اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

از تدوین سند راهنمای اخلاق تا نگرانی‌های پزشکی نوین

تدوین اسناد مربوط به اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های مختلف پزشکی و همچنین تدوین راهنمای اخلاق پزشکی در 140 بند و نگرانی‌های پزشکی نوین از جمله تکثیر انسان و دستکاری ژنتیکی از جمله مباحث مطرح شده در همایش اخلاق پزشکی بود.

از تدوین سند راهنمای اخلاق تا نگرانی‌های پزشکی نوین

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همایش اخلاق و آداب پزشکی پیش از ظهر امروز با حضور اساتید این حرفه از جمله مصطفی معین، پروفسور یوسف ثبوتی و عوامل دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از پزشکان در زنجان برگزار و ضمن مرور تاریخچه این مبحث به اقدامات مورد نیاز برای بهبود و ترویج اخلاق پزشکی اشاره شد.

مشاور وزیر در بهداشت روان و متخصص اعصاب و روان در این همایش با تاکید بر اینکه پیشرفت در هر حرفه‌ای منجر به بهبود و کامل شدن اخلاق در آن شغل می‌شود، افزود: شغل پزشکی به دلیل ویژگی‌های خاص متفاوت است و با وجود همه تحولات معلمی، اساتید دانشگاهی و پزشکان بالاترین سطح سرمایه اجتماعی را در ارزیابی‌ها دارند از این رو لازم است که پزشکان الگوهای اخلاقی باشند.

احمدعلی نوربالا تبدیل مفاهیم به اخلاق حرفه‌ای را نیاز این دوران در شغل پزشکی دانست و گفت: این امور ابعاد مختلفی دارد که ارتقا و یا تنزل آدمی را موجب می‌شود.

*تکامل اخلاق حرفه‌ای نیازمند تعریف مزیت‌های استراتژیک است

وی تکامل اخلاق حرفه‌ای را نیازمند تعریف مزیت‌های استراتژیک عنوان و تاکید کرد: تکامل حرفه‌ای نیازمند تکامل اخلاق حرفه‌ای هم هست.

عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به تعریف‌های موجود در مورد اخلاق در حوزه‌های مختلف از جمله رابطه بین بیمار و پزشک اشاره و تصریح کرد: احترام به بیماران خیرسانی و خیرخواهی، عدم زیان رسانی و عدالت از اصول مطرح در این حوزه است که سال‌ها برای آن وقت گذاشته شده و تنظیم شده است.

وی ارتقای امور و ارائه خدمات تخصصی به جامعه را از دیگر اصول مطرح شده در حوزه پزشکی اعلام کرد و گفت: توجه به ظاهر و خوش اخلاقی و مهربانی و رازداری و ... از توصیه‌های اساتید پزشکی قدیمی است که در حال حاضر باید هم مد نظر قرار گرفته است.

نوربالا از تدوین 9 بند در تدوین سند اخلاق پزشکی خبر داد و گفت: این سند با محوریت اخلاف برای روان‌پزشکان در رابطه با بیمار تنظیم شده است که در یکی از بندهای آن تاکید شده که مصالح بیمار، خانواده و جامعه باید همزمان مد نظر قرار گیرد.

*نیازمند بودن دیگران به اخلاق، مظلومیت‌های اخلاق پزشکی است

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این همایش متخلق دانستن خود و نیازمند بودن دیگران به رعایت اخلاق را از مظلومیت‌های این حوزه اخلاق حرفه‌ای پزشکی اعلم کرد.

پرویز قزلباش با گرامیداشت یاد و خاطره خیر دوراندیش مرحوم مهدوی گفت: اذعان می‌کنیم رشد پرشتاب دانشگاه علوم پزشکی مرهون این دوراندیشی است که تاکنون 12 هزار فارغ‌التحصیل داشته و اکنون با بیش از 4 هزار رشته در 67 رشته مقطع و آموزش 11 رشته دستیاری و فوق تخصصی سعی در ایقای نقش خود در حوزه سلامت کشور دارد.

وی تاکید کرد: تحقق مقصود و مراد از بحث اخلاق پزشکی و حرفه‌ای به جز گسترش علم و اندیشه در این حوزه نیازمند جستجوی راه‌کارهای است که تطابق افزون‌تری  با اخلاق پزشکی دارد.

*اخلاق ریشه توحیدی دارد

همچنین مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم در این همایش کشوری با بیان اینکه اخلاق یا از فطرت انسان نشأت می‌گیرد و خلق و رفتار شخصی ما است، افزود: اخلاق ریشه توحیدی دارد و توسط انبیا بنا نهاده شده است.

حجت‌الاسلام محرمعلی شیرمحمدی عدالت را از ملاک‌های رعایت اخلاق آن هم اخلاق حرفه‌ای برشمرد و افزود: در این راستا باید حق بیمار و درمانگر توأمان رعایت شود.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای برگزاری جلساتی در حوزه اخلاق حرفه‌ای تصریح کرد: هر چند گفتن و شنیدن در مورد اخلاق باید مد نظر قرار گیرد ولی آنچه در این حوزه اصل است باور به این مهم است که مانع دچار انسان به غرور خواهد شد.

*لزوم استاندارد سازی باورها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این همایش تطبیق باورها با اخلاق را مورد تاکید قرار داد و گفت: خط مشی و استاندارد سازی باورها از عوامل تاثیرگذار در بهبود روند اخلاق حرفه‌ای است.

علی‌رضا آرمانی‌کیا تاکید کرد: بها دادن به اختیار انسان در هر حوزه‌ای از جمله درمان، سودمندی، زیان‌آور نبودن و ابراز احتمال خطاها و بحث عدالت در درمان و اینکه درمان تحت تاثیر عوامل و جایگاه اجتماعی بیمار قرار نگیرد از جمله اصول اخلاق حرفه‌ای در پزشکی است.

وی با اشاره به وجود نظریه‌های زیاد در حوزه اخلاق پزشکی گفت: باید دید با وجود این نظریه‌ها آیا کاری هم انجام شده است که در این راستا کمیته و گروه منطقه 6 هم تشکیل شده است و در این راستا منشور اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های مختلف در دسترس قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: راهنمای اخلاق پزشکی شامل 140 بند است که در دسترس قرار گرفته است و متقاضیان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در اخلاق پزشکی نوین نگران بیوتروریسم هستند، افزود: بایو هکر، دستکاری ژنتیک و تکثیر انسان جدید، استفاده از تکنولوژی جدید، زندگی‌های انفرادی و ازدواج سفید از جمله نگرانی‌های موجود در این حوزه است.

شایان ذکر است، حاضران در همایش که از تخصص‌های مختلف بودند هم در ادامه نظرات خود را در این حیطه بیان کردند.

انتهای پیام/73004/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول