اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

برنامه ملی کنترل نیوکاسل برای اولین بار اجرا می‌شود/واردات تخم ماهی قزل‌آلا انحصاری است؟

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این بیماری 60 سال است به مرغداری‌های کشور خسارت وارد می‌کند.

برنامه ملی کنترل نیوکاسل برای اولین بار اجرا می‌شود/واردات تخم ماهی قزل‌آلا انحصاری است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته با حضور مسئولان، کارشناسان،‌ تولیدکنندگان و صاحبان صنایع داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران سالن 38 برگزار شد.

*دلیل واردات مکمل خوراک دام و طیور

علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که تولیدکنندگان مکمل غذای دام و طیور اعتراض دارند که سازمان دامپزشکی با وجود تولید مونو و دی‌کلسیم فسفات در کشور اجازه واردات داده‌اند و آنها ورشکست شده‌اند، گفت: مطمئن باشید اگر تولید داخلی باشد به هیچ عنوان مجوز واردات صادر نمی‌شود و در حال حاضر کارخانه‌های داخلی در مقیاس بسیار کمی تولید می‌کنند و مونوکلسیم فسفات هم تولید نمی‌کنند بنابراین دولت برای اینکه بتواند نیاز داخل را تامین کند مجبور می‌شود برای واردات مجوز بدهد. 

مونو و دی‌کلسیم فسفات به عنوان مکمل خوراک دام و طیور استفاده می‌شود. 

رفیعی‌پور ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور تنها گواهی بهداشتی و مجوز ترخیص را صادر می‌کند و اختصاص ارز و مجوز صادرات به عهده وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است.

 *آیا واردات تخم ماهی چشم‌زده انحصاری است؟ 

خبرنگار فارس درباره دلیل مجوز واردات برای ماهی چشم‌زده پرسید که تکثیرکنندگان تخم ماهی قزل‌آلا معتقدند 160 واحد تولید و تکثیر ماهیان چشم‌زده در کشور وجود دارد اما دولت همچنان به واردات این محصول اصرار دارد که باعث شده در سال‌های گذشته 160  واحد  تولیدی به 10 واحد تنزل یابد. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: کشور به تخم ماهی چشم‌زده وجود دارد و اگر تولیدی در داخل کشور انجام شود به هیچ عنوان حاضر به واردات نیستیم و هنوز تولید در این زمینه نیاز کشور را برآورده نمی‌کند و ما مجبور هستیم مجوز واردات صادر کنیم.

رفیعی پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که به گفته تولید کنندگان داخلی واردات تخم ماهی چشم زده انحصاری و توسط 2 شرکت انجام می‌شود، گفت: هر شرکت‌ و تولید کننده‌ای که بخواهد وارد کند هیچ محدودیتی وجود ندارد و آنها می‌توانند درخواست واردات کنند.

 وی ادامه داد: به تازگی تکنولوژی وارد کردیم و برخی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. 

روز گذشته رئیس  اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی و تکثیر و پرورش ماهیان سردابی به خبرنگار فارس، گفت: قرار بود واردات تخم ماهی چشم زده به مدت دو سال انجام شود و در این مدت تکنولوژی آن در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد اما 15 سال است واردات ادامه دارد و واحدهای تولیدی داخل از 160به 10 رسیده است. 

*برنامه ملی کنترل نیوکاسل برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود

رفیعی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگاران که تولیدکنندگان مرغ از کمبود واکسن نیوکاسل گلایه دارند گفت: هیچ کمبود واکسن وجود ندارد و به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود. شاید مشکل ترخیص واکسن وجود داشته باشد که آن هم برطرف می‌شود. 

وی از اجرای برنامه ملی کنترل نیوکاسل برای اولین‌بار در کشور خبر داد و گفت: این طرح با استفاده از واکسن‌های نوترکیب تولید داخل و وارداتی در گام نخست برای واکسیناسیون کامل طیور بومی و روستایی انجام خواهد شد. 

رفیعی‌پور با بیان اینکه بیماری نیوکاسل 60 سال است در کشور برای فارم‌های تولید مرغ آسیب جدی وارد می‌کند، گفت : امیدوار هستیم که در آینده نزدیک میزان این بیماری در کشور به استانداردهای جهانی برسد. 

*برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به ویژگی‌های هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه زنجیره‌های تولید گرد هم آمده‌اند که در صورت همکاری آنها با یکدیگر هزینه‌های تمام شده تولید کاهش می‌یابد و حاشیه سود تولیدکنندگان بیشتر خواهد شد. 

وی ادامه داد: در زنجیره تولید تولید دام روستایی تبدیل به دامداری صنعتی می‌شود و راه‌اندازی این سیستم در کل کشور می‌تواند تحولی بزرگ در بخش تولید ایجاد کند. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از قابلیت‌های بخش دام کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که پیش از این واردکننده محصولات دامی بودیم اما اکنون در تخم‌مرغ جایگاه دهم جهان و در تولید شیر و مرغ جایگاه هشتم دنیا را داریم و این نشان‌دهنده موفقیت‌هایی است که سال‌های گذشته داشته‌ایم. 

وی افزود: در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حضور دارند و آنها نهاده‌های مورد نیاز را خودشان تولید می‌کنند. 

به گفته رفیعی پور از ابتدای سال تاکنون سیزده هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای دیگر صادر شده است. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول