اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بانک جهانی: ضعف خدمات مخابراتی مانع اصلی رشد اینترنت در تاجیکستان است

بانک جهانی در گزارش اخیر خود خدمات دولتی مخابراتی و ارتباطی تاجیکستان را مانع ورود سرمایه‌های بخش خصوصی و رشد اینترنت در این کشور عنوان کرد.

بانک جهانی: ضعف خدمات مخابراتی مانع اصلی رشد اینترنت در تاجیکستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کارشناسان بانک جهانی در گزارش اخیر خود خدمات مخابرات تاجیکستان مانع ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی و رشد اینترنت در این کشور عنوان کردند.

بر اساس این گزارش خدمات مخابراتی تاجیکستان که از آغاز سال‌های 2000 دارای رشد سریع و رقابت شفاف بوده حالا رقابت پذیری خود را از دست داده است.

برای مثال، مولفان این گزارش مدعی شدند مخابرات تاجیکستان طی چند سال اخیر اجازه نمی‌دهد تا شرکت‌ها به سمت چین و افغانستان کابل فیبر نوری بکشند و از این طریق امکان کاهش هزینه و هم‌زمان بهبود سرعت اینترنت را فراهم کنند.

بانک جهانی همچنین به چند اقدام اخیر خدمات مخابرات نیز اشاره کرده که به باور کارشناسان این بانک باعث رکود این عرصه شده است.

تاسیس مرکز واحد مخابرات و وادار کردن شرکت‌ها برای خرید اینترنت تنها از «تاجیک تلکام»، محدودیت در فروش سیم‌کارت، ممنوعیت «NGN» و ارتباط نوع Voice over Internet Protocol از آن جمله می‌باشد.

بنابر باور کارشناسان بانک جهانی افزایش میزان مالیات و جاری شدن مالیات غیر مستقیم در سال 2016 میلادی و تطبیق قواعد پرداخت مالیات تنها نسبت به شرکت‌های مخابراتی منجر به ضرر به شرکت‌های مخابراتی و لغو برنامه‌های سرمایه گذاری آنها شده است.

در نتیجه این اقدامات تعدادی از شرکت‌های خارجی سهام خود را فروخته و تاجیکستان را  ترک کردند.

شرکت تاجیکی و چینی «تک موبایل» ماه مارس سال گذشته میلادی اعلام ورشکستگی کرد.

بانک جهانی مدعی شده تاجیکستان در عرصه مخابرات در جهان در جایگاه آخر قرار داشته و قدرت رقابت پذیری «دوشنبه» صفر است.

«الهام جان عطایف» معاون رئیس خدمات مخابرات تاجیکستان در واکنش به این مطلب، گزارش کارشناسان بانک جهانی را بی پایه خوانده گفت: خدمات مخابرات و بانک جهانی در چارچوب طرح «DigitalCASA» همکاری دارند و انتشار این اطلاعات بر چه اساسی صورت گرفته نامعلوم است.

معاون خدمات مخابرات تاجیکستان افزود: همچنین در مناطق مرزی نیز هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عطایف گفت: کابل‌های فیبر نوری با دستور دولت در ماه دسامبر سال 2015 میلادی از مرکز واحد مخابرات عبور می‌کنند.

وی افزود: اگرچه تا به حال کابل‌های فیبر نوری به سمت چین فعال نشدند ولی همکاری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

 «غفورجان ارکایف» رئیس انجمن موبایل تاجیکستان کاهش سرمایه گذاری در عرصه مخابرات را یکی از مشکلات جدی این کشور خواند و گفت: دشوار است درباره قطع کامل فعالیت طرح‌های سرمایه گذاری شرکت‌ها در این زمینه چیزی گفت اما کاهش سرمایه گذاری در این عرصه به طور چشمگیری مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول