اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار ترکیه به اروپا: قدرت ترکیه را محک نزنید

وزیر دفاع ترکیه با اشاره تهدیدات اروپا علیه فعالیت‌های حفاری این کشور در سواحل قبرس، هشدار داد که هیچ‌کس نباید قدرت و قوای ترکیه را محک بزند.

هشدار ترکیه به اروپا: قدرت ترکیه را محک نزنید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (یکشنبه) هشدار داد که هیچ‌کس نباید قدرت آنکارا را محک بزند.

روزنامه «ینی شفق» گزارش کرد، وزیر دفاع ترکیه با اشاره به تهدیدات اروپا در قضیه قبرس هشدار داد: «ترکیه برای دفاع از حقوق خود و قبرس ترک‌نشین مصمم است».

خلوصی آکار و فرماندهان نظامی ترکیه سوار بر ناوچه‌ای که کشتی حفاری «یاووز» را در شرق مدیترانه همراهی می‌کرد در جریان فعالیت‌های ترکیه در شرق مدیترانه و دریای اژه قرار گرفتند.

وی ادامه داد:‌ «ما چشمان خود را بر اقدامات انجام شده در قبرس، شرق مدیترانه و اژه نمی‌بندیم. ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در خصوص این موضوع تصمیمی علیه حقوق ما اتخاذ شود».

وزیر دفاع ترکیه سپس تصریح کرد که آنکارا بیکار نمی‌نشیند و شاهد آن باشد که قبرس یونانی نشین، به اکتشاف منابع طبیعی و فعالیت‌های حفاری بپردازد.

آکار روز گذشته (شنبه) به همراه «یاسر گولر» رئیس ستاد کل و رؤسای نیروی زمینی، هوایی و دریایی ترکیه برای بازدید از نظامیان ترکیه و همچنین انجام یکسری مذاکرات با مقامات قبرس ترک نشین وارد قبرس شمالی شد.

ترکیه به طور مداوم به اقدامات یکجانبه حفاری دولت قبرس یونانی نشین در شرق مدیترانه اعتراض دارد و تأکید می‌کند که قبرس شمالی نیز حق استفاده از منابع این منطقه را دارا است.

از بهار امسال، آنکارا دو کشتی حفاری تحت عناوین «فاتح» و «یاووز» به شرق مدیترانه اعزام کرده است و بر حق ترکیه و قبرس شمالی برای استفاده از منابع این منطقه تأکید می‌کند.

پیش از این کشتی ترکیه‌ای تحت عنوان «بارباروس خیرالدین پاشا» که در سال 2013 از نروژ خریداری شده است، از سال 2017 عملیات اکتشافی را در مدیترانه انجام می‌‌داده است.

قبرس آتن و یونان مخالف اینگونه اقدامات ترکیه است و تهدید کرده است که خدمه کشتی‌های ترکیه را بازداشت می‌کند و از سران اتحادیه اروپا درخواست کرده‌اند تا در انتقاد از ترکیه به این کشور بپیوندند.

در سال 1974، به دنبال کودتایی با هدف الحاق قبرس به یونان، آنکارا بعنوان یک نیروی محافظ وارد عمل شد و در سال 1983، قبرس شمالی بنیانگذاری شد.

با گذشت چندین دهه از آن زمان، تلاش‌هایی برای حل نزاع قبرس صورت گرفت که همگی به شکست ختم شد و در جدیدترین مورد، نشستی در سال 2017 با حضور کشورهای ترکیه، یونان و انگلیس در سوئیس برگزار شد که بدون نتیجه به پایان رسید.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول