اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بهره‌برداری طرح آبخیزداری «میرآخور» ماهنشان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از بهره‌برداری طرح آبخیزداری و کنترل سیل «میرآخور» ماهنشان خبر داد.

بهره‌برداری طرح آبخیزداری «میرآخور» ماهنشان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، خلیل آقاجانلو چهارشنبه‌شب در حاشیه افتتاح پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان ماهنشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با هفته دولت چندین پروژه در حوزه آبخیزداری استان به بهره‌برداری رسیده و می‌رسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به بهره‌برداری طرح آبخیزداری و کنترل سیل «میرآخور» ماهنشان تصریح کرد: روستای میرآخور در مسیر وقوع سیل قرار گرفته و به همین منظور پس از شناسایی روستاهای بحرانی و در معرض خطر اقدام به احداث این طرح شده است.

وی با بیان اینکه کاهش دبی سیلابی آبراهه‌ها و خسارات سیل به تأسیسات و باغات موجود، تغذیه رواناب‌های فصلی به سفره آب زیرزمینی و افزایش آبدهی چاه‌های برداشت آب موجود در منطقه از جمله اهداف این پروژه است، گفت: در سال گذشته برای شهرستان ماهنشان یک میلیارد و 200 میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده بود که حدود 600 میلیون تومان از این اعتبار برای عملیاتی شدن طرح آبخیزداری و کنترل سیل میرآخور هزینه شد و ما بقی نیز به مراش اختصاص یافته است.

آقاجانلو با بیان اینکه میزان رواناب سالانه حوزه میرآخور حدود یک میلیون متر مکعب است، خاطر نشان کرد: سیل یک پدیده غیر قابل پیش‌بینی بوده و اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از این پدیده طبیعی است.

 

*بهره‌برداری پروژه بند رسوب گیر حوزه آبخیز «کبود گنبد»

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان همچنین از بهره‌برداری پروژه بند رسوب گیر حوزه آبخیز «کبود گنبد» در هفته دولت خبر داد و افزود: برای این طرح حدود 196 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی بند رسوب گیر حوزه آبخیز کبود گنبد در مهر‌ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد، اظهار کرد: در تیر‌ماه سال‌جاری این پروژه به اتمام رسید.

 

*کلنگ‌زنی پروژه کنترل سیلاب شهری آب‌بر

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان همچنین به کلنگ‌زنی پروژه کنترل سیلاب شهری آب‌بر در شهرستان طارم اشاره کرد و افزود: کاهش دبی سیلاب‌های وارده به محدوده شهر آب‌بر از طریق اقدامات مکانیکی آبخیزداری و حفظ و افزایش پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی حوزه آبخیز مشرف به شهر از طریق اقدامات مشارکتی بیولوژیکی و مدیریتی از جمله اهداف این طرح است.

وی مساحت پروژه کنترل سیل حوزه آبخیز آب‌بر را حدود 8 هزار و 614 هکتار اعلام کرد و گفت: برای پروژه کنترل سیلاب شهری آب‌بر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است .

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول