اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

استان «ساراتوف» حلقه‌ اصلی تجارت ایران و روسیه/ مشکلات بانکی از موانع توسعه تجارت است

در نشست مشترک اتاق ایران و روسیه و هیات تجاری و اقتصادی استان ساراتوف روسیه، بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه و رفع مشکلات بانکی تأکید و استان ساراتوف به‌عنوان یکی از حلقه‌های اصلی تجارت ایران و روسیه معرفی شد.

استان «ساراتوف» حلقه‌ اصلی تجارت ایران و روسیه/ مشکلات بانکی از موانع توسعه تجارت است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هیات تجاری و اقتصادی استان ساراتوف روسیه به سرپرستی آلکسی ولادیمیروویچ استرلنیکف معاون استاندار ساراتوف به‌ منظور تقویت دیپلماسی اقتصادی و آشنایی با ظرفیت‌های تجاری، بازرگانی و اقتصادی گیلان، با رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و رئیس اتاق بازرگانی گیلان در زمینه توسعه و گسترش روابط تجاری این دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های جنوبی روسیه و گیلان

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در این دیدار با بیان اینکه استان ساراتوف یکی از حلقه‌های اصلی تجارت ایران با روسیه است، اظهار کرد: روسیه و ایران دو شریک تجاری مناسب با یکدیگر هستند که بالا بودن سطح روابط سیاسی دو کشور موجب شده تا در تجارت هم دو کشور روزبه‌روز با یکدگر روابط خود را توسعه بخشند.

وی با اشاره به معاهده گمرکی اوراسیا گفت: پذیرفتن روسیه برای ورود ایران به معاهده گمرکی اوراسیا که کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان تشکیل‌دهنده کشورهای عضو اوراسیا هستند نشان‌دهنده عمق روابط اقتصادی دو کشور است و ایران از این فرصت می‌تواند با استفاده از مزایای کاهش تعرفه‌های گمرکی در تجارت با این کشورها، حضور خود را در تجارت افزایش دهد.

هادی تیزهوش تابان با اشاره به همایش سالانه (ای سی بی سی) که هرساله دریکی از کشورهای حاشیه دریای کاسپین برگزار می‌شود، تصریح کرد: اجلاس (ای سی بی سی) به تسهیل روابط تجاری و دیپلماسی اقتصادی ایران با روسیه کمک شایانی خواهد کرد و زمانی که ما با برخی از کشورها در زمینه تحریم‌ها مشکلات مشترک داریم این اجلاس‌ها به ما فرصت خواهد داد تا با راهکارهای طرفین مشکلات خودمان را با همفکری یکدیگر مرتفع کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان مشکلات بانکی را یکی از موانع تجارت در شرایط فعلی یادکرد و افزود: اعتقادداریم این مشکلات و تحریم‌ها علیه ایران همیشگی نیست و عزتمندانه از آن عبور خواهیم کرد.

وی با اشاره به نشست اخیر خود با رئیس بانک روسیه بیان کرد: اخیراً از طریق اتاق بازرگانی ایران طی با رئیس بانک میر بیزنس بانک روسیه، به نتایج مثبتی در انتقال و جابجایی پول که از مشکلات اصلی تجارت ما است رسیدیم.

تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه گیلان و ساراتوف دارای وجه مشترک در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی هستند، گفت: هم‌اکنون حجم تجارت میان ایران و روسیه رضایت‌بخش نیست و همه تلاش ما افزایش حجم تبادلات اقتصادی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه واردات غلات، ذرت و روغن و صادرات محصولات کشاورزی به را نقطه قوت تجارت بین گیلان و سارتوف دانست و خاطرنشان کرد: رفت‌وآمدهای هیات های تجاری با یکدیگر سطح مناسبات تجارت ما را با یکدیگر توسعه خواهد داد و امیدواریم تجار دو کشور هم بتوانند از این فرصت به نحو شایسته استفاده کنند.

تلاش غیرقابل‌انکار اتاق گیلان برای گسترش همکاری تجاری ایران و روسیه

معاون استاندار ساراتوف روسیه نیز با بیان اینکه ایران و روسیه دو شریک استراتژیک شناخته می‌شوند، اظهار کرد: این سطح از روابط نزدیک موجب می‌شود تا بتوانیم در قالب شرکای تجاری بخصوص در استان گیلان همکاری‌های خودمان را گسترش دهیم.

آلکسی ولادیمیر وویچ استرلنیکف به‌ ضرورت افزایش حجم تجارت میان ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: دانه‌های روغنی و غلات که بخشی از توانمندی‌های ما در بخش تولید و صنعت است، به گیلان صادر می‌شود و از طرفی گیلان هم توانمندی‌های زیادی در بخش صنعت دارد.

وی از علاقه‌مندی اتاق بازرگانی ساراتوف برای راه‌اندازی تورهای گردشگری با همکاری آژانس‌های توریستی خبر داد و افزود: گیلان و ساراتوف جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارند و این دو استان می‌توانند از ظرفیت یکدیگر برای راه‌اندازی تورهای گردشگری استفاده کنند و اتاق بازرگانی سارتوف هم‌اکنون برای راه‌اندازی این تورها آمادگی لازم را اعلام کرده است.

به گفته این مقام اقتصادی دولتی فدرال روسیه در ساراتوف، استان ساراتوف به لحاظ لجستیکی در مرکز تعاملات و شاهراه اقتصادی انتقال ترانزیت، بار و مسافر روسیه قرار دارد و از تمام زیرساخت‌های مختلف حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی برخوردار است.

معاون استاندار ساراتوف با اشاره به حمل‌ونقل دریایی و رودخانه‌ای ولگا در دریای خزر که بندر ساراتوف و روستوف را به منطقه آزاد انزلی متصل می‌کند، گفت: امیدواریم دو کشور بتواند برای اغنای تجارت خود، روزبه‌روز پنجره جدیدی را برای تجارت یکدیگر باز کنند.

آندری وادوف سرکنسول جدید روسیه در رشت نیز در این نشست اظهار کرد: گیلان یکی از استان‌های توانمند در عرصه تجارت و بازرگانی است و روسیه می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی گیلان برای افزایش حجم تجارت استفاده کند.

سید جلیل جلالی فر مشاور اقتصادی اتاق ایران و روسیه نیز با اشاره به بالا بودن سطح روابط سیاسی میان ایران و روسیه به‌عنوان یک بستر طلایی برای توسعه مبادلات تجاری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون بااقتدار در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کرده و وجه مشترک تحریم آمریکا علیه ایران و روسیه، می‌تواند یک نقطه آغازین تحول در رشد اقتصادی، تجاری و صنعتی و حتی علمی و دانشگاهی میان دو کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/84008/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول