اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

خطرات ماساژ در مراکز ماساژ درمانی غیرمجاز

یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مورد توجه افراد بسیار زیادی به ویژه بانوان قرار گرفته استقبال از مراکز ماساژ درمانی است که با تبلیغات گسترده در فضاهای مجازی توانسته این افراد را جذب خود کند.

خطرات ماساژ در مراکز ماساژ درمانی غیرمجاز

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مراکز ماساژ درمانی که به جرأت می‌توان گفت تعداد زیادی از آنها بدون مجوز مشغول به فعالیت هستند با وعده‌هایی از جمله لاغری در کوتاه‌ترین زمان بدون رژیم و ورزش افراد را جذب خود می‌کنند، مشکلات بسیار جدی را برای افراد مراجعه‌کننده به وجود می‌آورند.

از طرفی نبود مجوز برای این مراکز سبب شده تا مشتریانی که به این مراکز مراجعه داشته‌اند و دچار مشکل شده‌اند نتوانند شکایتی را از این مراکز به دلیل جابجایی‌های متعدد داشته باشند.

رشد قارچ گونه مراکزی تحت عنوان ماساژ درمانی در بیشتر باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های آرایشی و همچنین عدم داشتن اطلاعات کافی توسط افراد مراجعه‌کننده ضرورت برخورد جدی با این مراکز را دوچندان می‌کند.

لاغری در 10 جلسه و به صورت صد درصدی

در این زمینه منشی یکی از مراکز تناسب‌اندام در شهر اراک می‌گوید: در این مرکز انجام ماساژ برای لاغری در یک پکیج با قیمت 300 هزار تومان به مشتریان ارائه می‌شود و ارائه خدمات برای لاغری به صورت تضمینی است.

وی بیان می‌کند: در این جلسه ورزش‌های هوازی و استفاده از سونا در تکمیل فرآیند نیز مورد استفاده است و افرادی که به این مرکز برای لاغری مراجعه داشته‌اند توانسته‌اند بین 5 تا 7 کیلوگرم کاهش وزن و حدود یک تا 2 سایز کم کنند.

منشی مربوطه به این مرکز ادامه می‌دهد: ارائه این خدمات در 10 جلسه به‌صورت یک روز در میان انجام می‌شود و به‌صورت صد درصدی مشکل افراد مراجعه‌کننده دارای اضافه‌وزن را مرتفع می‌کند.

ارائه خدمات ماساژ درمانی توسط متخصصان تربیت‌بدنی و آسیب‌شناسی

منشی یکی دیگر از این مراکز که هیچ نام و نشانی ندارد و تحت عنوان مرکز ماساژ اراک در فضای مجازی تبلیغ می‌کند، می‌گوید: ارائه خدمات ماساژ درمانی در این مرکز توسط متخصصان ارشد تربیت‌بدنی و آسیب‌شناسی البته در بخش مردان انجام می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: این مرکز یک تایم را به مردان و یک تایم را به زنان برای ارائه این خدمات اختصاص داده است و ارائه خدمات ماساژ در این مرکز از  100 هزار تومان شروع و به رقم‌های بالاتر بسته به ارائه خدمات ختم می‌شود.

منشی این مرکز ادامه می‌دهد: در بخش بانوان ارائه خدمات ماساژ توسط متخصصان ارشد تربیت‌بدنی و آسیب‌شناسی انجام نمی‌شود و در این با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند.

کذب بودن وعده کاهش وزن در مراکز ماساژ درمانی

یکی از شهروندان اراکی که مراجعه به یکی از این مراکز را برای کاهش وزن داشته، می‌گوید: من چندین دوره برای کاهش وزن به این مرکز مراجعه کرده‌ام و کاهش وزن و سایز را داشته‌ام اما به‌محض اینکه مراجعه خود به این مرکز را قطع کرده‌ام مجدداً به همان وزن اولیه برگشته‌ام.

زهرا میرزاده بیان می‌کند: در این مرکز رژیم مخصوصی هم ارائه می‌شود که به اعتقاد من همین رژیم غذایی با توجه به اینکه مدت‌زمان یک هفته تنها باید سوپ سبزیجات استفاده شود سبب کاهش وزن و سایز می‌شود.

 

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه رژیم غذایی که در این مرکز که نمی‌خواهم نام آن را بیان کنم ارائه می‌شود مشکلات جدی را برای من از جمله کم‌خونی و ریزش مو را به همراه داشته و الان هم این مرکز از آن مکانی که من به آن مراجعه داشته‌ام به جای دیگری منتقل شده است و هیچ نشانی از آن ندارم.

غیرتخصصی بودن خدمات ماساژ درمانی در این مراکز

شهروند دیگری در این زمینه می‌گوید: من در مراجعه به یکی از این مراکز و بعد از صحبت کردن با تعدادی از مراجعه‌کنندگان با توجه به استقبال بالای افراد مشتاق به انجام این کار شدم در حالی که در ابتدای مراجعه به این مرکز تردید داشتم.

این شهروند که خواست نامش عنوان نشود، بیان می‌کند: بعد از انجام ماساژ در این مرکز در ابتدا رضایت کاملی را داشتم که بعد از گذشت مدت‌زمانی به دلیل درد کمر مراجعه خودم به این مرکز را قطع کردم.

وی اظهار می‌کند: بعد از مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه متوجه شدم که ماساژی که در این مرکز برای من انجام شده غیر کارشناسانه بوده و سبب بروز مشکل برای من شده است البته این مرکز به عنوان یک مرکز ماساژ غیرمجاز در سال گذشته پلمب شد.

ضرورت اخذ مجوز ماساژ درمانی از هیئت پزشکی ورزشی 

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی با توضیح اینکه هر فعالیتی در این زمینه بدون مجوز و غیرعلمی باشد قطعاً آسیب جدی را به عصب‌های مربوطه وارد خواهد کرد، تصریح می‌کند: در سطح شهر اراک تاکنون مجوزی تحت عنوان ماساژ درمانی برای مراکز متعدد توسط هیأت صادر نشده است.

ناصر عزیزی خاطرنشان می‌کند: تاکنون تنها مجوز ماساژ درمانی برای 2 باشگاه ورزشی صادر شده و در این زمینه فعالیت دارند و یک باشگاه ورزشی هم‌دوره‌های لازم را گذرانده، اما هنوز مجوز فعالیت در این زمینه را با توجه به اینکه باید به تأیید تهران برسد را دریافت نکرده است.

وی اذعان می‌کند: مراکزی که از هیئت پزشکی ورزشی استان دارای مجوز هستند می‌توانند فعالیت کنند که تعداد آنها هم کم است و هر مرکز و یا باشگاهی بدون داشتن مجوز این هیأت فعالیت کند فعالیت آن غیرقانونی و خلاف است که باید توسط مراجع مربوطه پیگیری و با آنها برخورد شود.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان مرکزی اضافه می‌کند: افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستند باید به این هیئت معرفی و بعد از گذراندن دوره‌های حرفه‌ای، آموزش‌های لازم و دریافت مجوز به فعالیت بپردازند تا شهروندان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز دچار هیچ نوع آسیبی نشوند.

عزیزی می‌گوید: این اقدام یک اقدام کارشناسانه و تخصصی است که فرد باید با گذراندن دوره‌های تخصصی و آشنایی با آناتومی بدن افراد به این امر مبادرت کند در غیر این‌صورت آسیب‌های جدی را به مراجعه‌کننده وارد خواهد کرد، شهروندان نیز باید در مراجعه به این مراکز دقت کافی را داشته باشند و مراکز دارای مجوز را برای این کار انتخاب کنند.

ضرورت رعایت اصول تخصصی و دارا بودن مجوز برای مراکز ماساژ

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی هم در این مورد با بیان اینکه ما مراکزی را تحت عنوان ماساژ درمانی نداریم توضیح می‌دهد: مراکزی که ارائه خدمات ماساژ را انجام می‌دهند مراکز ماساژ کار هستند که این مقوله با ماساژ درمانی بسیار متفاوت است.

حسن مهرعلی بیان می‌کند: برای انجام کار ماساژ رعایت اصول تخصصی و مجوز بسیار دارای اهمیت است و فردی که این اقدام را قرار است انجام دهد باید 6 تأییدیه را داشته باشد.

وی عنوان می‌کند: فرد مورد نظر باید مهارت لازم را داشته باشد و گواهی مهارت در این زمینه را نیز از علوم پزشکی و یا فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشد که بعد از معرفی توسط اصناف و ارائه گواهی مهارت اقدامات لازم برای ارائه مجوز برای ایجاد مرکز ماساژ کار بعد از بررسی حدود 30 تا 40 آیتم انجام خواهد شد.

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح می‌کند: اگر فرد بتواند در این آیتم‌ها مطابقت لازم را با استانداردهای بهداشتی داشته باشد می‌تواند مجوز ماساژ را دریافت کند و در مرکزی که مجوز آن داده می‌شود فقط می‌تواند ارائه این کار را انجام دهد.

مهرعلی اظهار می‌کند: به‌طور مثال در آرایشگاه نمی‌تواند به ارائه این کار بپردازد زیرا تداخل صنفی ایجاد خواهد شد و هر صنفی باید بر اساس مجوزی که دریافت کرده تنها به فعالیت مربوطه بپردازد این مسئله از سال گذشته با توجه به اینکه در سالن‌های آرایشی زنانه این اتفاق در حال رخ دادن بود با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی اضافه می‌کند: سالن‌های آرایشی زنانه، اپیلاسیون کارها، ناخن کارها و میکروکارها مجوز فعالیت ماساژ را ندارند زیرا اصول را نمی‌توانند رعایت کنند و به افراد آسیب‌های جدی را وارد می‌کنند.

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان می‌کند: سامانه 190 برای ارائه گزارشات مردمی در زمینه فعالیت اماکنی که بدون مجوز خدمات ماساژ را ارائه می‌دهند طرحی و ایجاد شده است.

مهرعلی اذعان می‌کند: تیم بازرسی مرکز بهداشت در 3 تایم صبح، عصر و شب در 4 قالب بازرسی روتین، بازرسی مشترک، بازرسی ضربتی و تشدید که در دو مورد آخر یعنی ضربتی و تشدید که بر اساس شکایات مردم انجام می‌شود، فعالیت دارند.

تداوم برخورد با مراکز ماساژ غیرمجاز در استان

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این مورد می‌گوید: برخورد با مراکز غیرمجاز ماساژ درمانی امسال نیز مانند سال گذشته با جدیت دنبال می‌شود و از ابتدای سال تاکنون با چندین مرکز این‌چنینی برخورد شده است.

محمود خلجی بیان می‌کند: در این زمینه در سال گذشته در اجرای طرح‌های مستمر نظارت بر واحدهای صنفی در سطح استان که با همکاری مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی، نماینده دادستانی، اتحادیه مربوطه  کارشناسان مرکز بهداشت انجام شد بیش از 800 سالن آرایشی زنانه، مرکز ماساژ درمانی و باشگاه زنانه مورد بازدید قرار گرفته است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه آمار برخورد با این مراکز در اختیار اماکن است امسال تاکنون آماری ارائه نشده اما تداوم برخورد با این مراکز وجود دارد این در حالی است که در سال گذشته با هماهنگی مراجع قضائی ۶۰ آرایشگاه، ۱۲ باشگاه ورزشی و ۵ سالن ماساژ درمانی در این استان که بدون مجوز و یا به دلیل وجود مشکلات دیگر فعالیت داشتند پلمپ شده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول