اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ارزش معاملات برق در بورس انرژی به 21 هزار میلیارد ریال رسید/ متقاضیان زیر 5 مگاوات برق در بورس تا دو ماه آینده

دستورالعمل جدید ورود مصرف کنندگان زیر 5مگاوات به بورس انرژی در حالی تا دو ماه آینده تدوین می شود که حجم معاملات در بورس انرژی به 58 میلیارد کیلووات ساعت به ارزش 21 هزار میلیارد ریال رسید.

ارزش معاملات برق در بورس انرژی به 21 هزار میلیارد ریال رسید/ متقاضیان زیر 5 مگاوات برق در بورس تا دو ماه آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،در حال حاضر معاملات برق در بورس انرژی به روزهای خوب خود نزدیک شده است بنابراین نیروگاه‌هایی که قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 20 سال دارند در حقیقت برق خود را از قبل فروخته‌اند و در بورس حضور ندارند،‌اما بعد از اتمام مدت قرارداد طی مجوزی که این نیروگاه‌ها از وزارت نیرو می‌گیرند، می‌توانند وارد بورس شوند.

بنابراین گزارش، مصرف کنندگان صنعتی بالای 5 مگاوات اخیرا پس از ابلاغیه وزارت نیرو برق مورد نیاز خود را به طور مستقیم از بورس انرژی خریداری می‌کنند. بنابراین تاکنون 58 میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی عرضه که ارزش این میزان حدود 21 هزار میلیارد ریال است.

کارشناسان بورس انرژی با تاکید بر اینکه مزیت‌های ورود به بورس انرژی شامل معافیت پرداخت 10 درصد مالیات و رسوب شدن هر چه سریع‌تر مطالبات است می گویند 47 نیروگاه قابلیت عرضه در بورس انرژی را دارند، اما در حال حاضر حدود 10 نیروگاه وارد بورس شدند که مطمئنا در آینده با دید مثبتی که وزارت نیرو و حتی خود مصرف کننده، به دلیل شفاف شدن قیمت برق خواهد داشت، این تعداد افزایش خواهد یافت.

این روند باعث شده تا وزارت نیرو بعد از ورود مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات به بورس انرژی تدوین ورود مصرف کنندگان زیر 5 مگاوات به بورس انرژی را در دستور کار خود قرار دهد تا این مصرف کنندگان امکان خرید برق را از بورس داشته باشند.که به نظر می‌رسد این دستورالعمل تا دو ماه آینده نهایی و ابلاغ شود.

بنابراین گزارش، بیشترین استقبال از خرید برق در بورس انرژی مربوط به مصرف کننده‌های بالای 5 مگاوات به فولادی‌ها و تولید کنندگان سیمان است. چرا که این صنایع مصرف برق بالایی دارند. چرا که می‌توانند با قیمت مناسبی برق خود را خریداری کنند.  

در حال حاضر قیمت خرید برق در بورس انرژی برای هر کیلووات ساعت 45 تومان است، در حالی که در خارج از بورس این رقم 65 تومان است.این تفاوت قیمت قطعا برای صنایع بزرگ و انرژی‌بر مثل تولید کنندگان سیمان و فولاد بسیار حائز اهمیت است.

پس با حضور تعداد بیشتری از نیروگاه‌ها و افزایش رقابت قطعا این قیمت رقابتی‌تر شده و برای نیروگاه‌ها نیز به دلیل دریافت مبلغ برق فروخته شده در اسرع وقت بسیار می‌تواند با صرفه‌تر و مفید‌تر باشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول