اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

محمد رجبی: داریوش مهرجویی شاگرد «فردید» بود

محمد رجبی از شاگردان زنده‌یاد سیداحمد فردید در آیین رونمایی از مستند «تئورسین خشونت» گفت: فردید چیزی ننوشت اما در موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فلسفه و علوم انسانی مؤثر بود. در سینما اولین تاثیر او بر داریوش مهرجویی بود.

محمد رجبی: داریوش مهرجویی شاگرد «فردید» بود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، مراسم رونمایی از مستند سینمایی «تئوریسین خشونت» به کارگردانی محسن کوقان و تهیه کنندگی مهدی مطهر که به روایت زندگی و اندیشه دکتر سیداحمد فردید می‌پردازد، عصر روز گذشته ۲۷ مردادماه در نخلستان اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مسعود فروتن به عنوان مجری روی صحنه آمد و ضمن بیان این مطلب که جسارت محسن کوقان به عنوان کارگردان در به تصویر کشیدن اندیشه‌های این اندیشمند ستودنی است، از مهدی نصیری استاد و پژوهشگر دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و درباره سیداحمد فردید به سخنرانی بپردازد.

نصیری بیان کرد: دکتر فردید به دنبال ایجاد فردید دیگر یا فردیدیسم نبود، چون اصولاً مکتب‌سازی اختصاص به امام معصوم دارد، این در حالی است که شیعه هیچکس را به جز خداوند غیر قابل نقد نمی‌داند بنابراین تمام حرف ما این است که فردید مثل خیلی از متفکران دیگر حرف‌هایی برای تأمل کردن دارد، حتی کسانی که بعداً با اندیشه فردید زاویه پیدا کردند تمام شهرت خود را از آثاری گرفتند که در مخالفت با او نوشتند.

وی افزود: برخی می‌گویند اندیشه او موجب انفعال می شود اما باید بگویم اندیشه های فردید نه باعث انفعال، نه باعث سیاست زدگی با دنیای مدرنیته و ... می شد بلکه اندیشه او ما را به برخورد با دنیای جدید سوق می دهد البته نه برخورد سطحی.

 

 

* فردید فیلسوف شفاهی بود

در ادامه حجت‌الاسلام احمد رهدار پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: می‌خواهم فردید را به مثابه یک متفکر مورد مداقه قرار دهم. از او به عنوان فیلسوف شفاهی نام برده‌اند، بخشی از تفکر او نتوانسته جلوه کند چراکه بخشی از جلوگاه تفکر مربوط به قلم است و این نقص در او دیده می‌شود. فردید در مقام گفتن فرصتی برای جولان اندیشه داشته، او ننوشتن را انتخاب کرده است اما این موضوع به هر دلیلی که باشد، من می‌گویم سطحی از تفکر در اندیشه او غایب است.

رهدار ضمن بیان این مطلب که فردید را یک محقق فلسفه نمی‌داند بلکه او را فیلسوف می‌داند، عنوان کرد: در دنیای غرب فیلسوفان معمولا طیفی از مبلغان و شارحان را دارند اما به گمان من فردید تنها مبلغ داشته نه شارح؛ از سوی دیگر اگر بخواهم فردید را به مثابه یک کنشگر اجتماعی مورد ملاحظه قرار بدهم باید بگویم او همراه با انقلاب شد ولی انقلابی نبود. او از مسیری که انقلابی نبود به انقلاب رسید یعنی در ذیل هایدگر به آن رسید نه با اندیشه های امام خمینی.

وی با بیان اینکه معتقد است ماندن در اندیشه فردید نتیجه ای جز یاس فلسفی ندارد، گفت: اگرچه او تا اوایل دهه هفتاد زنده بود اما ما بیشتر اندیشه های اخلاقی او را در شاگردانش دیده ایم.

* نسل ما فردید را نمی‌شناسد

سپس مهدی مطهر تهیه‌کننده «تئوریسین خشونت» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یک سری افراد هستند که منظومه فکری دوستان جبهه ما را شکل داده‌اند که یک عده از آنها مثل سلبریتی‌ها شده‌اند که بیشتر درباره آنها حرف زده می‌شود اما برخی از آنها حذف شده‌اند و فردید از همین دسته است. ما در این مستند به صورت ذوق زده نسبت به فردید حرف نزدیم بلکه سعی کردیم مواضع مختلف دوستان را نشان بدهیم، بنابراین «تئوریسین خشونت» در حد بضاعت ماست. توجه داشته باشید که سال‌ها از مرگ فردید گذشته است و ما حالا اقدام به ساخت مستندی درباره او کرده‌ایم. مرحوم فردید متفکر بسیار مهمی است و شاگردانی از طیف‌های مختلف دارد.

پس از صحبت های مطهر، محسن کوقان کارگردان روی صحنه آمد و ضمن قدردانی از تیم سازنده این اثر، عنوان کرد: فردید بعد از انقلاب قربانی انحصار طلبی از سوی حوزه و دانشگاه شد، این انحصارطلبی بد است چراکه اجازه نقادی نمی‌دهد. ما باید به سمت فضای آزاد و گفتگو برویم. چهل سال از جمهوری اسلامی گذشته است ولی نسل ما فردید را نمی شناسد، منظورم افراد حوزوی و دانشگاهی است نه افراد کف جامعه سوال من این است که این انحصار طلبی از کجا می‌آید؟ باید بگویم حوزوی‌ها به یک نحو و دانشگاهی‌ها از یک سو دچار انحصار طبی هستند.

 

 

* داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود

سپس محمد رجبی از شاگردان دکتر فردید پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: عنوان «تئورسین خشونت» را آقای عبدالکریم سروش و همفکران او رواج دادند. حالا سوالی که پیش می آید این است که فردید به قدرت چسبید؟ او تئورسین خشونت است؟

وی گفت: فردید مثل سقراط بود که نوشته‌ای نداشت ولی فیلسوف آفرین بود، مثل شمس تبریزی که مولوی‌ساز بود. فردید با وجود اینکه چیزی ننوشت، در موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فلسفه و علوم انسانی موثر بود. در سینما اولین تاثیر او بر داریوش مهرجویی بود، درواقع داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود، به طوری که حضرت امام «گاو» از ساخته های مهرجویی را پسندیدند. همین مهرجویی الگویی برای عباس کیارستمی شد که آثار او افتخار جمهوری اسلامی ایران شد.

 

 

* فردید یگانه متفکر تاریخ ماست

در ادامه بیژن عبدالکریمی استاد دانشگاه به سخنرانی درباره او پرداخت و گفت: به اعتقاد من موضع ما نسبت به فردید و رضا داوری اردکانی به این بر می‌گردد که ما به فلسفه چه نسبتی داریم؟ من بارها گفته‌ام فردید یگانه متفکر تاریخ ماست، این حرف اسطوره سازی نیست ما می‌دانیم که با دکتر سروش اتفاق مبارکی افتاد و ایشان سطح مباحث را ارتقا دادند بنابراین جامعه ما به دکتر سروش هم مدیون است اما فردید کوشید تا سطح گفتمان وجودشناسانه را ارتقا بدهد، در واقع هر کجا چنین بحثی پیش می‌آید بی تردید برگرفته از تفکر اوست.

وی افزود: فردید غرب را یک نوع مواجه با جهان می داند و شرق از نظر او یک نوع مواجهه با وجود است. ما این درک را در حوزه و در دانشگاه نمی بینیم به خاطر همین او یک سر و گردن از بقیه برتر است. گفته شد او انقلابی نیست اگر قرار است انقلابی صورت بگیرد آن انقلاب باید در نحوه مواجهه ما با جهان باشد چراکه با شعارهای سطحی و از دیوار بالا رفتن نمی شود انقلاب را فهمید.

در پایان این مراسم، مستند «تئوریسین خشونت» برای حضار به نمایش در آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول