اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کادرسازی آمریکا برای آسیای مرکزی؛ مقابله با چین و روسیه به هر قیمت

کارشناس سیاسی روس گفت: اخیراً تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا افزایش چشمگیری داشته به طوری که این تقابل بین این دو کشور در آسیای مرکزی به آسانی قابل مشاهده است.

کادرسازی آمریکا برای آسیای مرکزی؛ مقابله با چین و روسیه به هر قیمت

به گزارش خبرگزار خبرگزاری فارس در بیشکک، «فیادار گنریهاویچ» کارشناس مسائل سیاسی روس با اشاره به تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا اظهار داشت: آسیای مرکزی تبدیل به فضای جدید مقابله بین این دو کشور شده است.

وی با اشاره به برنامه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نسبت به آسیای مرکزی تصریح کرد: برنامه «c5+1» به هیچ نتیجه‌ای نرسید اما «واشنگتن» همچنان در تلاش است تا تحولات آسیای مرکزی را تحت نظارت قرار دهد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: آمریکا اقدامات نخبگان سیاسی محلی را به دقت تحت کنترل دارد ضمن این که واشنگتن از طریق سازمان‌های غیردولتی به آماده‌سازی کادرهای خود می‌پردازد.

گنریهاویچ خاطر نشان کرد: اگر قبلا هدف آمریکا در آسیای مرکزی تنها مقابله با سیاست‌های روسیه بود در حال حاضر مبارزه با چین نیز در این منطقه صورت می‌گیرد.

کارشناس سیاسی روس تصریح کرد: پروژه «یک کمربند یک مسیر» یعنی تلاش چین برای جستجوی مسیرهای تجاری جدید و تقویت سیستم‌های لجستیکی منطقه مورد نگرانی آمریکا قرار گرفته است و دخالت واشنگتن در امور داخلی کشورهای آسیای مرکزی برای متقاعد کردن نخبگان سیاسی محلی در زمینه توقف همکاری با «پکن» هدف اصلی این کشور می‌باشد.

وی افزود: با توجه به این عوامل مقامات کشورهای آسیای مرکزی در فضای جدید جایگاهی برای مانورهای سیاسی دارند اما همزمان تهدیدات جدی نیز برای این منطقه به وجود خواهد آمد که می توان از طریق افغانستان رخ دهد.

گنریهاویچ گفت: در رابطه با این روسیه می‌تواند به عنوان قدرت ثالث و قادر برای حل مسائل کشورهای آسیای مرکزی عمل کند و نخبگان سیاسی محلی باید آماده برای اجرای چنین همکاری  باشند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول