اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

بازگشت رسانه‌ها؛ تغییر به نفع مردم

اینکه چگونه و از کی رسانه‌ها به فکر تغییر رویه به نفع مردم افتادند را بهتر از همه خود مردم می‌دانند. اما جواب اینکه چرا رسانه‌ها به این تغییر رویکرد همت کرده‌اند را در یادداشت زیر بخوانید.

بازگشت رسانه‌ها؛ تغییر به نفع مردم

به گزارش خبرگزاری فارس،  حمیدرضا عسگری‌ نوشت: اینکه چگونه و از کی رسانه‌ها به فکر تغییر رویه به نفع مردم افتادند را شاید بهتر از همه خود مردم می‌دانند. کسانی که با شنیدن خبری از یک رسانه برای بازگو کردن مشکلات و دغدغه های خود به آنها مراجعه می کنند. به امیدی منتظر پرداخته شدن به موضوعاتشان هستند و البته مصمم هستند تا خود را در فرایند حل مشکلاتشان دخیل کنند.


اما جواب اینکه چرا رسانه‌ها به این تغییر رویکرد چه به صورت واقعی و چه حتی برای همراهی با فضای غالب، همت کرده‌اند، در سه مورد زیر می‌توان جستجو کرد:


اول: مثلث معروف «قدرت، جامعه مدنی، مردم» را سالهاست که در منابع علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تدریس می کنند.

 

با این حال صاحب رسانه‌ای که با این مثلت هم نا آشناست به طور تجربی در پی این سالها به این واقعیت رسیده که بین مردم با جامعه مدنی و همچنین جامعه مدنی با حاکمیت باید تعاملی دوسویه شکل بگیرد. یک مدیر رسانه‌ای هوشمند فهمیده است که برای شکل‌گیری ارتباط پایدار مردم و حاکمیت برای طرح مطالبات و حل مشکلات آنها، باید از گروه‌های داوطلب و مردم نهاد کمک بگیرد. در غیر اینصورت همواره در ایفای نقش مردم در سیاست کلان کشور دچار مشکل خواهیم بود و نگران آینده سیاسی کشور.

 

دوم: مردمی که به عنوان مهم ترین سرمایه رسانه ها و البته هدف اصلی در تولیدات آنها هستند، در حال حاضر با رشد سرسام آور و مویرگی رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی در برنامه روزانه زندگی شان دیگر با اخبار دست چندم و تولیدات احتمالا مغایر سلیقه آنها ارضا نمی شوند. مردم به دنبال این هستند که پیام آنها شنیده و دیده شود. حالا اگر جایی باشد که مشکل آنها را دیده و رسیدگی به آن را اولویت خود بداند که چه بهتر!


سوم: اما مهمترین دلیل شاید این باشد که همه به این فکر افتاده‌اند که چرا دست به دست هم ندهیم و مشکلاتمان را خودمان حل نکنیم؟ کارگزاران رسانه _ از مدیران تا دبیران و خبرنگاران - در این اوضاع نه چندان مساعد اقتصادی و فرهنگی مردم، گفتند شاید بد نباشد این راه را هم امتحان کنیم و برای حل هر مشکلی از بزرگ تا کوچک، از اقتصاد کلان تا ریز مشکلات روستایی، نگاهمان به خودمان باشد و مطالبه کنیم تا حل بشود. دیدن حل مشکلات به این روش هم آنها را مسمم تر کرد.


بهرحال با این تغییر روش و یا به عبارتی بازگشت رسانه ها به مردم، خبرنگاران_ که مدت ها تریبون نقل اتفاقات به روایت مسئولان بودند_ حالا به مردم بازگشته و روایتگر حال مردم برای مسئولان شده اند. تغییری که حتما به نفع مردم، رسانه ها و حتی مسئولان خواهد بود.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول