اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

فرمان تاریخی امام (ره) حکم ابطال «سازش با ضد انقلاب»/ پاوه را خدا آزاد کرد

مردانی که در مقابل ضدانقلاب و نیروهای به اصطلاح دمکرات جنگیدند، حتما این حقیقت را اثبات می‌کنند که پاوه، خرمشهر دیگری است که به فرمان تاریخی امام (ره) آزاد شد.

فرمان تاریخی امام (ره) حکم ابطال «سازش با ضد انقلاب»/ پاوه را خدا آزاد کرد

خبرگزاری فارس، کرمانشاه - مردانی که در مردادماه 1358 در مقابل ضدانقلاب و نیروهای به اصطلاح دمکرات جنگیدند، حتما این حقیقت را اثبات می‌کنند که پاوه، خرمشهر دیگری است که با مجاهدت دستمال سرخ‌ها و در نهایت، به فرمان تاریخی امام (ره) آزاد شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای ضدانقلاب در نقاط مختلف کشور با نام‌های مختلف جمهوری «خلق کرد» در کردستان، جمهوری «خلق ترک» در ترکمن صحرا و جمهوری «خلق عرب» در خوزستان شروع به فعالیت کردند و با شعار جداییطلبی دست به تحرکات نظامی و ترور مردم و شخصیت‌های سیاسی می‌زدند.

کردستان نیز با توجه به وجود احزاب ضد انقلاب، خاستگاه خوبی برای فعالیت گروهک‌های جدایی‌طلب بود و به همین دلیل وضعیت در کردستان بحرانی‌تر و خطرناک‌تر از جاهای دیگر به نظر می‌آمد؛ تشکیل دولت‌های خودخوانده به رهبری «عزالدین حسینی» و «عبدالرحمان قاسملو» از عزم جدی ضدانقلاب برای آشوب و شورش در کردستان پرده برمی‌داشت.

در ۲۰ مرداد 1358 گروهک‌های ضد انقلاب با تجمع در روستای «قوری‌قلعه» و تنظیم قطعنامه خواستار تشکیل شورای شهرستان، خروج پاسداران و دادن اختیارات کامل به مناطق کردنشین شدند.

با نظر به این تصمیم، مردم شهرستان پاوه در فرمانداری شهر تجمع کردند و خواستار لغو این قانون و حضور نیروهای انقلابی در شهر شدند.

چند روز پس از تحصن مردم، ۶۰ پاسدار به فرماندهی شهید اصغر وصالی به پاوه اعزام شدند.

در نهایت پس از تجمع نیروهای ضد انقلاب و شکل‌گیری کامل حزب دموکرات کردستان، شهر پاوه هدف اول و مهم این گروهک قرار گرفت و در بعد از ظهر ۲۴ مرداد ۵۸ به شهر پاوه حمله شد.

نیروهای ضد انقلاب تنها به فاصله چند روز توانستند تمام شهر به جز ژاندارمری را به تصرف خود در آورند؛ نیمه‌های شب درگیری به داخل شهر نیز کشیده شد و نیروهای کومله بیمارستان شهر را به خاک و خون کشیدند و مردم و نیروهای پاسدار بستری شده در بیمارستان را به وجیعترین وضع به شهادت رساندند.

* امام(ره) مذاکره را راه حل آزادی پاوه نمی‌دانستند

پس از تصرف کامل شهر، شهید اصغر وصالی به مرکز پیغام داد و وضعیت بحرانی پاوه را به دولت و نیروهای ارتش مخابره کرد و خواستار اعزام هر چه سریع‌تر نیروهای کمکی شد؛ در ۲۵ مرداد شهید دکتر مصطفی چمران که در آن زمان معاون نخست وزیر وقت بود، به همراه شهید تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش و ابوشریف فرمانده عملیات سپاه با بالگرد وارد شهر پاوه شدند.

در جریان امدادرسانی نیروهای هوانیروز ارتش، بالگردهای حامل مجروح توسط مسلسل‌های دشمن به کوه برخورد کرده و تمام مجروحان و سرنشینان بالگردها شهید شدند.

محاصره کامل نیروهای ضد انقلاب و تسلط آن‌ها بر منطقه سیل ناامیدی را در شهر پاوه دوچندان کرده بود، مقاومت نیروهای سپاه در ژاندارمری برای جلوگیری از سقوط شهر به انتهای خود نزدیک‌تر می‌شد؛ شهادت نیروها یکی پس از دیگری و تمام شدن مهمات، پیروزی را برای نیروهای ضدانقلاب برای تسلط بر شهر پاوه مسجل کرده بود.

با توجه به شرایط بحرانی پاوه، درخواست‌های زیادی برای کمک به نخست وزیری روانه شد، اما دولت موقت معتقد به برخورد مسلحانه با ضدانقلاب نبود و به همین دلیل از اعزام کمک و نیروهای نظامی ممانعت می‌کرد؛ با وجود اینکه شهر در آستانه سقوط بود و ضد انقلاب تسلط کامل بر شهر داشت اما دولت مذاکره و خروج نیروهای سپاه از شهر را تنها راه‌حل آزادی پاوه می‌دانست.

در آستانه فروپاشی شهر پاوه، پیام تاریخی امام(ره) در ۲۷ مردادماه ۵۸ خرمشهر اولی را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد و حصر پاوه در کمال ناامیدی شکسته شد.

در پیامی که امام به نیروهای ارتش و دولت صادر کرد اینچنین آمده است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

از اطراف ایران، گروه‌های مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا کرده‌اند که من دستور بدهم به سوی پاوه رفته و غائله را ختم کنند. من از آنان تشکر می‌کنم؛ و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپ‌ها و تانک‌ها و قوای مجهز تا 42 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسؤول می‌دانم.

من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش دستور می‌دهم که فوراً با تجهیز کامل عازم منطقه شوند؛ و به تمام پادگان‌های ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که بی‌انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت- با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کنند؛ و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فوراً فراهم کنند.

تا دستور ثانوی، من مسؤول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می‌دانم. و در صورتی که تخلف از این دستور نمایند، با آنان عمل انقلابی می‌کنم. مکرر از منطقه اطلاع می‌دهند که دولت و ارتش کاری انجام نداده‌اند. من اگر تا 24 ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسئول می‌دانم. و السلام.

روح‌اللَّه الموسوی الخمینی
24 شهر رمضان 99/ 27 مرداد 58»

پس از این پیام تاریخی، نیروهای مسلح و نیروهای مردمی کرمانشاه به سمت پاوه حرکت کردند و این‌چنین پاوه مقاوم به آغوش ایران عزیز بازگشت.

=================

گزارش از سعید مخدومی

=================

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول