اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

برگزاری «جشنواره انجیر» بدون انجیر!

ششمین جشنواره انجیر در گلوگاه در حالی برگزار شد که مهم‌ترین دغدغه مردم و مسؤولان همچون دوره‌های گذشته، نبود صنایع تبدیلی است و البته امسال نبود انجیر در غرفه‌ها هم به دغدغه‌های دیگر اضافه شد.

برگزاری «جشنواره انجیر» بدون انجیر!

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، گلوگاه به عنوان یکی از شرقی‌ترین شهرهای استان مازندران است که براساس آنچه اعلام شده، دارای مرغوب‌ترین انجیر کشور است و همین امر می‌تواند توسعه صنایع تبدیلی و فروش بازار انجیر به صورت متمرکز و ساماندهی شده را در دستور کار مسؤولان امر قرار دهد.

خرده‌فروشی انجیر و فروش در حاشیه جاده سراسری و خیابان‌ها این روزها به یک دغدغه جدی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده است و این در حالیست که می‌توان با ساماندهی مناسب و ایجاد صنایع تبدیلی در مقیاس کوچک و بزرگ از این دغدغه‌ها کاست.

بی‌شک در شرایط فعلی جامعه و تحریم‌های اقتصادی، بیش از هر زمان و مقطع دیگری نیازمند توجه به اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در حوزه‌های مختلف به فرموده رهبری هستیم و توجه به حوزه کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در زمینه توسعه و مقابله با تحریم‌های مختلف داشته باشد.

برپایی نمایشگاه با بیش از 50 غرفه و نبود انجیر در شهرستانی که به مهد انجیر معروف است نه تنها برای مسافران بلکه برای شهروندان گلوگاهی هم تازگی داشت.

بیش از 50 غرفه به محصولات استان‌های مختلف کشور اختصاص داده شد اما تنها یک  تا دو غرفه  به صورت خیلی جزئی و مختصر به انجیر اختصاص داشت و آن هم در فضایی تاریک و با دو جعبه انجیر.

به راستی برگزاری جشنواره‌های متعدد در سطح استان بدون بازخورد مناسب برای کشاورزان و باغداران چه منفعتی برای مردم دارد؟

*جشنواره‌های بی‌محتوا و بدون هدف

 اکبری یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره با اظهار گلایه از نبود محصولات کشاورزی و باغی در جشنواره‌های استان مازندران گفت: متاسفانه برگزاری این جشنواره هیچ منفعت و عایدی برای کشاورزان ندارد و تنها به بازار کسب و کار برای برگزارکننده نمایشگاه تبدیل شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: این جشنواره‌ها در سال‌های اخیر نه تنها منفعتی برای باغداران و کشاورزان نداتشه است بلکه برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها در بعد از برداشت محصولات و فروش قریب به اتفاق محصولات باغی و کشاورزی، تنها عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن محصولات استان‌های دیگر و منفعت برای برگزارکننده نمایشگاه و مدیری است که نمایشگاه‌های استان را بدون کارشناسی و کار مفید غصب کرده است.

اکبری افزود: این روزها نمایشگاهی که باید به برندسازی، بازاریابی و بازارسازی برای محصولات کشاورزی بومی و داخلی بپردازد، عرصه‌ای برای جولان محصولات استان‌های دیگر شده است و از اسنک، باسلق، ترشی‌های گیلان، شیرینی‌های کرمانشاه و عسل اردبیل تا بدلیجات به نمایش گذاشته شد اما خبری از انجیر گلوگاه به عنوان مرغوب‌ترین انجیر ایران نبود و انگار هدف و محتوایی در این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها دنبال نمی‌شود و تنها به برگزاری  افتتاحیه و اختتامیه بسنده شده است.

*نمایشگاه‌هایی خالی از محصولات کشاورزی مرتبط با جشنواره

کلبادی از شهروندان گلوگاهی هم با اشاره به برگزاری 6دوره جشنواره اظهار کرد: جشنواره امسال در شرایط خوبی برگزار نشد و به نوعی برگزاری جشنواره بعد از برداشت محصولات انجیر و پایان کار باغداران و نبود انجیر در بازار، مناسب نبود و باید زمان‌سنجی مناسب برای برگزاری جشنواره انجام می‌شد.

وی به خبرنگار فارس می‌گوید: غرفه‌های خالی از انجیر از دغدغه‌های مهم بازدیدکنندگان بود و مردمی که برای خرید انجیر با قیمت مناسب به این جشنواره مراجعه کرده بودند؛ با دستان خالی برگشتند و این مسأله شایسته شهرستان گلوگاه به عنوان مهد انجیر نیست.

این شهروند گلوگاهی با گلایه از وضعیت نمایشگاه و نامناسب بودن شرایط فیزیکی آن یادآور شد: بخشی از محیط نمایشگاه آسفالت، بخشی شنی و بخشی با تشک‌های ابری پوشیده شده بود که رفت‌و آمد را برای همگان مشکل کرده بود و شرایط مناسبی حاکم نبود در حالی که برعهده گرفتن نمایشگاه و برپایی غرفه‌ها باید در شرایط مناسب با نورپردازی مناسب باشد که در گلوگاه حداقل‌ها رعایت نشد.

کلبادی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه و جشنواره در سال‌های اخیر به یک نوع بازاریابی برای فروش محصولات افراد خاص تبدیل شده است، گفت: در جشنواره‌های متعددی در شهرستان‌ها مراجعه کرده‌ام اما در جشنواره‌های انجیر گلوگاه، تمشک نکا و هلو نکا که در ماه‌های گذشته برگزار شد خبری از محصولات کشاورزی مورد نظر و مرتبط با جشنواره نبود.

به گزارش فارس، با ایجاد صنایع تبدیلی و اهمیت دادن به بخش فرآوری در انجیر گلوگاه در کنار فرآوری محصولات باغی و کشاورزی دیگر، می‌توان علاوه بر تأمین بازار داخلی، در حوزه صادرات هم نقش تعیین‌کننده داشت و به جایگاه مناسب رسید.

انتهای پیام/86002/غ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول