اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

مونسان: حرکت جهادی را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: بنا بر فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت در عید غدیر حرکت جهادی و نیت الهی سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.

مونسان: حرکت جهادی را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در صحن علنی مجلس، ضمن تشکر از تدبیر مجلس برای ارتقای سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت: از تدبیر مجلس برای ارتقا سازمان به وزارتخانه با توجه به مسئولیت وزارتخانه و تنوع مسئولیت تشکر می کنم.همچنین تشکر بعدی از نمایندگان مخالف دارم که با نقطه نظرات شان ما را راهنمایی کردند و با تغییر ساختار و ارتقای ساختار بتوانیم این دغدغه ها را پاسخ دهیم.

وی افزود: امروز که با پیشنهاد رئیس جمهور و طی مراحل قانونی در پیشگاه نمایندگان حضور دارم تعامل دولت و مجلس کارگشاست و اگر تقدیر بر این باشد که این کمترین سرباز آرمان های نظام با دست منتخبان مردم به عنوان وزیر دولت دوازدهم شوم، بنا بر فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت در عید غدیر حرکت جهادی و نیت الهی سرلوحه کار خود قرار داده و در تعامل با وکلای مردم در ارتقای اقتصاد و فرهنگ در کشور با توجه به پتانسیل های موجود داشته باشم.

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت  میراث فرهنگی و صنایع دستی  تصریح کرد: تلاش میکنم درباره نقش بنیادین وزارت میراث فرهنگی در  اقتصاد و فرهنگ مواردی که می تواند نقش مهمی در نشاط اجتماعی و اشتغال برای امروز وآینده فرزندان مان ایفا نماید، اظهاراتی بیان کنم.

وی ادامه داد: باید بدانیم در آینده ای نه چندان دور نرم افزار و اطلاعات صنایع را خواهند بلعید. شرکت های خدمات دهنده که امروز مالک انبوه دارایی فیزیکی باشند در آینده تبدیل به نرم افزار می شود.

مونسان اظهار داشت: هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت های سازنده هواپیما در دنیا بزرگترین شرکت هتلداری جهان را داراست، بدون داشتن حتی یک هتل. شرکت های فعال در زمینه الکترونیک با ارائه نرم افزارهای تشخیصی خود با دقت در تشخیص انواع سرطان خواهد آمد یعنی افزایش طول.

وی ادامه داد: ماشین های بدون راننده در خدمت حمل و نقل خواهد بود و فرزندان دیگر به دنبال ارائه گواهینامه نخواهد بود.

وی بیان کرد: 70 تا 80 درصد شغل ها تا 20 سال آینده دیگر وجود نخواهند داشت. ایده هایی که برای قرن 20 طراحی شده اند در قرن 21 محکوم به شکست خواهند بود. شغل های جدید به وجود می آید و 40 درصد از مشاغل امروز از بین می روند.

مونسان تصریح کرد: زمانی در سال 1950 میلادی، بیش از 25 میلیون گردشگر در سطح بین المللی به سفر رفتند اما این رقم در حال حاضر به یک میلیارد و 400 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود تا صد سال آینده 4.7 میلیارد گردشگر برسد.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند هواپیمای بدون سرنشین، قطارهای فوق سریع و ماشین ها متفکر یعنی ماشنین هایی مثل انسان فکر و آگاهانه تصمیم می گیرند برای سفرهای فضایی یک شرکت گردشگری طراحی شده که مردم را به مریخ برسانند یعنی وقت بیشتر اوقات فراغات، آرامش و عبادت، گشت و گذار و تفریح است. همچنین تنها کسب و کار فیزیکی در آینده رشد خواهد داشت صنعت گردشگری است.

مونسان اظهار داشت: امروز صحبت از وزارتخانه ای است که هم ابعاد اقتصادی و ابعاد مهم فرهنگی و اجتماعی دارد. در بعد فرهنگی و اجتماعی حفاظت و مرمت از بناهای مهم تاریخی و آداب و سنن یعنی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس کشورمان و انتقال آن به آینده از وظایف این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: حفاظت و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور و احیای هنرهای در حال زوار به عنوان میراث ناملموس کشور، معرفی فرهنگ ناب ایرانی اسلامی به دنیا از طریق گردشگران خارجی ورودی به کشور و نشان دادن چهره واقعی ملت کشور به دنیا از دیگر ابعاد فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه به شمار می رود.

وی بیان کرد: شاید بتوان گفت که به صورت 100 درصد گردشگران خارجی که به کشور می آیند پس از بازگشت سفیران کشورمان و جمهوری اسلامی است و با واقعیت کشور اشنا می شوند. این بزرگترین محل ارائه فرهنگ ناب کشور است. همچنین ایجاد فضای امید بخش وبا نشاط در کشور از طریق گردشگری حلال و در جارچوب احکام دین مبین اسلام، توزیع عادلانه ثروت و درآمد از طریق توزیع یکنواخت گردشگری در کشور از دیگر ابعاد فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه به شمار می رود.

مونسان با اشاره به ابعاد اقتصادی وزارتخانه تصریح کرد: در ابعاد اقتصادی، امروز گردشگری در جایگاه اقتصاد سوم جهان قرار گرفته است که این رتبه به واسطه ویژگی های منحصر به فردش مانند نرخ بالای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بالا، ارز آوری بالا، زود بازده بودن و نرخ پایین سرمایه گذاری به ازای هر شغل است.

وی ادامه داد: ما در وجه گردشگری کشور به ازای هر 50 میلیون تا صدمیلیون سرمایه گذاری یک شغل ایجاد می کنیم درحالی که در بخش صنعت بین 500 میلیون تا یک میلیارد  یعنی نیاز به 10 برابر سرمایه گذاری است.بنابراین با توجه به اینکه یکی از مهم ترین موضوعات و مشکلات کشور موضوع اشتغال است این صنعت گردشگری می تواند با اندک سرمایه گذاری، بسیاری از مشکلات ایجاد شغل در کشور را حل کند.

مونسان اظهار داشت: توزیع عادلانه درآمد و ثروت از کسب و کارهای بزرگ، ساخت پروژه های بزرگ گردشگری و هتل های پنج ستاره تا کسب و کارهای کوچک و صنایع دستی و بوم گردی ها را در ابعاد اقتصادی وزارتخانه بر می گیرد.

وی افزود: نقش محرک اقتصادی که حوزه گردشگری دارد، در ایام عید نوروز با حرکت گردشگری تمام شئون اقتصادی کشور به حرکت در می آید و تحرک جدی در اقتصاد کشور ایجاد می شود.

وی بیان کرد: در بخش صنایع دستی علاوه بر ابعاد فرهنگی دارای ابعاد اقتصادی است. کشورمان ایران به واسطه ظرفیت های بی نظیر تاریخی و فرهنگی بناهای متعدد تاریخی، اماکن بی نظیر دینی، وجود بیش از 600 موزه فعال و همچنین ظرفیت های بی نظیر طبیعی و تنوع آب و هوایی جزو 10 کشور پرظرفیت گردشگری جهان دسته بندی شده است. خوشبختانه گردشگری در کشور با رشد خوبی به سمت جلو می باشد، علی رغم مشکلاتی که به واسطه تحریم ها به وجود آمد.

مونسان تصریح کرد:برخی از نمایندگان اعلام کردند که تفاوت نرخ ارز موجب رشد گردشگری شده  است، ما نمی گوییم این امر باعث رشد نبوده اما دلیل عمده نبوده بلکه پکیج های سفر به ایران در خارج از کشور به صورت دلاری می فروشیم و الان اتفاقی که افتاده سود آژانس های گردشگری بیشتر شده است. در گذشته پکیج های سفر 1200 دلار تا 2200 دلار می فروختیم و الان هم با همان نرخ فروخته می شود.

وی بیان کرد: به واسطه تحریم برای صنعت گردشگری کاهش پرواز مستقیم داشتیم که یکی از اجزای مهم توسعه گردشگری خارجی است.

مونسان تصریح کرد: تنش های منطقه ای، حتی کوچکترین تنش روی گردشگری اثر زیادی می گذارد و تلاطمات ارزی گردشگران را سرگردان می کند؛ علی رغم این موضوعات با تدابیر سازمان میراث فرهنگی گذشته انجام شد که می توان به لغو روادید با کشورهای هدف، تعیین کشورهای هدف و تمرکز روی کشورهای منطقه ای و تبلیغات وسیع در فضای مجازی اشاره کرد که این موارد سبب شد تا اثرات مضر تحریم کاهش یابد.

مونسان اظهار داشت: در چهارماهه سال گذشته حدود 8 هزار عمانی به کشور سفر داشتند که گردشگران عمانی بخش زیادی از گردشگران سلامت و توریست درمانی ما را تشکیل می دهند. امسال این عدد به نسبت مشابه به 80 هزارنفر پس از لغو روادید انجام شده است.

وی افزود: اخیرا با کشور چین لغو روادید کردیم که 150 میلیون گردشگر خروجی دارد و هدفگذاری مان در فاز اول یک میلیون گردشگر چینی و در فاز بعدی به دو میلیون گردشگری چینی در کشور برسانیم.

مونسان تصریح کرد: بنا بر آمار بانک مرکزی در سال 97، سهم صنعت گردشگری از جی دی پی کشور از   11.8 میلیارد دلار بوده که بنظر عدد خوبی است که باید این رقم ارتقا یابد تا به ظرفیت های واقعی کشور نزدیک شود.

وی ادامه داد: هدفگذاری این است که این سهم 2.9 درصد جی دی پی را به عدد 4.5 درصد افزایش دهیم که بالغ بر 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در حوزه پروژه های گردشگری است که از میان 405 هتل و 154 هتل چهار و پنج ستاره در این پروژه هاست که تمام تلاش مان این است که 60 تا 70 درصد پروژه ها را تا پایان سال به نتیجه برسانیم. 

مونسان تصریح کرد: بیش از 4 هزارو پانصد موافقت اصولی صادر شده که این روند رو به رشد است.

وی افزود: 1.8 میلیارد دلار در این دولت جذب سرمایه گذاری شده است، علاوه بر آن مجموعه فعالیت انجام شده در هر سه حوزه در دو سال گذشته موجب ایجاد 300 هزار شغل درکشور شده است.

وی یادآور شد:  بهره برداری از  1425 پروژه بوم گردی در دو سال گذشته علاوه بر تأمین زیرساخت ها در حوزه طبیعت گردی، موجب ایجاد اشتغال و  جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و حتی باعث حرکت معکوس شده است. همچنین این امر رونق اقتصادی در روستاها را به وجود آورده و برای جوانان ایجاد اشتغال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در غالب بوم‌گردی اجازه دادیم که هر کسی با اندکی سرمایه و با وام های ارزان قیمت از محل طرح اشتغال روستایی فضای کسب و کار ایجاد کنند. در واقع ما آنها را پشتیبانی کردیم که این یعنی عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و نمایندگان مردم است.

مونسان تصریح کرد: صنایع دستی به اقتصاد کشور کمک کرده است؛ صادرات بیش از 289 میلیون دلار از مبادی گمرگی  بوده و برآورد می شود با توجه به  تعداد گردشگران خارجی در کشور حدود 300 میلیون دلار به صورت چمدانی یعنی بیش از 600 میلیون دلار کسب درآمد شود.

مونسان اظهار داشت: کسب رتبه اول جهانی در سال گذشته با ثبت هشت شهر و دو روستا در فهرست جهانی کسب کردیم و با این کار برای اولین بار توانستیم کشور چین را پشت سر بگذاریم و به رتبه اول ثبت شهرهای جهانی در حوزه صنایع دستی در دنیا دست یابیم. همچنین ثبت 19 شهر و 8 روستا  در فهرست ملی کشور را محقق کردیم.

وی افزود:  بعد از پنج سال یکی از دغدغه های نمایندگان بیمه هنرمندان صنعتگران حوزه صنایع دستی بود که با تلاش های انجام شده توانستیم پس از پنج سال که بیمه متوقف شده بود را از سال گذشته بیمه هنرمندان را آغاز کنیم که امسال این امر ادامه دارد.

وی بیان کرد: اخذ هشت نشان جغرافیایی بین المللی در هشت رشته صنایع دستی که نشان از عمق نفوذ ما در محافل بین المللی دارد، از دیگر موارد به شمار می رود و این امر جایگاه ما را در محافل بین المللی نشان می دهد که به‌شدت ارتقا یافته است.

مونسان تصریح کرد: اجرای طرح تجاری سازی را از انتهای سال 96 شروع کردیم و بر روی فروش و مارکتینک برای حوزه صنایع دستی، ارتقای بسته بندی، برندسازی، طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و نیاز بازار و کاربردی کردن محصولات کشاورزی تلاش کردیم که شاهد رشد زیادی در فروش صنایع دستی بودیم چراکه در این حوزه شادی و نشاط بیشتری ایجاد شد.

وی بیان کرد: حوزه میراث فرهنگی علاوه بر فرهنگ درحوزه اقتصادی نقش جدی را ایفا کرده است. این حوزه به واسطه ماهیت کارگر و استاد کاربر بودنش توانستیم در بخش پروژه های عمرانی ایجاد اشتغال برای کشور کنیم که بیش از 4 هزار پروژه مرمت در دو سال گذشته انجام شد. 

مونسان تصریح کرد: یکی از نمایندگان بیان کرد که چرا مرمت ها طی دوسال انجام شد که باید بگویم ما نمی توانستیم بیش از این فعالیت کنیم چراکه همه پولی که ما در سال گذشته در بخش میراث فرهنگی دریافت کردیم، 150 میلیارد تومان بوده است. ما این کار را نمی توانستیم انجام دهیم مگر با مشارکت مردم و استفاده از سرمایه گذاران و استفاده حداکثری ماده 27 در لایحه بودجه.

وی ادامه داد: این ظرفیت برای ما ایجاد شد تا بتوانیم بناهای تاریخی زیر سطح یک را طبق استاندارها و نظارت معاونت میراث فرهنگی کشور مرمت کرده و تبدیل به فضاهایی برای کسب و کار و ایجاد اشتغال کنیم.

وی افزود: ثبت 5 اثر در فهرست جهانی با رویکرد زنجیره ای از موضوعاتی بود که اقدام شد. از آنجا که ما در سال تنها یک سهمینه ثبت جهانی داریم با یک حرکت نوآوری توانستیم از این یک سهمیه به صورت زنجیره ای استفاده کنیم. برای مثال جنگل های هیرکانی را به  ثبت رساندیم که بالغ بر 850 کیلومتر بود. این جنگل ها پنج استان ما را در بر می گرفت. البته این رویکرد کار سختی بود چراکه تهیه و تدوین پرونده این مسیرها و دفاع آن درکمیته های میراث فرهنگی جهانی سختی هایی در بر داشت.

مونسان تصریح کرد: ارتقای رتبه ایران از 11 به 9 در فهرست میراث جهانی یونسکو با همان سبک انجام شد. همچنین واگذاری حق بهره برداری از 69 بنای تاریخی به بخش عیردولتی در قالب ماده 27 لایحه بودجه، تقویت دیپلماسی فرهنگی از طریق نمایشگاه های مشترک و متقابل با کشورهای دنیا از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می رود.

وی بیان کرد: از سال گذشته نمایشگاه های مشترکی با کشورهای خارجی انجام دادیم. برای مثال در نورز 97 با موزه لوور، یک نمایشگاه مشترک در تهران برگزار کردیم که بالاترین آمار بازدید از موزه ملی 2400 نفر در روز بود که این رقم به 12 هزار و 400 نفر در روز رسید.

وی خاطرنشان کرد: در خارج از کشور در هلند نمایشگاه ایران را برگزار کردیم که با وجود تعداد جمعیت اندک آن، این نمایشگاه 157 هزار بازدیدکننده داشت و بهترین نقطه برای ارائه فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی بود. همچنین هم اکنون نمایشگاهی در کشور اسپانیا در حال برگزاری داریم. همچنین کشورهای خارجی در کشور مان این نمایشگاه ها را برگزار می کنند که نشان از اعتماد و امنیت در کشور است.

مونسان در پایان خاطرنشان کرد: مجموع این اقدامات موجب کسب رتبه دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی امسال و پارسال شده است. همچنین در حوزه مبارزه با فساد جزو پنج دستگاه برتر در کشور شناخته شده ایم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول