اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ناحیۀ شهری که دبیرستان ندارد/ خیرین، ناصرآباد را برای احداث دبیرستان تأیید نمی‌کنند

شهرک ناصرآباد جزوی از ناحیه منفصل شهری دانش است و در حوزۀ شهری قزوین تعریف می‌شود، این ناحیه امروز فاقد دبیرستان است و دانش آموزان این ناحیه برای تحصیل در مقطع دبیرستان مجبور هستند به قزوین رفت و آمد کنند.

ناحیۀ شهری که دبیرستان ندارد/ خیرین، ناصرآباد را برای احداث دبیرستان تأیید نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهرک ناصرآباد جزوی از ناحیۀ منفصل شهری دانش است و در حوزۀ شهری قزوین تعریف می‌شود. جمعیتی که برای ناحیه دانش اعلام شده بالغ بر 13 هزار نفر است. ناصرآباد در 6 کیلومتری شمال‌غربی شهر قزوین واقع شده است. منطقه‌ای با ظرفیت جمعیتی نسبتاً بالا که فاقد دبیرستان است و دانش‌آموزان این منطقه و روستاهای هم‌جوار آن نظیر زوآر و همت‌آباد باید برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به قزوین بیایند و علاوه بر هزینه‌های سرویس مدرسه، دوری راه را نیز به جان بخرند، این در حالی است که می‌توان با ساخت دبیرستانی در این منطقه، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را از این بحران نجات داد.

 

دانش‌آموزان ناصرآبادی‌ دبیرستان ندارند

نبود دبیرستان در ناحیهٔ منفصل شهری ناصرآباد موجب شده تا دانش‌آموزان این منطقه و روستاهای اطراف آن مجبور باشند جهت ادامه تحصیل در مقطع متوسطهٔ دوم به قزوین بیایند. این در حالی است که این منطقه جمعیت بالایی دارد که اکثراً نیز از قشر ضعیف هستند و تأمین هزینهٔ سرویس جهت عزیمت به قزوین برای آنان مشکل است. از سوی دیگر به‌دلیل این‌که این منطقه در ناحیهٔ بیابانی قرار دارد، عبور و مرور در این منطقه در روزهای کوتاه زمستان که هوا به‌سرعت تاریک می‌شود سختی‌های فراوانی دارد، این سختی‌ها برای دانش‌آموزان دختر و خانواده‌های آنان دوچندان است. عسگرعلی جوانبخت، مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین، ضمن تأیید این مسئله، می‌گوید: ما در هر یک از مناطق ناصرآباد، محمودآباد، اقبالیه، شریف‌آباد، بیدستان و الوند به دو مدرسه نیاز داریم. هم‌چنین در منطقهٔ مهرگان به 37 مدرسه و در منطقهٔ پونک حداقل به 57 مدرسه نیاز داریم، ولی در حال حاضر اعتبار برای ساخت آن‌ها نداریم. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در سطح شهر و نواحی اطراف آن به تعداد زیادی مدرسه نیاز داریم و به‌دنبال خیرانی هستیم که در ساخت این مدارس همکاری کنند، زیرا انجام این امور با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست.

 

20 درصد جمعیت هر شهر دانش‌آموز هستند

طبق آمارهای ارائه شده از سوی آموزش‌وپرورش، 20 درصد جمعیت هر شهر دانش‌آموز هستند. با این تفاسیر ناصرآباد حدود 600  دانش‌آموز دارد که اگر یک‌سوم آن‌ها در مقطع متوسطه باشند، این الزام را ایجاد می‌کند که در آن منطقه دبیرستان احداث شود. همهٔ این موارد در حالی است که روستاهای اطراف این منطقه نیز دانش‌آموزانی را دارند که وضعیت رفت‌وآمد آن‌ها به دبیرستان‌های قزوین به مراتب سخت‌تر از وضعیت دانش‌آموزان ناصرآبادی است، زیرا طبیعتاً راه آن‌ها به قزوین دورتر و هزینهٔ سرویس مدرسهٔ آن‌ها نیز گران‌تر است و خانواده‌های ضعیف این منطقه مجبورند به‌دلیل مسائل مالی، مانع ادامه تحصیل فرزندان خود شوند. تمام این مسائل با احداث یک دبیرستان چند کلاسه در منطقهٔ ناصرآباد حل می‌گردد. ساکنین ناصرآباد نیز حاضرند زمین این مدرسه را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهند تا فرزندان‌شان بتوانند به‌راحتی و در نزدیک‌ترین محل، تحصیلات خود را به اتمام برسانند. جوانبخت اظهار می‌کند: ما در منطقهٔ ناصرآباد به ۲ مدرسه نیاز داریم. در شهرک دانش که در نزدیکی ناصرآباد قرار دارد، یک مدرسهٔ ابتدایی وجود دارد، در این منطقه در حال احداث مدرسهٔ دیگری نیز هستیم که تاکنون پیشرفت 25 درصدی داشته است. اعتبار موردنیاز برای تکمیل این مدرسه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان است و برای تکمیل این مدرسه نیاز به خیر داریم، اگر این اعتبار وجود داشت تا آبان ماه مدرسه تکمیل می‌شد و آن‌را تحویل آموزش‌وپرورش می‌دادیم، ولی در حال حاضر برای تکمیل این مدرسه می‌توانیم قول مهر ماه 1399 را بدهیم. این مدرسه قابلیت دو شیفته شدن را دارد، به این معنا که یک شیفت آن دخترانه و یک شیفت آن پسرانه باشد.

 

احداث دبیرستان در ناصرآباد جزو ضرورت‌های فرهنگی این منطقه است

شمس‌الله غلامی، مدیر آموزش‌وپرورش ناحیهٔ یک قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: برای احداث مدرسه در یک منطقه، لازم است آمار دانش‌آموزان آن منطقه به حدنصاب برسد. احداث دبیرستان در منطقهٔ ناصرآباد جزو ضرورت‌های فرهنگی این منطقه است. آموزش‌وپرورش استان با سازمان نوسازی مدارس به‌طور جدی در حال رایزنی و هماهنگی هستند که بتوانند خیری را بیایند که موافقت کند هزینه‌های احداث دبیرستان در این منطقه را تقبل کند. غلامی در ادامه عنوان می‌کند: احداث دبیرستان دارای شروطی است که لازم است رعایت گردند، از جملهٔ این شروط می‌توان به آمار دانش‌آموزی و رشته‌های مورد ارائه اشاره کرد. ما رضایت و نیاز داریم در منطقهٔ ناصرآباد دبیرستان احداث شود، اما تاکنون خیری پیدا نشده است که آن منطقه را برای ساخت دبیرستان تآیید کند. با این وجود ما تمام دانش‌آموزان این منطقه و روستاهای اطراف آن را سازماندهی کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه بماند.

 

مدرسه‌ای که از دانش‌آموزان ناصرآباد گرفتند و به بهزیستی اجاره دادند

یکی از نکات مهم در بحث احداث دبیرستان در ناصرآباد این است که در سال‌های گذشته مدرسه‌ای در این منطقه وجود داشت که آموزش‌وپرورش اعلام کرد این مکان فاقد استانداردهای لازم جهت حضور دانش‌آموزان است و باید هرچه سریع‌تر تخلیه گردد. جالب این‌که این مدرسه پس از تخلیه توسط آموزش‌وپرورش به بهزیستی اجاره داده شد. علت این مسئله را از مدیر آموزش‌وپرورش ناحیهٔ یک جویا می‌شویم. غلامی می‌گوید: مدرسه و فضای آموزشی باید استانداردهای لازم را جهت حضور دانش‌آموزان داشته باشد. مدرسهٔ فوق از مدارس قدیمی بود و از نظر استحکام بنا مورد تأیید سازمان نوسازی نبود، این مدرسه پس از تخلیه به بهزیستی اجاره داده شد. ماجرا به این صورت بود که با معرفی فرمانداری افرادی به ما معرفی شدند که هزینه‌ای را برای تلطیف فضای آن مدرسه انجام دادند و دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت را در آن‌جا به‌طور موقت تحت آموزش قرار دادند تا فضای مناسبی را برای خود پیدا کنند. نکتهٔ قابل ذکر این‌که این فضا به‌هیچ‌وجه به‌درد واحد آموزشی دبیرستان نمی‌خورد، زیرا آن‌جا یک مدرسهٔ فرسوده است که شاخص‌های موردنیاز برای دبیرستان را ندارد.

 

دانش‌آموزان ناصرآباد مستحق دبیرستان هستند

دانش‌آموزان مناطق محروم نباید به‌دلیل محرومیت از تحصیل باز بمانند. این دانش‌آموزان با وجود دارا بودن استعدادهای فراوان، می‌توانند مدارج علمی را تا بالاترین درجات طی کنند و صحیح نیست که به‌دلیل نبود فضای آموزشی مجبور به ترک تحصیل باشند. مدیر آموزش‌و‌پرورش ناحیهٔ یک قزوین اظهار می‌کند: مردم ناصرآباد در بحث اهدای زمین به آموزش‌وپرورش جهت احداث دبیرستان مشکل ندارند. مشکل ما در حال حاضر فقط بحث خیر است که بتوانیم اعتبارات موردنیاز را تأمین کنیم. یک یا دو فضای دانش‌آموزی جوابگوی دانش‌آموزان این منطقه نیست. آمار دانش‌آموزان ناصرآباد بالا است و بی‌شک این دانش‌آموزان مستحق این هستند که ما برای آن‌ها دبیرستان بسازیم. وی اذعان می‌کند: ما به سازمان نوسازی اعلام کرده‌ایم که تقاضای مردم این منطقه و شورا مبنی بر ساخت یک دبیرستان ایده‌آل برای دانش‌آموزان را جزو برنامه‌های خود قرار دهند. حتی آقای محمدی، نمایندهٔ مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای خواستار این موضوع بودند و این نشان از اهمیت موضوع می‌دهد. اما احداث دبیرستان نیاز به اعتبار دارد و با توجه به این شرایط باید خیری را بیابیم که با احداث دبیرستان در این منطقه موافقت کند، زیرا خیرینی که تاکنون وجود داشته‌اند به‌دلایل مختلف این منطقه را تأیید نکرده و مورد رضایتشان نبوده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با توجه به نزدیک بودن سال تحصیلی جدید، احداث دبیرستان در منطقهٔ ناصرآباد قزوین یکی از ضروریات فرهنگی این منطقه است که لازم است مسؤولین به‌طور جدی به‌دنبال حل این مسئله باشند تا دانش‌آموزان این منطقه بیش از این برای ادامهٔ تحصیل به سختی نیفتند و بتوانند در شرایط ایده‌آل و در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی خود به ادامه تحصیل بپردازند و از خدمات آموزشی دولتی استفاده کنند.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول