اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

صنعت «داروسازی» طی سال‌های اخیر با واردات لگدمال شد

وزیر بهداشت با اشاره به واردات بی‌رویه دارو طی سال‌های اخیر، گفت: صنعت داروسازی طی چند سال گذشته به دلیل واردات بیش از حد لگدمال شده بود.

صنعت «داروسازی» طی سال‌های اخیر با واردات لگدمال شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه داروسازی کشور، گفت: علیرغم اندیشه‌های پزشک محور جامعه داروسازان نبودن نظام سلامت تعطیل می‌شد، داروسازان کشور در سال‌های پس از انقلاب دستاوردهای بزرگی آفریده‌اند.

وی گفت: پیش از انقلاب با وجود شرکت‌های چند ملیتی ۲۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شد و اگر حضور داروسازان نبود، از عهده تامین دارو بر نمی‌آمدیم؛ این جهاد در شرایط دفاع مقدس و تحریم ظالمانه به اوج خود رسید و امروز با تمام حرکت‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران، داروسازان به ما کمک می‌کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با رفتن شرکت‌های چند ملیتی از کشور و ایجاد طرح ژنریک و توسعه بخش‌های آرانددی شرکت‌ها، اتفاق عظیم بی نیازی و توسعه صنعت داروسازی رخ داد.

نمکی گفت: در شرایط تحریم‌های سخت آمریکا، اقدامات داروسازان ما را به نقطه‌ای رساند که دنیا حیرت کرد. رئیس جمهور در میان همه گزینه‌ها به یکی از همکاران شما اعتماد کرد که در گرداب تحریم و مشکلات موجود برای نهایی شدن طرح‌هایی مانند طرح تحول سلامت اقداماتی انجام دهم.

وی تاکید کرد: روزگار خطیری آغاز شده که اگر من نتوانم این سنگلاخ پردغدغه را درست بپیمایم پرونده بر مسند نشستن همکاران شما بسته خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: هرگز در طول دوره کاری خود تقاضای کار خصوصی نکردم اما معتقدم عبور کشور از بحران نیازمند واگذاری امور کشور به بخش خصوصی است. اقتصاد دارو آشفته‌ترین بخش از اقتصاد سلامت است.  با مشکلات داروسازان و این صنعت آشنا هستم و می‌دانم طی سال‌های اخیر این صنعت به دلیل واردات بی رویه لگدمال شد؛ اگر اکنون در صنعت داروسازی نفس می‌کشیم به دلیل رشادت‌های داروسازان است.

نمکی گفت: تنها بخشی که سود اقتصادی از حوزه دارو برده است، بخش واردات است. از همکاران تقاضا دارم در شورای مشورتی حضور پیدا کنند ‌و مشکلات خود را با ما در میان بگذارند. ۱.۳ دهم میلیارد دلار در سال ۹۷ برای سه درصد داروی وارداتی صرف شد و ۵۵۰ میلیون دلار برای تولید داخل صرف شده است. 

وی افزود: در صورت وابستگی به خارج از کشور، بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای تامین دارو نیازمند ارز داریم، ۱.۲ دهم از جی دی پی صرف دارو می‌شود؛در حالی که  در کشورهای پیشرفته این رقم بین ۶ الی ۷ است که با تکیه بر تولید داخل می‌توانیم سهم مان را از جی دی پی افزایش دهیم.

وزیر بهداشت  خاطرنشان کرد: همواره به تغییر اعتقاد دارم و نباید در یک نقطه ایستاد و ذوب شد. باید ساختار را درهم ریخت و جسورانه در این عرصه پا گذاشت. اگر وزیر شما نارنجک به خود می‌بندد و زیر تانک فساد می‌رود، به این دلیل است که دیوار کارخانه داروسازی فرو نریزد و به شما نگویند مافیا؛ امکان ندارد داروسازان کشور دچار فساد شوند یا داروی تقلبی به دست بیماران برسانند.

نمکی افزود: امروز باید برای دور کردن دستان پلید فساد هم‌ قسم شویم تا مردم بدانند آنکه به مردم خیانت می‌کند داروساز نیست و داروسازان جان‌فشانی می‌کنند نه زرافشانی؛ اینها عده‌ای وطن فروش هستند، داروساز در ناصرخسرو حضور پیدا نمی‌کند و جز فدا شدن و طواف دور بیمار چیز دیگری بلد نیست.

وی ادامه داد: برخی داروهارا مجبوریم از خارج از کشور وارد کنیم؛ به دلیل اینکه تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید امروز برای مبارزه با واردات هم قسم شویم و از صنعت داخل حمایت کنیم. نمی‌گذارم همکار داروساز من تحقیر شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اینکه یک سرمایه‌گذار بتواند علم و دانش داروساز را به حقارت بکشد و نگذارد داروساز حقایق را برای مردم افشا کند و با این سخن که داروی تولید داخل و خارج تفاوتی مانند تفاوت بنز و پراید دارد، به تحقیر خود ادامه دهد.

وی افزود: اگر وزیر بهداشت غیرت داشته باشد باید از داروساز خود دفاع کند و کسی حق ندارد به داروساز بی احترامی کند. عزت همکاران داروساز و اعتقاد و اعتماد جامعه به آنها نباید مخدوش شود. من می‌خواهم جامعه داروسازی کشوربه دور از پلیدیها به کار خود ادامه دهد.

نمکی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو یکی از ترمزهای شما بود، گفت: پس از ورود به وزارت بهداشت دست به تغییر زدم؛ به پاکدستی و شرافت و انسانیت رئیس سازمان غذا و دارو ایمان دارم. داروساز را باید از داروفروشی نجات داد. در روز اول اعلام کردم که نباید گره‌ای بر گره دیگر زد و مردم را سرگردان کنیم. اگر احساس کنم هر مدیر عالی رتبه بی جهت با کسی بخل و حسد دارد، او را برکنار خواهم کرد.

وزیر بهداشت گفت: روزگار جدیدی در عرصه داروسازی رقم خواهیم زد و باید کینه‌ها و بغض را کنار بگذاریم. از امروز هرکس درست عمل کرد کمکش کنید؛ حتی اگر در اتاق فکری که علیه من تشکیل شده مطالب منتشر می‌کند.

وی  تاکید کرد: باید متحد شویم تا کینه‌ای گذشته از بین برود و من اجازه نمی‌دهم این اختلال پا برجا بماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول