اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

گزارش هفتگی از پیگیری‌های «فارس‌ من»/ از زمین‌خواری و کوه‌خواری بیخ‌گوش مشهد تا تشنگی روستاهای جنوب

از پیگیری ماجرای زمین‌خواری اطراف مشهد گرفته تا قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان. گزارشی که می‌خوانید نگاهی است به پیگیری‌های انجام‌شده برای سوژه‌های شما در «فارس من».

گزارش هفتگی از پیگیری‌های «فارس‌ من»/ از زمین‌خواری و  کوه‌خواری بیخ‌گوش مشهد تا تشنگی روستاهای جنوب

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «زمین‌خواری»، «کوه‌خواری»، «تعرض به حریم رودخانه» و «تخریب منابع طبیعی»؛ این فهرست کوتاهی از اتفاقات هولناکی است که در روستای «عارفی» بیخِ گوش مشهد درحال انجام است. روستایی که از موقوفات آستان حضرت رضاست(علیه‌السلام) و این روزها زیر چکمه‌های سودجویان درحال تخریب است. پیگیری‌های «فارس من» این هفته البته نتایج روشنی داشت. دادستان مشهد پای کار آمد و مسؤلین قول پیگیری دادند.

عاقبت تعطیلی پنجشنبه‌ها، سرنوشت قطار تندروی «تهران-اصفهان» و ماجرای تشنگی روستاهای سیستان‌وبلوچستان هم در هفته گذشته روی میز پیگیری‌های «فارس من» قرار داشت. گزارشی که در ادامه می‌خوانید مروری است بر همین پیگیری‌ها. همراهمان باشید.

 

اول| زمین‌خواری بیخ گوش مشهد؛ دادستان خراسان: برخورد می‌کنیم

ماجرا از کمپین شما شروع شد؛ کمپینی که از یک زمین‌خواری گسترده آن هم در یکی از ییلاقات اطراف مشهد خبر می‌داد: «روستای خوش آب‌وهوای عارفی، نزدیک سد طُرق. در این روستا عرصه‌های طبیعی مانند تپه‌ها و مراتع تخریب می‌شوند و به‌جایشان باغ‌ و ویلاهای آنچنانی درحال سبز شدن است! نظارتی هم نیست.» به گفته‌ی امضاکنندگان، غلفت دستگاه‌های نظارتی موجبات تخریب اراضی ملی و شکل‌گیری یک طرقبه-شاندیز تازه را فراهم آورده است.

 

بچه‌های دفتر مشهد خبرگزاری پیگیر شدند. معصومه مؤمنیان خبرنگار از مشاهداتش از روستای عارفی گزارش می‌دهد: «یک رودخانه فصلی وجود دارد. همه حاشیه آن اما پُر شده از ویلاهای کوچک و بزرگ. ویلاهای لاکچری که درهایشان به سمت رودخانه باز می‌شود! پس حریم رود کجاست؟! نه زمین خالی وجود دارد نه دار و درختی برای آسایش. باورتان نمی‌شود؛ این‌جا حتی روی تپه‌ها را هم دیوارکشی کردند!»

آن‌طور که خبرنگار ما گزارش می‌دهد اداره منابع طبیعی هم چندان سخت‌گیری نمی‌کند. چه درباره ساخت‌وسازها چه درباره تعرضاتی که به منابع طبیعی صورت گرفته. آقای دهقان سرپرست اداره منابع طبیعی استان معتقد است روستای عارفی از سال ۹۵ به بعد از دایره‌ی اراضی ملی خارج و جزو مستثنیات اعلام شده است. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید با اسنادی که آستان قدس در دست داشته، توانسته دادگاه را قانع کند که این روستا از اموال و دارایی‌های آستان قدس است.

 

کلاهی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد هم معتقد است موضوع زمین‌خواری و کوه‌خواری در روستای «عارفی» آنقدر تابلو هست که نیازی به سند و مدرک نداشته باشد! وی در این‌باره به خبرنگار ما گفته: «در این روستا نه تنها ساخت‌وسازها حریم مشخصی ندارد، بلکه حتی کشت و زراعت هم حریم ندارد. در واقع تغییر کاربری عرصه‌های طبیعی به دو شکل کشاورزی و مسکونی صورت گرفته.»

در ادامه این گزارش همکاران من در دفتر خراسان رضوی، نظرات شهروندان و هم‌چنین اداره املاک آستان قدس را هم جویا شدند. متن کامل آن‌را از اینجا ملاحظه کنید. انتشار این گزارش در خبرگزاری اما واکنش‌های زیادی به‌همراه داشت. آنقدر که دادستانی مشهد را وادار به واکنش کرد. غلامعلی صادقی دادستان خراسان گفته: «اصلاً چه معنی دارد در یک روستا «مشاور املاک» داشته باشیم؟! یکی از مشکلات ایجاد شده، وجود مشاورین املاک غیرمجاز در مناطق مستعد ویلاسازی است. در این‌باره به اداره اماکن دستور داده شد کلیه مشاورین املاک غیرمجاز را پلمب کنند. اگر واحد صنفی دارای پروانه کسب بود علاوه بر تعطیلی محل، باید صادرکنندگان پروانه کسب پاسخگوی چنین مجوزاتی باشند.»

 

وی تاکید کرد: «چنانچه اراضی مذکور، متعلق به آستان قدس رضوی است باید نظارت‌های لازم مبنی بر تصرف و تغییر کاربری غیر مجاز در این اراضی توسط آستان قدس صورت پذیرد و چنانچه در اراضی ملی تصرفاتی صورت گرفته است باید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به رفع تصرف اقدام کند.»

موضع دادستانی حسابی دلگرم‌کننده است. حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی کار دشواری است؛ خاصه درباره چنین زمین‌هایی که اسناد و مدارک آن به نام آستان مقدس حضرت رضا(ع) است. فارس من امیدوار است پیگیری‌های دادستانی و احساس تکلیف مسؤلین آستان خیلی زود دست سودجوها را از منطقه کوتاه کند.

 

دوم| سرنوشت قطار تندروی «اصفهان-تهران» به کجا رسید؟ وزیر راه پاسخ می‌دهد

احداث خط‌آهن سریع‌السیر «اصفهان-قم-تهران» از آن پروژه‌های ملی است که مدت‌ها روی زمین مانده. پروژه‌ای که در صورت احداث می‌تواند نقش به‌سزایی در شکل‌گیری کُریدور شمال-جنوب داشته باشد. مردم هم منتظرند؛ حق دارند. برای همین یک کمپین در فارس من تشکیل داده بودند. کمپینی که از مسؤلین می‌خواست هرچه سریعتر تکلیف پروژه را روشن کنند. همکاران من پیگیر ماجرا شدند. اسلامی وزیر راه به مطالبه مردم پاسخ داد.

آقای وزیر معتقد است خط‌آهن سریع‌السیر اصفهان-تهران از پروژه‌های زیربنایی و استراتژیک وزارت راه است. پروژه‌ای که می‌تواند حسابی سهم ایران را در ترانزیت جهانی در کریدور شمال-جنوب افزایش دهد. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «برای این پروژه ریلی ۲ موضوع مدنظر است، اول اینکه این قطار برقی سریع‌السیر با اقتضائات خودش پیش برود. باید توجه داشت ایستگاه‌هایی که ضرورتی ندارد در این خط‌آهن احداث نشود، درواقع توقف‌های احتمالی نباید به این خط آهن تحمیل شود و باید حتماً به این موضوع توجه داشت.»

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: «همچنین با طرف خارجی تفاهمات انجام دادم تا بدون هیچ‌گونه مانع و معارض، تأمین مالی پروژه را انجام دهند و حرکت آن را مستمر‌ دنبال می‌کنیم؛ در این راستا امروز کار‌گاه‌های پروژه فعال‌تر‌ و پروژه از‌ رکود خارج شده است.»

اسلامی هم‌چنین از پیگیری پروژه در سطوح عالیه‌ی دولت خبر داد. این‌که آقای معاون اول شخصاً روند پروژه را دنبال می‌کند و تا رسیدن به نتیجه خواستار گزارش‌های مستمر شده است. فارس من پیگیر ماجرا است؛ امیدواریم تلاش‌های وزیر محترم و پیگیری‌های رسانه‌ها هرچه سریعتر پروژه را به سرانجام برساند.

 

سوم| تعطیلی پنجشنبه‌ها به کجا رسید؟/ بهارستان: منتظر لایحه دولتیم

«همه دنیا دو روز تعطیل در هفته دارند: شنبه و یکشنبه مثلاً. تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در سال ۹۱ در استان اصفهان مزایای زیادی داشت؛ ازجمله: ۱. ایجاد نشاط وشادابی وانرژی بیشتر در کارمندان ۲. ایجاد فرصت بیشتر برای با خانواده بودن وگرم شدن محیط خانواده 3. ایجاد فرصت برای گردشگری که باعث رونق مناطق مقصد گردشگری و ایجاد اشتغال می‌شد.» این‌ها را شما نوشته بودید. در کمپینی که برای بررسی مجدد طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در بهارستان ایجاد شده بود. همکاران من در گروه پارلمان خبرگزاری مطلب را پیگیری کردند.


رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورا گفته طرحی که برای تعطیلی پنجشنبه‌ها تهیه شده بود، چندان پخته نبود. برای همین به کمیسیون ارجاع شد تا جوانب امر بیشتر بررسی شود. وی در ادامه به خبرنگار ما گفته: «چون تعطیلی مراکز اداری و آموزشی روز پنج‌شنبه به جز استان تهران در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، به همین دلیل باید بدانیم تصمیم‌گیری در این موارد مربوط به دوایر دولتی است. اگر با دستگاه‌های دولتی و بخش‌های مختلف قوه مجریه مشورتی صورت نگیرد این موضوع می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.»

بهرحال این نماینده مجلس معتقد است این طرح از آنجایی که می‌تواند بار مالی برای دولت داشته باشد، بنابراین باید به‌صورت لایحه ارائه شود نه طرح. آقای خضری هم‌چنین گفته پیگیر ارائه لایحه مربوط از دولتی‌ها است.

 

چهارم| چه کسی به داد روستاهای تشنه سیستان‌وبلوچستان خواهد رسید؟ نماینده مردم: دولت مصمم نیست

کمپین روستانشینان مظلوم سیستان‌وبلوچستانی اواسط مرداد امسال در فارس من به ثبت رسید: «از حدود ۵۶۰۰ روستا، تنها ۲۶۰۰ روستای منطقه به شبکه آبرسانی برای آشامیدنی متصلند. مردم باقی روستاها یا از طریق تانکر آب موردنیازشان را تأمین می‌کنند، یا کلاً آب ندارند.» مرثیه‌ی هولناکی است. آب یعنی آبادانی. بدیهی است اگر آب نباشد، شهر و دیاری هم نیست. چه چیزی واجب‌تر از پیگیری حقوق مُسلم آنها؟

 

بچه‌های گروه مجلس ما پای کار آمدند. نماینده مردم زابل حبیب‌الله ده‌مرده است. مردی که علاوه بر حضور در بهارستان، سابقه استانداری منطقه را هم در کارنامه دارد. برای همین احتمالاً یکی از بهترین آدم‌هایی است که می‌تواند درباره مشکلات آن دیار اظهار نظر کند.

آقای دهمرده به خبرنگار ما گفته متأسفانه اراده کافی را در میان مسؤلین برای حل این مشکلات نمی‌بیند. درحالی‌که معتقد است حل‌وفصل این معضل به کمتر از 9 ماه زمان نیاز دارد. آقای نماینده هم‌چنین می‌گوید اگر با افغان‌ها مذاکره حسابی داشته باشیم، می‌توان حق‌آبه سیستان‌وبلوچستان از رودخانه هیرمند را افزایش داد. اگرچه تنها راه‌حل این مشکل، این نیست.

 

نماینده زابل در مجلس تصریح کرد: «انتقال آب شرب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، شیرین‌سازی آب و احداث چاه‌های آب ژرف از جمله‌ی این راه‌هاست. البته اولین چاه ژرف که به همین منظور احداث شده با عمق 3 هزار متر، به آب رسیده است. با این حال باید حلقه‌ چاه‌های آب بیشتری با تکنولوژی روز برای رسیدن به آب ژرف احداث شود تا مانع مهاجرت مردم این سامان شود.»

فارس من امیدوار است؛ بهرحال اما به‌قول آقای نماینده مجلس برای حل مشکلات این استان، مهم‌تر از اظهارنظر و سخنرانی، اقدام و عمل است. کاش اهالی پاستور اهتمام بیشتری برای این مطلب داشتند.

شما هم مطالبه یا مشکلی دارید؟ اگر می‌خواهید سوژه شما در بزرگ‌ترین خبرگزاری کشور مورد بررسی قرار بگیرد، به خانواده فارس من بپیوندید. منتظر شما هستیم!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول