مالی است. آنها به شدت خواهان گفت‌وگو با آمریکا هستند، ولی از طرف همه کسانی که ادعا می‌کنند نماینده ما هستند، از جمله رئیس‌ جمهور فرانسه، ماکرون به آنها علامت‌های اشتباه داده می‌شود. می‌دانم امانوئل همانند بقیه حسن نیت دارد، اما هیچ‌کس غیر از ایالات متحده به نمایندگی از ایالات متحده صحبت نمی‌کند. هیچ‌کس به هیچ شکل، روش یا نوع مجاز به نمایندگی ما نیست.» 

 

 

وزارت خارجه فرانسه هم ۱۸ مرداد ماه در بیانیه‌ای در واکنش به سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره ایران اعلام کرد که پاریس کاملا به صورت مستقل به ابراز مواضع خود می‌پردازد و به امنیت و صلح در منطقه غرب آسیا کاملا پایبند است.(بیشتر بخوانید)

از سوی دیگر، وانگ یی وزیر خارجه چین نیز روز جمعه در تماس تلفنی با امانوئل بُن مشاور دیپلماتیک ماکرون رئیس جمهور فرانسه بر تمایل کشورش برای همکاری با پاریس جهت کاستن از تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.

*دیدار سفیر ایران با بوگدانف

«مهدی سنایی» سفیر ایران در مسکو نیز ۱۶ مرداد ماه در دیدار با «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره اوضاع سوریه، یمن، لیبی، فلسطین و لبنان و ابتکار مسکو در زمینه امنیت جمعی در خلیج فارس گفتگو کرد.

*گفت‌وگوی تلفنی پامپئو با ولی‌عهد سعودی

به گزارش فارس، از دیگر تحولات اخیر گفت‌وگوی تلفنی پامپئو با ولی‌عهد سعودی بود.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) گفت که با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلفنی گفت‌وگو کرده است.به گفته وی، مسائل منطقه‌ای از جمله ایران از موضوعات مورد بحث در این مکالمه بوده است. پامپئو در توئیتر نوشت: «امروز با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی مکالمه خوبی داشتم. از او بابت حمایت قدرتمند و مشارکت در برابر بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای تشکر کردم.» وی افزود: «ما در مورد امنیت دریایی، یمن، مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای رژیم ایران و حقوق بشر هم گفت‌وگو کردیم.»

یک روزنامه آمریکایی هم پنجشنبه گزارش داد که شبکه جاسوسی که ایران چندی پیش از دستگیری اعضای آن خبر داد قصد جمع‌آوری اطلاعات درباره مبادلات نفت ایران داشته است.(اینجا بخوانید)

*دعوت از روحانی برای سفر به ارمنستان/رئیس جمهور به سوچی می‌رود

نخست‌وزیر ارمنستان هم روز جمعه ۱۸ مرداد ماه اعلام کرد که از حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای شرکت در نشست شورای عالی اقتصادی یورآسیا (AEAU) که اوایل پاییز برگزار می‌شود، دعوت کرده است.

از سوی دیگر پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور هم از سفر روحانی به روسیه به دعوت ولادیمیر پوتین در اواخر هفته جاری خبر داد و گفت: حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان که روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه برگزار خواهد شد، به بندر سوچی در روسیه سفر می‌کند.

*حکمی که رد شد/استعفای سفیر چک در تهران

دادگاه تجدید نظر فدرال هم روز جمعه ۱۸ مرداد ماه اعلام کرد که حکم هیأت منصفه که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا بنیاد علوی در برج منهتن نیویورک را مصادره کند،‌ رد شد.(بیشتر بخوانید)

سفیر جمهوری چک در ایران هم در پی برخی اتهامات مبنی بر صدور خارج از روال قانونیِ ۴۰۰ روادید «شنگن» به تجار ایرانی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

*دیدار وزیر دارایی نیکاراگوئه با ظریف/تسلیت وزیر خارجه به رهبر انصارالله یمن

به گزارش فارس، وزیر دارایی و اعتبارات دولتی نیکاراگوئه که در رأس یک هیأت اقتصادی به تهران سفر کرده، عصر (شنبه) با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و با اشاره به ظرفیت‌های کشورش در زمینه کشت فراسرزمینی، خواستار توسعه و تعمیق همکاری‌ها با ایران در همه زمینه‌ها شد.

در پی شهادت «ابراهیم بدرالدین الحوثی» برادر «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه ۱۹ مرداد ماه در پیامی به سید عبدالملک بدرالدین حوثی، شهادت برادرش را تسلیت گفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول