اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

تاکنون هیچ گزارشی از بیماری «کریمه کنگو» در گلستان نداشتیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: خوشبختانه در این استان از سال 1390 تاکنون حتی یک مورد از این بیماری مشاهده نشده است اما در سال‌های قبل از 1390 چند بیماری تب «کریمه کنگو» در استان گزارش شده بود که منجر به فوت شد.

تاکنون هیچ گزارشی از بیماری «کریمه کنگو» در گلستان نداشتیم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تب «کریمه کنگو» یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

این بیماری برای نخستین‌بار در سال ۱۹۴۴ در «کریمه اوکراین» شرح داده شد و نام «تب خون‌ریزی دهنده» برای آن اعلام شد و در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌زای ایجادکننده تب خون‌ریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری «دموکراتیک کنگو» مشاهده شده‌است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت و گویی صمیمی با «سراج‌الدین عارف‌نیا» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان صورت گرفت.

* مهمترین و شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام بیماری کریمه کنگو و بیماری تب مالت است

*فارس: از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام چه بیماری‌هایی است؟

عارف‌نیا: مهمترین و شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام بیماری «کریمه کنگو» و بیماری «تب مالت» است که روش‌های انتقال این دو بیماری از دام به انسان بسیار به هم نزدیک است اگرچه ممکن است عامل انتقال این دو بیماری با هم فرق کند.

مهمترین وجه مشترک این دو بیماری موضوع گوشت و فرآورده‌هایی است که حین ذبح دام با آن در تماس هستیم اما مهمترین عامل بیماری تب «کریمه کنگو» از دام به انسان بندپایان (کنه) هستند آنچه که ممکن است اتفاق بیافتد «چسبین کنه» به بدن انسان است و فرد کنه را بر روی پوستش از بین می‌برد و این کار بیشترین عامل انتقال بیماری از دام به انسان است.

بیماری «تب کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی است و متاسفانه درصد کشندگی بسیار بالایی دارد و در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود منجر به فوت 50 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری می‌شود.

*نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال بعد از ذبح دام الزامی است

*فارس: بهترین راه پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان را بیان بفرمایید؟

عارف‌نیا: بهترین راه پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان از طریق «کنه» ‌این است که بر روی پوست خودمان مقداری روغن بمالیم تا منجر به نابودی «کنه» شود و به آرامی آن را از روی پوست جدا کنیم.

باید بدانیم هنگامی که دام را ذبح می‌کنیم در مدت 24 ساعت در دمای یخچال باقی بماند سپس از گوشت آن استفاده کنیم و در مورد جگر دام ذبح‌شده تا مدت 48 ساعت باید در یخچال نگهداری شود متاسفانه آنچه که اتفاق می‌افتد این است که شهروندان برای کباب کردن گوشت بسیار عجله دارند مخصوصا در کباب کردن جگر به هیچ عنوان نباید عجله کنند.

* اگر قصد خوردن گوشت را دارند گوشت‌های بزرگ حداقل باید به مدت چهار ساعت جوشانده شود

اما اگر قصد خوردن گوشت را دارند گوشت‌های بزرگ حداقل باید به مدت چهار ساعت جوشانده شود و گوشت‌هایی که به قطعات ریزتری تقسیم شدند به مدت نیم ساعت در ظرفی جوشانده شود کفایت می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم که شهروندان بعد از قربانی کردن دام بعد از مدت 24 ساعت قرار دادن گوشت قربانی در یخچال اقدام به مصرف گوشت کنند و سپس باقیمانده گوشت را در فریزر قرار دهند تا ویروس‌ها در گوشت از بین بروند.

* خوشبختانه درمان بیماری «کریمه کنگو» در ایران وجود دارد ولی باید این بیماری به سرعت شناسایی شود

هنگامی که دام را ذبح کردیم مصرف گوشت در همان ساعت اولیه ممکن است باعث مسمومیت غذایی در انسان شود و علائمی مانند اسهال و استفراغ را داشته باشیم که بعد از عید سعید قربان موارد بسیاری از شیوع اسهال و استفراغ در استان به چشم می‌خورد.

شهروندان هنگام ذبح دام در روز عید سعید قربان حتما از دستکش، ماسک و چکمه استفاده کنند تا از انتقال بیماری از دام به انسان تا حدی جلوگیری شود و خردسالان حتما در نظر داشته باشند که به گوشت قربانی نزدیک نشوند و به آن دست نزنند.

*فارس: راه‌های درمان به بیماری «تب کریمه کنگو» را بیان کیند؟

عارف‌نیا: خوشبختانه درمان این بیماری وجود دارد ولی باید این بیماری به سرعت شناسایی شود قرصی به نام ریبابرین وجود دارد که خوشبختانه این دارو در ایران موجود است و بهداشت نیز آن را به صورت رایگان برای مردم تهیه می‌کند و همچنین آزمایشات این بیماری نیز توسط بهداشت به صورت رایگان به تهران ارسال می‌شود.

*فارس: آیا تاکنون بیماری تب کریمه کنگو در استان گلستان مشاهده شده است؟

عارف‌نیا: بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ علامتی ندارد ولی باید به فکر موضع دام‌های آلوده در استان باشیم خوشبختانه در استان گلستان از سال 1390 تاکنون حتی یک مورد از این بیماری در استان مشاهده نشده است اما در سالهای قبل از 1390 چند بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش شده بود که منجر به فوت شد.

متاسفانه در کشور ایران در سال جاری تعداد 77 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند و پنج نفر این افراد بر اثر بیماری فوت شدند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول